Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Som rubriken säger.
Har Ni boots på era broddade häster, eller känner ni att det inte behövs?
Broddade min unghäst med 4st i varje sko fram och funderar nu på om jag behöver kränga på boots också.......
Mitt sto är paralellförskjuten i vänster fram, jag funderar på om detta skulle kunna påverka hennes rörelsemönster på något sätt.
Och att risken för balltramp därmed ökar??
Jag har aldrig märkt av detta på något sätt, men jag är lite paranoid när det kommer till broddar och skador förknippade med dessa.
Mina är broddade från okt-maj och har aldrig behövt boots. Står uppstallad på stor anläggning och av ca 40 broddade hästar är det kanske tre (stökiga) som behöver boots.
Kan tillägga att min ena är paralellförskjuten båda fram, samt att det väldigt sällan sker rejäla tramp.
Min lilla häst har gått med boots dygnet runt hela vintrarna i över fem år - aldrig några problem. Han har endast broddar i trakterna.
Min stora har också broddar på alla fyra, bara i trakterna och honom har jag boots på bakbenen för han trampar sig jämt (ställer sig på sig själv när han står still och ska flytta i sidled osv). Där får man räkna med blod var och varannan dag om man inte har boots.
Så frågar man mig så beror det på hur bra koll hästen har på sina ben! Den lilla har nog inte ens haft fem småsår på sina ben under alla år jag haft honom medans den stora har en benägenhet till att både kliva och sparka på sig själv var och varannan vecka
Jag har 4 brodd/sko på min shettis, har boots (reflexbootsen från h**ks) på alla 4 av säkerhetsskäl. Inte för att han kommer att trampa sej när vi kör ett vanligt lugntravpass, men om han står o sover i stallgången har de rykt några boots aldrig när vi galopperar o svänger snäft men förra vintern så fick ja köpa ca 4 nya par boots pga att han slarvat ngn gång under körningen/ i stallet.
Har boots på hela broddtiden, men aldrig i hagen där har han hyffsad koll på fötterna *peppar peppar*
Hade minst haft boots fram, även bak om de finns risk för tramp där.
Är egentligen lite (läs förut) emot massa skydd o så, men känner iaf på vintern att hellre ett par boots för mkt än för lite. men i hagen känns de ngt överdrivet om de inte är en extremt "sprättig" o röjer en massa i hagen. Har de uppkommit skador/stor risk för skador i hagen så kanske man ska ha skydd på, men undvika till stor del.
Naturligtvis beror det på om hästen har en tendens att trampa sig, eller inte Den jag har nu har tidigare trampat sig på ballarna fram och fått rejäla skador, därför har han boots. Men de tidigare hästarna har inte haft samma problem och därför gått utan boots, trots att de broddats på samma sätt: 4 st 11mm isbrodd i varje hov. Jag sätter inte på boots "bara för säkerhets skull", utan när det är befogat...
Boots på vid ridning, samt i hage om det inte är så mycket snö. Är det lite mer snö skippar jag bootsen, blir så lätt isklumpar innanför bootsen som irriterar. Vintertid brukar jag slå två flugor i en smäll och använda reflexboots, bra om de skulle råka komma lösa av någon anledning!
Jag använder inte boots. Broddar med 4 mm höga brodd (som blindbrodd alltså) och byter innan det blir för vassa "piggar" av hårdmetallkärnan. Just för den här hästen är risken för skav större än risken för tramp.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.