bootsnär ni rider/hoppar!?

K

kallzon_

Hej.
Har ni boots när ni rider/hoppar? så fall vadför?
alla har det för olika saker, pga av hästyen behöver det eller så.

Sv: bootsnär ni rider/hoppar!?

min häst har ingen som helst på sina fötter ännu i traven och det bidrar till småsår - varje dag! OM jag inte rider med boots. tänker, tror och hoppas att han ska sluta få det när han lär sig och orkar gå mer balanserat.
just nu kan han dock inte ha ens ha boots för det är så pass mkt snö att han får sår av bootsen istället. det är ett dilemma om vi säger så...

Jag måsta ha boots på min lille travar pojke för han trampar sig så hemskt mycket.Detta också för att han har väldigt lätt att trampa av sig skorna,har grovt övertramp. :bump:

Medryttarpållen har boots vid all ridning, för att han är obalanserad och slarvig med benen och lätt trampar sig eller kliver av skor. Är särskilt noga med att skydda framhovar och -ben nu när han är broddad - förra vintern skaffade han sig ett ganska otäckt broddtramp som tog lång tid på sig att läka.
Han har dock blivit bättre med fötterna på senaste tiden, det var länge sedan jag hörde ett islag när jag red, och alla skor har suttit kvar i tre skoperioder nu (woohoo!!), så bootsen kanske snart är överflödiga.

Boots vid hoppning!!!
Lärde mig det den obehagliga vägen. Fick ett balltramp som hette duga!!! Omläggning x 4/dag i tre veckors tid!!!!
Det var iof. inte i själva hoppet hon trampade, sig utan i luftserien som kom efter.....

Använder också boots när hästen är broddad, både vid hoppning och vanlig ridning.

ja, fram, när han e broddad och jag är ute å galopperar, när jag hoppar och i terrängen...

min häst har boots dygnet runt - jämt och hela tiden för att han kliver av sig skorna annars. Har inte det speciellt vid hoppning. Boots runt om ifall han är broddad.

Jag har det när jag hoppar terräng o har lite längre broddar.
Mina hästar har haft rätt bra koll på sina fötter så jag ser ingen mening med att sätta på et tpar boots som mest bara stör deras gång.. :crazy:

Kan ju nämnas oxå att ja använder det för att de ska få "vänja sig" lite innan ja åker iväg till terrängbanor.

Min medryttarhäst har sneskydd och boots fram när han är broddad, eftersom han trampar sig. Sedan har han också strykkapporbak

Vid hoppning med broddad häst så har jag alltid boots.
Min ena häst måste dock ha det vid all hoppning oavsett om jag har broddar eller ej.

Nu på vintern när hästen är broddad brukar jag ha boots fram när vi rider på tur eller löshoppar. Har hänt att jag har haft dem på om vi skall rida dressyr i ridhuset och han är extra sprallig den dagen. Normalt sett behöver han inte boots men bäst att ta det säkra före det osäkra..

Har bara på vintern...
Inte när jag hoppar, men när jag rider dressyr och markarbete har jag på alla fyra... ;)
Jag har de bara eftersom när min häst gör skänkelvikningar,sluta å öppna, så kan hon trampa på sig själv... :smirk:
De beror nog helt på hästen, om man ska ha eller inte...
Ha d!

Jag hade boots fram och bak ett tag när min häst var under uppbyggnad. Han ändrade så i sin kropp att han längre inte hade koll på benen och tappskor var vanligare än att jag bytte sockar *suck*

Dock inte längre :)

Jag använder boots när jag rider om jag har brodd, rider ut eller kör maraton.

Har brodd dygnet runt på min häst pga risken för tappskor. Hans hovar är så dålig att en tappsko är "förödande", så hellre ett par avverkade boots/vecka än tappskor och risken för hälta osv.

Tack och lov har han inte fått några skav av bootsen, trots boots 24/7 sedan några månader tillbaka.

När broddsäsongen är över tänker jag börja försöka ha boots på enbart fram i hagen. Vid ridning är det inte lika viktigt, hittills har han aldrig tappat en sko under ridning. Det är i hagen han vränger av sig dem på något sätt... :crazy:

Har typ aldrig boots på mina hästar utom när jag tränar hopp/FT där det är mer risk för skador..
Har aldrig haft ett broddtramp o de skodda har brodd hela vintern 4 i varje dygnet runt.

Boots fram när jag hoppar om jag har brodd i (fyrbroddad) Aldrig annars. Behövs inte=onödigt då.

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama