Boots till trasiga hovar?

taccotad

Trådstartare
Min häst har hovar som (sommartid) lätt går sönder och i sin tur tappar skorna. Han har skor på alla fyra hovarna.
Nu har han tappat båda bakskorna, tre dagar efter hovslagaren var här. Provade skritta en liten runda men han ömmar något enormt. Kan såna boots som säljs på H**ks vara något? Old Mac´s funktionshästskor heter dom väl? Eller finns det andra liknande? Hur mår egentligen hovarna när de är barfota i hage + stall och har dessa boots när den rids?
Hur länge håller bootsen?
Jag rider ca 1 timme/dag, lätt motionsridning på grusvägar varvat med stigar.

Ja, vore jag du skulle jag prova Old Mac's. Det finns även andra boots, jag minns inte vad Old Mac's kostar, men Boa Horse Boot, säljs för ca 1500 kr av den svenska ÅF:en. Tyvärr vet jag inte så mycket om hållbarheten, då jag inte haft Old Mac's själv.

Hästens hovar mår bara gott när de får vila från skorna, det kan nog vilken hovis som helst intyga. :)

Lycka till!

har också hört (läst) lite om de olika bootsen.
Old Mac's finns ju på närmre håll så jag kan få hem dom fortare men de andra skickas väl i paket. Vad jag fått fram kan man inte brodda old mac´s det kan man göra med de andra.
Men jag måste ändå veta en ungefärlig hållbarhet.... Det är ganska mtk pengar att lägga ut om de bara håller 3-4 månader. Old mac´s är det ju 6 månaders garanti på....

Om du har hovar som lätt trasas sönder nertill på sommaren för att de är torra (mina hästar har samma problem) så är det JÄTTEVIKTIGT att du har en hovslagare som spikar sömmarna högt! Om de spikar lågt så gör det att de spricker mer....

Jag har ingen egen erfarenhet av boots men har läst på lite om dem.

Spontant tycker jag att Boa Bootsen ser trevligast ut. Verka rvara bäst passform helt enketl. Och så är det ju ett stort plus att de går att brodda.

Hållbarheten verkar oxå bra, finns en artikel i senaste Hästfynd bla. Tor att tillverkarna menar att de håller en viss tid vid användning varje dag hela dagen (även i hage alltså). Men om man använder dem en timme om dagen så lär de ju hålla längre.

Ring el mejla olika återförsäljare med dina frågor. Så lär du få bra svar, om man tar i åtanke att de ändå vill sälja sin produkt.

tack för ers svar! är så sur och ledsen för hästen har tappat skorna, har bara 2 veckor kvar som jag får rida sen ska jag genomgå en stor operation och måste hålla uppe med ridningen flera månader :cry:
ringde och frågade ang old mac´s och tydligen passar dom inte min hästs hovar....
har ringt återförsäljaren av boabootsen också, men ingen som ville svara.
hur exakt måste man mäta? nu har ju min häst slått av sidorna på hoven så den är inte direkt i den form och storlek den ska vara.
var den hästfynd som finns ute i affärerna nu som du menade?

Boa Horse Bootsen har 2 års garanti om inte jag mins fel.
Jag ska själv skaffa mig ett par när jag får pengar och vad jag förstod det som så är det bästa om du tar och målar av hoven och då kanske lägger till en liten bit då om det fattas nu. För är inte storleken rätt sen så är ju risken att det skaver eller glappar.

2 års garanti! Det var inte dåligt!
Ska försöka ringa återförsäljaren igen....
bra idé att rita av hoven. Ska ta in hästen igen och börja rita!!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 084
Utrustning Har köpt cavallo simple boots till min häst som lätt får öm sula så här på sommaren när det är mycket grus och stenar på alla vägar...
Svar
1
· Visningar
757
Senast: Centaur
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 932
Senast: Centaur
·
Hästvård Jag har ägt min häst i bara ett par veckor. Han var skodd fram när jag köpte honom och hade gått skodd fram i två år. Innan dess gick...
2
Svar
24
· Visningar
3 310
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka