Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

Källa https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2018/juni/klara-besked-om-sena-aborter/

65 procent, berodde på att kromosomavvikelser/ skador upptäckts hos fostret. Andra orsaker var sociala problem och fysisk eller psykisk sjukdom hos kvinnan.

En del av dessa som handlar om exempelvis downs syndrom där individen kan få ett fullgott liv på sina villkor vet jag inte men att en majoritet av aborterna beror på att det garanterat inte skulle överleva födseln eller dö mycket snart efter torde vara en klar minoritet. Också har vi de 35% där fostret inte är skadat.
Men vad är konsekvensen tror du om dessa inte beviljas abort?
Hur kommer kvinnorna må och bete sig om de inte får aborten?
Vad händer med barnen som föds? Som antingen stannar hos föräldrar som egentligen inte vill ha dem? Eller kommer det vara lång kö till att få adoptera barn med kromosomavvikelser? Eller ett barn där mamman varit i missbruk under graviditeten så man inte ens vet vilka skador barnet får av det.
 
Migrationen är ett bra exempel på en liknande fråga som visar på det jag skrivit. Om EU kommer att lyckas med det som EU-förespråkarna vill uppnå är inte lika säkert, det får vi se. Ingen kan ha åtminstone missat vilka stora spänningar det redan medfört.

Migrationen är ett ämne som EU-förespråkare driver för att hitta en bättre gemensam lösning än den icke-fungerande utspridda nationella lösning som existerat hittills. Det finns inga EU-förespråkare som driver abortfrågan, därav är din framtidsspekulation i detta ämne baserad på extremt lösa antaganden utan verklighetsförankring. Lite som en konspirationsteoretiker skulle formulera sig, när den dessutom uttalas som ett nästintill tvärsäkert kommande faktum.
 
Dt visar snarare på svårigheten med att komma överens och risken att nån tar abortfighten får man se som liten.
I så fall betyder det också att EU-projektet avstannar, och det kanske det kommer att göra men de som förespråkar EU driver en annan linje. Fri rörlighet förutsätter en harmonisering inom det sociala området, vilket EU arbetar med idet som kallas den sociala pelaren, liksom när det gäller migration från länder utanför EU. Jag tror ingen inte inser det eller har missat vilka påtryckningar som görs mot en del länder att vika sig i migrationsfrågan.
 
Källa https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2018/juni/klara-besked-om-sena-aborter/

65 procent, berodde på att kromosomavvikelser/ skador upptäckts hos fostret. Andra orsaker var sociala problem och fysisk eller psykisk sjukdom hos kvinnan.

Hur stor del av kromosomavikelserna som handlar om exempelvis downs syndrom där individen kan få ett fullgott liv på sina villkor vet jag inte men att en majoritet av aborterna beror på att det garanterat inte skulle överleva födseln eller dö mycket snart efter torde vara en klar minoritet. Också har vi de 35% där fostret inte är skadat.
Vid fysisk sjukdom hos kvinnan antar jag att det då finns risk för kvinnans liv att genomgå graviditet/förlossning, alternativt att kvinnan är inkapabel till att ta hand om ett barn. Det senare gäller rimligtvis vid psykisk sjukdom också, eventuellt även fara för kvinnans liv beroende på vad det handlar om för psykisk sjukdom. Så, då kan man ju fundera på för vems skull man inte ska genomföra dessa aborter? Jag har ju svårt att tro att de som går igenom en abort med lätthet är väldigt få och jag är ju övertygad om att det är betydligt färre som klarar av att adoptera bort ett barn man burit på i nio månader och sen fött. Mycket där är antagligen även ärftligt och riskerar att skada fostret, så frågan är ju då för vems skull dessa personer ska genomgå en graviditet och sen ta hand om ett barn - om de nu överlever så långt.

Att tvinga någon att genomgå en graviditet för att sen tvingas till att adoptera bort barnet är jag ju rätt övertygad om att vi inte ens behöver dra in i diskussionen, så då får vi väl förutsätta att dessa personer behåller barnet.
 
Migrationen är ett ämne som EU-förespråkare driver för att hitta en bättre gemensam lösning än den icke-fungerande utspridda nationella lösning som existerat hittills. Det finns inga EU-förespråkare som driver abortfrågan, därav är din framtidsspekulation i detta ämne baserad på extremt lösa antaganden utan verklighetsförankring. Lite som en konspirationsteoretiker skulle formulera sig, när den dessutom uttalas som ett nästintill tvärsäkert kommande faktum.
Du pratar fullkomligt strunt. Frågan om en harmonisering av abortlagstiftningen diskuteras för övrigt redan inom EU även om det med stor sannolikhet ligger långt fram i tiden innan något beslut kan tas.
 
Men vad är konsekvensen tror du om dessa inte beviljas abort?
Hur kommer kvinnorna må och bete sig om de inte får aborten?
Vad händer med barnen som föds? Som antingen stannar hos föräldrar som egentligen inte vill ha dem? Eller kommer det vara lång kö till att få adoptera barn med kromosomavvikelser? Eller ett barn där mamman varit i missbruk under graviditeten så man inte ens vet vilka skador barnet får av det.
Har du totalt missat att jag tycker att etiken kring abort och gränsdragningen bör diskuteras, den dagen jag propsar på att förbjuda en viss typ av aborter så är det dags att ställa frågor kring den typen man vill förbjuda.

Jag ser det inte som någon absolut rätt att ta bort fostren hur sent som helst, den har problematiken har vi redan idag, den kommer att förändras högst marginellt av att ändra tidpunkten en vecka.
 
Du pratar fullkomligt strunt. Frågan om en harmonisering av abortlagstiftningen diskuteras för övrigt redan inom EU även om det med stor sannolikhet ligger långt fram i tiden innan något beslut kan tas.
Du är knappast rätt person att påstå att andra pratar strunt. :banghead:
Lite länkar till fakta som stödjer dina extrema påståenden skulle sitta bra.
 
Tänk vad som skulle hända om abort var helt förbjudet...
Hur skulle samhället hantera:
-37 000 barn som föds icke önskade med föräldrar som inte vill ta hand om dom, vissa barn med speciella behov.
- ett antal kvinnor som i desperation försökt göra illegal abort med skador eller dödsfall som följd.

Men den världen verkar inte abortmotståndare vilja se. Utan allt är så fint och pratas bara om det heliga livet.
 
Att tvinga någon att genomgå en graviditet för att sen tvingas till att adoptera bort barnet är jag ju rätt övertygad om att vi inte ens behöver dra in i diskussionen, så då får vi väl förutsätta att dessa personer behåller barnet.
Det sker redan idag om personen gått över tiden.Är det etiskt? Du har en himla massa invändningar för att man inte ska få¨diskutera exakt gräns och etiken kring den.
 
Du är knappast rätt person att påstå att andra pratar strunt. :banghead:
Lite länkar till fakta som stödjer dina extrema påståenden skulle sitta bra.
Jag kan svar på det om du skriver konkret vad du behöver hjälp med att förstå. Jag tycker att jag ganska tydligt har redogjort varför det kommer att vara nödvändigt med en harmonisering om fri rörlighet skall införas fullt ut, men jag kan nog skriva ännu tydligare om du behöver det.
 
Jag kan svar på det om du skriver konkret vad du behöver hjälp med att förstå. Jag tycker att jag ganska tydligt har redogjort varför det kommer att vara nödvändigt med en harmonisering om fri rörlighet skall införas fullt ut, men jag kan nog skriva ännu tydligare om du behöver det.
Ganska nedlåtande att påstå att jag inte förstår, dina inlindade personangrepp visar bara på din oförmåga att diskutera sakfrågor.
Man är inte mindre begåvad bara för att man inte håller med dig. Dina åsikter om EU påminner om SDs skräckpropaganda.
 
En sterilisering är inte 100% säker. En manlig sterilisering ger 0,1 graviditeter/år. Hur säker en kvinnlig sterilisering är råder det delade meningar om och det beror också på metod men 100% säkert är det inte. För att vara säker får man ta bort båda äggstockarna alternativt livmodern och en så stor operation som påverkar kvinnan så mycket är knappast att föredra om det inte verkligen verkligen behövs av andra skäl än att man inte vill ha barn.

Alla, kvinnor som män, över 25 kan bli steriliserade. Det får ingen hindra en ifrån. Är man mellan 18-25 år krävs det tillstånd från socialstyrelsen.

Helt rätt att sterilisation inte är 100%, vad jag menade är att det är det närmsta vi har idag och tyvärr lyckades jag skriva klumpigt. När vi har något som är 100% då kan vi börja fundera på om 18 veckor fri abort är lämpligt.

Jag har pratat om sterilisation och fått svar att jag bör vänta och måste argumentera med sköterskan om det. Tyvärr orkade jag inte hela vägen. Min mamma blev nekad fram tills hon fyllde 40, det kan dock ha ändrats som väl är. Samma gäller minst två vänner, de blev nekade, en fick igenom efter samtal med (tror det var) kurator. På 2000-talet är allt utom min mamma.

Ej riktat till dig nu TinyWiny
Det är just det, något som man ska få men ändå måste träffa rätt person inom vården, som gör att just FRI abort så viktig. I kombination med att första UL ska vara innan denna veckan så man hinner med en abort om det är så. Då hade de senare aborterna minskat ytterligare.
 
I så fall betyder det också att EU-projektet avstannar, och det kanske det kommer att göra men de som förespråkar EU driver en annan linje. Fri rörlighet förutsätter en harmonisering inom det sociala området, vilket EU arbetar med idet som kallas den sociala pelaren, liksom när det gäller migration från länder utanför EU. Jag tror ingen inte inser det eller har missat vilka påtryckningar som görs mot en del länder att vika sig i migrationsfrågan.

Och vart säger nån att lösnignen är mer begränsad aborträtt? Sett till migrationen är det de som förespråkar öppna gränser och en generös politik som driver frågan.
 
Ganska nedlåtande att påstå att jag inte förstår, dina inlindade personangrepp visar bara på din oförmåga att diskutera sakfrågor.
Man är inte mindre begåvad bara för att man inte håller med dig. Dina åsikter om EU påminner om SDs skräckpropaganda.
Nedlåtande? Du skriver "extrema" åsikter, "skräckpropaganda" m.m. om det jag skrivit, inget av det stämmer på någon punkt alls så något måste det vara som du inte förstår. Hade du velat ge konkret i sak vad det är du syftar på hade jag kunnat försöka förklara ännu tydligare för det du inte förstår. Det jag skrivit om är enbart sakfrågor, jag skriver inte som du och @Sjöberga.

Det som kanske inte gått fram är att ur ett kvinnorättsligt perspektiv skulle en harmonisering inom EU när det gäller aborträtten sannolikt innebära en klar förbättring totalt sett. Jag har svårt att se att Polens eller Maltas abortlagar skulle kunna bli norm, däremot kommer Sverige ha väldigt lite att säga till om när och om frågan blir aktuell.
 
Ganska nedlåtande att påstå att jag inte förstår, dina inlindade personangrepp visar bara på din oförmåga att diskutera sakfrågor.
Man är inte mindre begåvad bara för att man inte håller med dig. Dina åsikter om EU påminner om SDs skräckpropaganda.

instämmer, helt plötsligt innebär fri rörlighet minskad aborträtt? eh tvärtom. de som strider för hårda gränser vill också begränsa aborträtten (SD).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp