Boots som tappskoersättning

E

Egonson

I nuvarande tappsko-tider funderar jag allvarligt på att åka och köpa ett par barfotaboots i dag. Men så funderar jag också på att går det att använda endast EN boot om den andra hoven är skodd? Blir det ojämnt? Nordisen har tappat en framsko och slitit av en bra bit ( :mad: jag HATAR tappskor!!)
så den är mindre än den andra skodda framhoven så nu går det säkert bra att ha på bara en boot när man rider till hovis kan komma.

Ni som använder boots vid tappsko, hur tycker ni det fukar?

Jag tänker köpa Old Macs på Hööks, de är dyra ja men de kan jag ju köpa NU när jag behöver dom, beställar jag t.ex Easy boots så tar det ju ett bra tag innan man får hem dem. Lånehästen har såna av gamla modellen och de är ju OK lätta att få på osv tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Boots som tappskoersättning

jag har en valack som tar av sina titt som tätt..peppar peppar var ett tag sedan nu!!:Dköpte old macs och de har fungerat alldeles utmärkt!! easy boots gillar jag inte på grund av vassa piggar inne i dojan...:mad:

nu brukar min inte behöva extra skon så länge men ett par ridturer blir det innan hovis kan komma..no problems!:)

Tycker absolut att du kan köpa ett par boots. Jag har själv ingen erfarenhet av boots vid tappsko, utan bara av boots... :p. Men tänk på att hästen kan halka om du galloperar på gräs, speciellt nu när det är så blött ute och ta måtten på hoven utan sko. För övrigt skulle jag prata med de i affären. Det blir man alltid klokare av.

Okej, tack för era svar :) Var uppe och tog ut hästarna nu (sent iom oväder) så jag gjorde ett litet omslag av silvertejp om hoven så länge, jag hopps att det håller. Skitfult är det i alla fall :D :rofl:
Tog måtten och de passar in på strl 6 i Old Macs så jag handlar ett par såna i eftermiddag.
Galopp på gräs blir nog inte aktuellt nu förrän det blir torrt på åkrarna , det är ju halt för dom även i vanliga järnskor. Skulle ju sluta regna i kväll annars har jag hört.

Har också hört de nya Old Macs är bättre och även lättare än de gamla, låter ju bra.
Toppen är också att syrrans häst har samma strl så vi kan dela på dem.

Silver tejp :rofl:

Faktiskt aldrig hört att nån använt det...

Bra att det löser sig och himla praktiskt att din syrras häst har samma storlek.

Jo då det funkar bra :D Håller sig nåt dygn eller så. Men man får ju vara noga att byta och hålla rent under.
Silvertejpen är ju armerad med nåt så den håller en stund för nromalt "hag-slitage" o skyddar om hästen har dåliga hovar som flisar sig lätt :) Det tipset fick vi av en hovslagare som hade föreläsning för några år sen.

Ser ut som hon har en silverfärgad toffla på sig :rofl:

Min donna kom in igår utan ena framskon. Hoven redigt sönderbruten. Då det är ett fbl med dels sköra hovar utan sko, och dels sulöm var det ju bara panikringa gullehovslagaren igår em, som raskt flyttade runt hästar så han kan komma idag och slå på skon.

Under tiden går donnan med 'hovbandage'. Bomull närmast hoven, sen vetrap i massor (tre rullar.. billigt och bra) runt, under och ända upp över karleden. Hade ingen silvertejp igår så hon fick klara sig sådär över natten, men drog på nyinköpt silvertejp imorse. Silvertejpen gör det håller mycket, mycket bättre.

Jag hade funderingar ang boot till henne innan, men eftersom hon haltar runt i hagen med bandaget, så är det bara spara bootpengarna. För hon skull mest troligt vara sulöm med det med, och då ka jag lika gärna köra med silvertejp. Det förhindrar ju hoven trasas mer iaf.

Hm.. Har vetwrap hemma också tänkte faktiskt inte på det, det måste ju bli starkare med bandage OCH tejp.
Men då måste man väl lägga om det varje dag, eller går det öht. att ha så länge som ett dygn i streck? Tänker på bakterier, instängt osv.
Om man rengör ordentligt innan man lägger om det i så fall.

Min häst är inte så öm men hon trasar sönder hoven om hon går utan skydd på den. Bootsen tänkte jag mest ha till ridning och ev. en dag i hagen om det är fint väder, men därimellan så får det nog bli nåt bandage ev. barfota. Hovis är iväg och jobbar med annat och kommer inte hem förrän i helgen så hon måste gå några dar till tyvärr.

Det går in väta genom bandaget, så det är ju inte lufttätt, så ett dygn skulle jag kunna ha den på utan oro för det. Att få det att HÅLLA ett dygn däremot kan ju vara en värre femma, det vill gärna gå sönder i tån.

Hovis var här nyss och slog på tappskon, och han tipsade om att om en vecka när vi skor om 'på riktigt' att spara en av de gamla sulorna, och tejpa den i botten mot skon om hon får en ny tappsko och jag behöver göra nytt 'paket'.

Jag har easy ecips boots. Funkar otroligt bra på min mkt sulömma herre, som ofta får tappskor. De är väldigt hållbara, och skyddar sulan fint. I en "torr" gräshage tar de inte in så mkt fukt, mer än att hästen får "fotsvett", så den behöver tas av och luftas. Jag har även lagt i en sådan där filtsula, som vi kan lägga i våra skor. Det skyddar sulan ytterligare. Den lägger jag i, när jag ska gå på grusväg med hästen, och han är totalt obehindrad av stenarna.
Jag har både ridit med den, och hästen har haft den i hagen. Har inte varit ngra problem, men är inget jag skulle göra i längden (bara ha den på en hov alltså), men tills hovslagaren kommer, så är den, den bästa lösningen.

En liten fråga, hur hållbara är de bootsen från hööks? Mina vänners erfarenheter är att de är bra, och sitter bra, men tål inte att man rider på grus med dom spec mkt, förens det går hål i sulan. Men det kanske är en ny modell de har nu?

Låneponnyn jag har för tillfället har de gamla Old Macsen, de verkar hållbara men är ganska klumpiga. De nya jag köpte nyss idag är mycket lättare och de verkar ändå rejälare än de gamla. Man fick ju med sånadär bra "sockor" också som skyddar mot skav pastern wraps.
Hur hållbara dom är får jag se sen när de är använda. Ska ju bara ha dom när det är en tappsko.

Vad betyder pastern, är det kotan?

Ok, jag handlade en extra rulle med självhäftnde bandage så jag tänkte göra ett paket som sitter tills i morgon. Funderar på att lägga lite tjärdrev närmst hoven.

Jag har en easyboot som jag använder endast i nödfall och då lägger jag en bit "liggunderlag" i. Jag rider aldrig med den. Detta pga att min häst har så känsliga hovar att hon får ont i sulan av att gå med den på (utan liggunderlaget) och när jag sedan tar av skon så finns det märken i sulan efter "piggarna" som sitter på insidan av bottnen.

Sätter bara på den när hoven är så trasig att jag inte vågar slå på en sko själv och hovis inte hinner komma.

Senast ändrad:

Okej, tror inte min häst har så ont av det men i de jag köpte är det bara väldigt små nabbar inuti. Jag kanske ska ha i en bit liggunderlag för säkerhets skull bara inte booten blir för liten då.

De är små i min boot också. Men de flesta hästar klarar ju det. Bara min som är så känslig!

KL.
Gjorde ett paket med tjärdrev+självhäftande bandage+silvertejp. Får sitta tills i morgon..

Åh vad jag blir irriterad på tappskor. Det är det här vädret, blött-torrt-blött-torrt.. Hovarna blir ju som papper på henne. Tur är att hovis brukar vara klurig på att fästa skor i det mesta möjliga och omöjliga på ett bra sätt.

Jag har en easy boot som jag använder när medryttarpållen har plockat av sig en sko. I hagen klarar han sig utan tills hovis kommer, så easy booten används bara vid ridning. För oss har det fungerat utmärkt, han går precis som vanligt med booten. Dock rider jag inga långritter med den, och jag håller mig till skritt och trav eftersom det känns som om det finns risk för att "min" sprattelgubbe till häst sprätter av den i högre hastigheter, och med mitt krångelknä vill jag undvika att behöva sitta av och krångla på den igen. :p

Det är verkligen jätteskönt att kunna rida även vid tappsko. Och faktum är att den verkar förhindra tappskor på nåt magiskt sätt också - innan jag fick hem den plockade han av sig skor till höger och vänster, under de dryga två åren jag har haft booten har han tappat tre skor. :D

Min häst har inte tappat skor på länge men den här sommaren har hon tappat 2 gånger, samma hov. Tror det beror på väderomslag osm sagt, hon har sköra hovar och dom blir INTE bättre av att klimatet varieras så hastigt. Tänkte provrida bootsen i morgon får se hur det går!

jag har "sjukskor" som jag sätter på vid tappsko, lägger lite bomull och "klisterbandage" runt kronranden och i karleden. annars får han skav av spännet vid karleden. den skon är ju även bra när /om hästen skadar sig i hoven istället för hovbandage. har haft samma sko i säkert 7 år nu och den är välanvänd.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: Miingla
·
Utrustning Nu kommer snart vintern och med den snö, is och ojämnt underlag. Jag har funderat på att köpa barfotaboots från cavallo och ha på min...
Svar
6
· Visningar
626
Senast: Ketrawzc
·
Träning Jag har haft min häst barfota i några år. Vilket har fungerat bra, då vi mest bara ridit lite då och då. Nu har vi dock kommit igång...
Svar
14
· Visningar
3 789
Senast: Lycanthrope
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 378
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar