S

Sprettur

Jag har ett par Top-Reiter boots som jag inte får att sitta på plats. Är det någon som har något bra tips om hur jag ska få dem att sitta utan att hoppa av när jag rider??
Jag har testat spänna hårt/löst, har också testat med matt-tejp. Vad kan jag nu göra?
Det är såna här jag har:
boots_enkla_vita.jpg

/Emma

Sv: Boots

Ser de ut som de dubbla klockorna (med en liten kil längst ner längst bak)? Jag tycker det ser så ut på bilden, men den är lite mörk. I så fall "ska" det bara vara att placera denna mitt bak för hoven och långt ner, så skall den hjälpa till att hålla bootsen på plats.

Sen får du spänna REJÄLT. Men mina dubbla sitter i af kvar. Men å andra sidan har dom dubbla spännen också.

Ja, där är en liten kil där bak som ska sitta in emot strålen så att säga. Jag satte på dem igår med hjälp av matt-tejp med, men de lossnade. Nu hade det regnat och kanske det kan vara så att hoven var blöt och tejpen inte höll...

Men jag ska testa att spänna riktigt ordentligt!! Man vill ju inte gärna att de ska trilla av på banan... :eek:
Vilket märke har du på dina dubbla?

/Emma

De är ett par TopReiter de också, syntetversionen.

Får du dit kilen så är det "bara" att dra åt spännet. Det spänne som skall sitta runt hoven på mina löper från utsida hov till insidan och tillbaka, och att det ligger fritt därigenom gör att man kan spänna tillräckligt hårt. Dom ska ju inte "sitta och skvalpa" som ett par gummiboots du drar på ...

Så du behöver inte tejpa heller?
Jag måste testa igen och dra ordentligt i fästet. är bara så rädd att de ska gå sönder.. :crazy:
Men han går så himla bra med dessa bootsen så det går inte att jämföra med gummibootsen.

Tack för hjälpen! :)

Jag har ett par likadana, som sagt gäller det att "kilen" sitter på rätt plats och dra år av h..e. På tävlingar har jag dubbelhäftande tejp under, en tejpbit på vardera sida och en rakt fram på tån. De är lite svåra att spänna men de sitter.

Lycka till! :bump:

Jag ska testa om några dagar, han har tappat en sko och stått i två dagar nu, ska rida ikväll men jag vill klart inte sätta boots på honom direkt. Men jag tänker inte ge upp med dessa boots, han går så himla bra med dem på! :)

/Emma

Jag har köpt nya boots från G-boots nyligen. Helt i gummi. Drar inte till sig vatten och sitter på plats hela tiden. De är absolut det bästa jag någonsin provat. Min häst drog alltid av sig de gamla bootsen eller trampade sönder dem. Dessa nya har aldrig kasat upp, snurrat eller lyckats bli avtrampade!!!! Sitter som berget. :bow:

tack, det var snällt.. ska kolla in dom.. min pojke förstörde min gummiboots.. :( på två ridturer

G-bootsen som ja köpte gick sönder på bara några gånger.. eller de gick inte helt sönder så att de inte gick att använda dem men de blev otroligt fula hack i dem..!

Någon mer som uppmärksammat detta?

Alltså, det vore väl egentligen konstigt om det inte uppstod skador på bootsen i de fall hästen slår i/på sig. Men vilka skador hade det blivit om de tagit på hästen?

Dessa fula märker var inte på utsidan av bootsen utan på insidan mot hästens hov.. Så hur de skulle ha kunnat uppstå på insidan är lite märkligt för mig? Och bara efter några gångers användning?

Har mina hästar slagit på sig, så har det varit på insidan eller mitt bak. På utsidan, då har man en rejäl bredgångare. Vilket jag iofs har, men det har inte hjälpt i passen då ett påslag har skett i bakkant.

Vi har också G-boots..
verkar som om tillverkarna har satt blyet för långt mot hoven liksom för våra är endast använda ett par gånger men har slitits på insidan (mot hoven liksom) så att man börjar se blyet.
samma sak har hänt på min tränares...
Man borde nog ringa och prata med tillverkarna om detta....

Det låter mer onormalt, och med tanke på att priset är ganska högt så skulle jag som köpare gnälla över det faktiskt.

Michis hade en bättre förklaring än vad jag hade på samma problem tror jag... :)
Så jag tror att vi måste höra av oss till tillverkaren för det är inte bara ett par G-boots som jag vet som har blivit så bara efter några gånger användning.. Och som sagt, med det priset så borde det hålla bättre än så...

Hm, det där låter inte helt bra... Jag skulle ringa och klaga.
Jag har använt mina två tävlingshelger + någon gång hemma och jag har inte alls märkt av något sånt.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
632
Senast: Ninnurur
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka