Kristall10
Trådstartare
Som många av er känner till fick jag ju en fölunge med senkontrakturer i början på maj. Pga Engemycinet han fick mot kontrakturerna blev han x-bent efter några dagar. Kontaktade specialisthovslagare Rose Marie Clark som rekommenderade att omedelbart kontakta en godkänd hovslagare för att få hjälp med att räta upp fölungen.
Vi har bara en godkänd här omkring och efter mycket om och men fick jag tillslut tag i hen och hen gick med på att komma och titta på fölet. Jag hade då berättat vad RMC sagt och att RMC ville att hovslagaren skulle ta kontakt med henne för att få råd kring vad som skulle göras med fölungen.
När hovslagaren kom så hade hen inte pratat med RMC, hen hade ingen erfarenhet av att korrigera fölben och viste inte hur hen skulle plasta hoven för att korrigera på rätt sätt. Hen ringde RMC medan hen var i stallet men fick inget svar.
Hen plastade tillslut så som hen tyckte borde fungera.
Jag kan själv ingenting om detta och det var ju bråttom att korrigera fölungen. När jag sedan pratade med RMC och skickade bilder så sa hon att min hovslagare inte hade ringt henne något. Hon kollade upp numret och hade inget missat samtal från hen. RMC sa även att så som min hovslagare plastat kunde förvärra krokigheten. Hon tyckte jag skulle kontakta hovslagaren igen och be hen komma och göra om jobbet samt kontakta RMC. Jag ringde massor med gånger, skickade sms och skrev via FB men fick inget svar. Även RMC försökte ringa men utan svar. Efter flera dagar gav jag upp och fick tag på en mycket sympatisk hovslagare som var villig att hjälpa mig och som direkt tog kontakt med RMC. Det blev då bestämt att RMC skulle komma upp till oss och visa min hovslagare hur korrigeringen skulle göras. Så därefter var det den nya hovslagaren tillsammans med RMC som hjälpte min fölunge under de fyra månader vi höll på.
Tyvärr fick ju fölungen avsluta sina dagar fyra månader gammal pga infektion i operationssåret.
Nu till min fråga. Fick idag med posten fakturan för besöket den första hovslagaren gjorde (10 månader senare). Där hen plastade fel och påstod sig ha kontaktat RMC men att det inte stämde.
Bör jag bestrida fakturan gällande själva jobbet och materialet hen tagit betalt för eller är det bara att betala och vara glad? Vad tycker ni och hur hade ni gjort?
Vi har bara en godkänd här omkring och efter mycket om och men fick jag tillslut tag i hen och hen gick med på att komma och titta på fölet. Jag hade då berättat vad RMC sagt och att RMC ville att hovslagaren skulle ta kontakt med henne för att få råd kring vad som skulle göras med fölungen.
När hovslagaren kom så hade hen inte pratat med RMC, hen hade ingen erfarenhet av att korrigera fölben och viste inte hur hen skulle plasta hoven för att korrigera på rätt sätt. Hen ringde RMC medan hen var i stallet men fick inget svar.
Hen plastade tillslut så som hen tyckte borde fungera.
Jag kan själv ingenting om detta och det var ju bråttom att korrigera fölungen. När jag sedan pratade med RMC och skickade bilder så sa hon att min hovslagare inte hade ringt henne något. Hon kollade upp numret och hade inget missat samtal från hen. RMC sa även att så som min hovslagare plastat kunde förvärra krokigheten. Hon tyckte jag skulle kontakta hovslagaren igen och be hen komma och göra om jobbet samt kontakta RMC. Jag ringde massor med gånger, skickade sms och skrev via FB men fick inget svar. Även RMC försökte ringa men utan svar. Efter flera dagar gav jag upp och fick tag på en mycket sympatisk hovslagare som var villig att hjälpa mig och som direkt tog kontakt med RMC. Det blev då bestämt att RMC skulle komma upp till oss och visa min hovslagare hur korrigeringen skulle göras. Så därefter var det den nya hovslagaren tillsammans med RMC som hjälpte min fölunge under de fyra månader vi höll på.
Tyvärr fick ju fölungen avsluta sina dagar fyra månader gammal pga infektion i operationssåret.
Nu till min fråga. Fick idag med posten fakturan för besöket den första hovslagaren gjorde (10 månader senare). Där hen plastade fel och påstod sig ha kontaktat RMC men att det inte stämde.
Bör jag bestrida fakturan gällande själva jobbet och materialet hen tagit betalt för eller är det bara att betala och vara glad? Vad tycker ni och hur hade ni gjort?