Boots som inte ger skav?

Sv: Boots som inte ger skav?

Om bootsen ger sånt skav känns det som att de inte passar, på nåt sätt? Har du provat såna med en liten kloss mellan ballarna, så att de sitter still? Eller en mindre storlek/hårdare spända? Skinn är ju även mindre skavframkallande än neopren, likaså fårskinnsfodrade (kolla begagnade, man brukar kunna hitta benskydd av olika slag ganska billigt och lätt).

Annars - hästen skulle inte bli glad av ett par små kängor? :idea: Då slipper du ju garanterat oroa dig för att den trampar av sig skorna, och de sitter nog fast bättre än vanliga boots. (Menar alltså typ Easy- eller Boa boots.)

Om bootsen ger sånt skav känns det som att de inte passar, på nåt sätt? Har du provat såna med en liten kloss mellan ballarna, så att de sitter still? Eller en mindre storlek/hårdare spända? Skinn är ju även mindre skavframkallande än neopren, likaså fårskinnsfodrade (kolla begagnade, man brukar kunna hitta benskydd av olika slag ganska billigt och lätt).

Jag har provat både mjukare och hårdare gummiboots, och både i lite större storlek (gav ännu mer skav) och hennes vanliga storlek. Provade en storlek för liten med, men ingen längre stund då de ju då inte gick tillräckligt långt 'ner' för att skydda mot skoavtramp.

Provat med och utan sån där 'plupp' i karleden, ingen skillnad på gummibootsen, när det gällde neopreneboots fick hon skav av pluppen :crazy:

Skinn har jag inte provat, inte heller fårskinnsfodrade (tyvärr inte hittat några begagnade och inte velat lägga 500 kr på Eskadron när jag inte vet om det fungerar).

Problemet sitter nog mest i hästens skavkänslighet i kombination med lång tid i sträck med bootsen. Hon är ju grymt skavkänslig med sommarpälsen, och jag har fått ludda gjordar till flugtäcket med, hon har luddgrimma etc. Ett himla ludd helt enkelt. Dock så grimman så hon får skav om hon har den dygnet runt även om den är luddad, dock inga sår eller så, utan 'bara' avskavd päls. Därför jag är fundersam om fårskinnsfodrade boots hjälper och tvekat inför kostnaden (surfade igår igen efter kopior men nix).

Annars - hästen skulle inte bli glad av ett par små kängor? :idea: Då slipper du ju garanterat oroa dig för att den trampar av sig skorna, och de sitter nog fast bättre än vanliga boots. (Menar alltså typ Easy- eller Boa boots.)

Det var det där med skav :crazy:

Kolla när hästen står på gången, att bootsen inte är längre än hästen trakter, för det är då dem skaver.
När dem går i mark före hästens hov, du fattar va hur jag menar?

Japps, jag förstår precis. De tar dock inte i 'marken' (från början gjorde de det, då trodde jag ju det var det, speciellt soms kavet hamnar just på 'baksidan' i karleden). Så endera räcker det ändå med gummit, eller så tar det i ändå när hon inte är på betonggolv utan ute i hagen. Men kortar jag dem för mycket så täcker de ju inte ner och skyddar skorna (utan bara ballarna, vilket ju i normalfallet duger finemang).

Jag tror att det skyddar lite ändå, fast bootsen in når ända ner, framför allt om dem är tjocka.

Jag har inte haft en tappsko sedan min alltid har boots. Fast å andra sidan är han kanske mera välbalanserad nu.

Jo fast nu det jag vill skydda är den utstickande skokanten. Hon är inte den som brukar trampa av sig skor/tappa skor, men iom att hon bröt sönder väggen så himla mkt när hon tappade nu, så är det mycket sko + sula som 'sticker ut', utmärkt att trampa med andra hoven på och dra av sig.

Okej, hänger med.

Ska du inte pröva filtbootsen då. De är ju rätt stela och sitter inte runt karleden på samma sätt som andra boots, iom att dem inte sluter om där uppe.

Jag kanske har haft tur att min aldrig fått skav. Jag skyddar ju också den utstickande skokanten.

Hitatr inga filtboots i tillräckligt liten storlek. Köpte ju sådana för att ha att kunna blöta hovarna, men även med extrahål gjorda blev de alldeles för stora =/ (Uppe kring benet alltså, i nederkant går ju att klippa av)

Hm, men klipp av dem på ena kortsidan så de blir kortare alltså inte i nedkanten, sedan tar du bort den läderremmen som sitter på och använder en sporr rem i stället.
Just att de blir lite stora uppe vid benet tror jag gör att det kan förhindra skav.....tänker vidare.....

Ah, sporrem fungerar ju. Ska bara få tag i ett par nya filtboots då (de är inte helt lätta att hitta, köpte mia av bukefalist, men vet att jag sett när jag smurfat). Jo, lite lösare gör ju inget, men som de var utan 'kortsidesavklippning' (jag tänkte inte ens på det, läderremmen var ju sydd) så kunde hon ta av sig dem över hoven utan problem :crazy:

PC boots som knäpps på framsidan och har en rejäl kloss i karleden sitter still o ger minsta skav jag vart med om iaf. Enda vettiga bootsen enl mig. Är själv på jakt efter ett par då de inte verkar så vanliga längre (slutat tillverkas?)

Pssttt... Tvåkomponentslim kan du spackla upp hovväggen med ... Trillar av lite då o då men det är inte så dyrt... Det gjorde jag när min var som värst...

Easybootsen sitter ju klamrad på hoven- hur kan den ge skav? Eller du menar den höga modellen???
Jag hade en daviesboots på min när det var som värst. Den sitter på halva hoven också. Problemet med den var att den trillade av om man inte wetwrappade lite på hoven innan.

Ah, sporrem fungerar ju. Ska bara få tag i ett par nya filtboots då (de är inte helt lätta att hitta, köpte mia av bukefalist, men vet att jag sett när jag smurfat). Jo, lite lösare gör ju inget, men som de var utan 'kortsidesavklippning' (jag tänkte inte ens på det, läderremmen var ju sydd) så kunde hon ta av sig dem över hoven utan problem :crazy:

Täby stall och foder brukar ha filtboots!

Ja, jag köper mina där eller på Granngården.

TS, hittar du inga kan jag skicka dig ett par gamla.....har ett gäng. Så slipper du modifiera med ett par nya.

På mina är det hällor där man trär in remmen, den är inte fast syd någonstans.

Var förbi lokala ridsportshandlaren idag för att köpa ett ponnybett och ett ponnyträns (slut på sötebrödsdagarna för welshåringen..hehe) och passade på att kika vad de hade för boots. Inga med fårskinn tyvärr, men hittade ett par från Globus som var i typ nåt syntetmaterial, som mjuuukt neoprene typ. Inte alls så 'styvt och strävt' som det brukar vara. Fejkskinn på utsidan. Tyvärr fanns de inte i damens storlek, men jag chansade och tog ett par i storlek medium, och om man spänner in dem för kung och fosterland så satt de hyfsat iaf, så jag beslöt mig för att chansa och prova (de kostade bara 125 spänn, så om det skiter sig må det väl vara hänt).

Håll en tumme det fungerar!

Mimus - jag tar gärna emot filtboots, GG här slutade med det för länge sen tyvärr =/

Emelie R - jag menade den epicsmodellen. Den 'gamla' fick på något jäkla vis till och med VALACKEN skav av, så jag törs inte ens prova till donnan.

Det är trist när det beövs... Men det verkar vara ett tappsko¨år.. Min har tappat sömmar till höger o vänster denna gången.

Vi använde såna där stödstrumpor som eg är till människor, de som man köper på Apoteket. Vet inte om jag kan förklara det begripligt men det är såna där som man t ex trär på foten vid vrickningar och det hålet som är för hälen det använder du istället till att låta kotan/hovskägget sticka ut genom! Vi använde dem under hela gummiboots, de sitter stilla, är lätta att tvätta i maskin och inte alltför dyra. Har alltid tyckt att helt vanliga, hela gummiboots är de som ger minst skav. Fårskinn blir ju väldigt tungt och blött vid regnväder om de ska gå med det på i hagen, inte så lätt att tvätta ofta heller.

Vi hade dem på vid både träningspass och på bana, tung som lätt sådan, så det borde funka även i hagen tycker jag.

Jag har klistrat fast fleecebitar längs med kanten i dubbla lager. Det funkar bra med superlim. Inga skav blir det ;)

Hej
Min häst måste också ha boots i hagen, han är livlig och leker mycket med sina kompisar och då blir det ofta ett och annat balltramp tyvärr. Jag använde gummi boots innan men de skavde. Nu ska jag prova scalpers till islandshäst, sådana helt i gummi som man trär över hoven, självklart utan vikter i. Det är mitt tips till dig!

Senast ändrad av en moderator:

Men herreje. Blev det skav av kängorna även med en såndär strumpa man brukar få med?

Jag skulle byta häst eller nåt om jag var du, haha, vilket krångel!

Jag har boots på alla 4, dygnet runt på min häst. Han får skav direkt av gummiboots, så jag köpte globus boots med "syntetskinn" på insidan och neopren på utsidan. Han har inte skav nu och har dom som sagt dygnet runt..
MVH erica

Liknande trådar

L
Fälttävlan Hej! Nu är det så att jag skulle behöva lite tips av er andra fälttävlansryttare/ni med känsliga hästar. Det är så att min häst är...
Svar
11
· Visningar
1 841
Senast: hasselby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka