Bör jag ringa vet?!

J

JeanineHammer

En av pållarna har blivit sparkad.
Han är nu jätte svullen precis under bröstet och därifrån och ner till knäna.
Han haltar ej i skritt, men KRAFTIGT i trav. Svullnaden kom igår, jag har smörjt med kylbalsam. Det är inte bättre idag. Ska jag avvakta eller ringa vet?.

/Jeanine

Sv: Bör jag ringa vet?!

det skadar väl inte att ringa vet och diskutera det hela, om inte annat för att lugna sig själv :)

Det är alltid bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite! Då kan veterinären avgöra om h*n behöver komma ut eller inte.

Jag hade ringt till vet. beskrivit skadan och rådfrågat om vidare åtgärd i alla fall.

Jag skulle också ringa.....det låter ju nästan som om den fått en sån smäll att den svullnat upp och det bildats "ett blåmärke"."Krossår" kan uppkomma efter att hästen gått omkull eller fått en spark av en annan häst. Själva såret är ofta inte så stort om det ens är något, men det kan ändå vara mycket vävnad som är skadad under huden och som tar tid att läka. Området brukar bli varmt, ömt och svullet (inflammation).

Inflammation är kroppens svar på en skada och tecken på att reparationssystemet aktiverats. Symptomen vid inflammation som är svullnad, rodnad, värme, och smärta. Rodnaden (eller "blåmärket") syns sällan på hästar, eftersom huden ofta både är pigmenterad och täckt av päls.

Vi hade en som blev sparkad för flera år sedan och som fick som en liten påse mellan frambenen.Denna fylldes med diverse kroppsvätskor,gamla vävnadsceller osv så den var tvungen att tömmas och dräneras.

Nu behöver det ju inte alls vara så för din kuse,men jag skulle nog ringa och rådfråga...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 723
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej, såg igår hur våran ena katt gick lite haltande men knappt som man märkte det. Han är gammal så morsan tänkte att det bara var att...
Svar
9
· Visningar
2 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka