_moa_

Trådstartare
Varför har man egentligen boots? :o

Kom på det nu när jag satt och funderade över min häst varför man egentligen har boots. Ingen har frågat mig om jag överhuvudtaget vill ha boots (är ju ganska dyra viktbootsen) utan när min häst kom och alla fick reda på att han var 5 gångare som bara går i grisepass i tölten fick jag ett par boots i handen innan vi skulle rida.

Sen har det bara fortsatt med bootsen och han går bättre med boots!

Sen med viktbootsen hur sjutton får ni dom att sitta på? Min ny köpta lossnar och glider runt. Är ju inte så himmla kul när man köpt nya för 1000kr att man inte kan använda dom sen. :(

Tacksam för svar :)

När en häst med passtaktsproblem töltar så kommer samma sidas fram-och bakben ner med för kort intervall i förhållande till varann. Te.x: höger fram- och bakben. I ren tölt skall höger bakben komma ner före höger fram. I Passaktig tölt kommer bak-och frambenet ner mer och mer samtidigt. När man sätter på ett boots, gärna med lite tyngd,på framhoven fördjöjs framhovens steg, och bakhoven "hinner" komma i marken inna framhoven. Det funkar omvänt med boots bak, men oftast är det svårare att "lösa" travtaktsproblemet med boots än passtakt.
Boots är ingen permanent lösning på taktbroblemet, men att använda boots en periord för att hästen skall tölta rent/renare (det har ju inte BARA med bootsen att göra om häster töltar rent), så den kan bygga upp rätt muskler är en bra och beprövad metod. Så ger boots framtill åxå lite mera frambens aktion och det är ju aldrig fel.

Gummiboots och blyboots (de man spänner om hoven) fundgerar lite olika. Gummibootsen gör rörelsen rundare och mera "framåt" och blyboots för rörelsen mera uppåt.

När man spänner på blybootsen skall spännet sitta högt upp på hoven, vid kronranden och MYCKET spänt! Om det inte hjälper så brukar jag på tävlingar använda kraftig dubbelhäftande tejp (typ mattejp) och ha på insidan av bootsen och det brukar funka bra! Hästar med väldigt små hovar brukar avra svårare att hitta passliga blyboots till.

/Malin

/Malin

En fråga bara:

Är detta "blyboots"?

doppelballenboots_gross_001.jpg

Och detta "gummiboots"?

boots.jpg

jepp! förutom att de på översta bilden är dubbelboots, som har dubbel effekt - dvs. lyfter både uppåt och framåt. Dessa är oftast ganska tunga (ca 280-290 gr) och kräver en musklad och lite starkare häst om den skall orka gå korrekt längre stunder med dessa.

här enkla blyboots:
boots_enkla_vita.jpg

/Malin

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar om någon här kan förslå ett par barfota boots till min nya häst som normalt går barfota utan problem. Men på vissa...
Svar
4
· Visningar
567
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 120
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar