Boots som inte ger skav?

Sv: Boots som inte ger skav?

*KL*

Globusbootsen tycks fungera utan att ge skav, iaf än, bara haft de på korta stunder hitills dock. TYvärr gick de sönder efter TVÅ användningar *morr* Var in idag och reklamerade dem dock, och fick nya.

Hm... kan inte sådana där hela skydd med boots fungera? Är som ett helt benskydd i neoprene där det längst ner är fastsytt en neoprene-boot.
Det borde göra att bootsen inte behöver sitta så tight intill karleden, utan mer "hänger" ner från benskyddet. Iofs blir det mer skydd än du kanske vill ha, men i och med att skyddet sitter ordentligt kring benet så kanske det sitter bättre still? Själva benet är ju inte heller lika känsligt som karleden, bättre att fästa kardborrefästena hårt där och sedan kan bootsen hänga fritt sista biten.
Kommer inte ihåg var jag sett dem men tror de finns på h**ks och liknande.

hoppar in utan större erfarenhet :p

vet ej om detta finns men det borde göra det. en strumpa i lycra :crazy: utan sömmar som man trär på underifrån, så drar man upp den högt och sedan drar man ner igen så stråna hamnar "rätt" :craxy:

annars fårskinn på bootsen som många sa innan MEN! du behöver inte limma fast utan kör med typ karborre med dubbelhäftande tejp under så fäster du en kardborrde bit på några ställen med motsvarande sida på fårskinnet.. så kan du ta bort fårskinnet vid behov.

krax - det blir alldeles för varmt sommartid, annars tror jag på själva iden, att det skulle fungera

Nej, du har nog rätt... varmt lär det bli. Min hjärna börjar förstås snurra på om man inte skulle kunna konstruera samma konstruktion fast med mindre "tyg" och andra mindre varma material.... Ungefär som en flughuva... de sitter ju också med en massa kardborrefästen men blir inte så varma...

Men du verkade ju ha hittat rätt med Globus (om de håller nu bara). Trillar in på tråden igen om jag skulle drabbas av en snilleblixt-konstruktion....:)

När nu hjärnan börjat gå loss på detta var jag ju tvungen att fortsätta....:p
Jo, man skulle kunna göra benskydd i flughuve-nät eller liknande mtrl, alltså bara kopiera formen från ett vanligt benskydd (t.ex. ett sånt i neoprene) och sy dit likadana kardborrefästen. Och sedan sy fast en neopreneboot längst ner, helt enkelt.
Om det inte existerar någon slags benskydd för exem-hästar (verkar lite överdrivet, men vad vet jag) som man kan utgå ifrån.

Nåja, alltihop kräver ju förstås att man är den pyssliga sorten som gillar att knåpa ihop saker själv... Råkar höra till det släktet själv (iaf ibland) men har full förståelse för att andra inte tycker sånt är kul...;) Jaja....

Har hittat boots med fårskinnskant.... som inte e eskadron...:D

Lillhästen i stav......

Kanske kan vara något?

Annars finns det boots som man har på islandshästar, viktboots....
Dom täcker ner över skon och sitter inte i karleden...kanske kan funka?
finns som 110g som lättats tror jag....

´Fast de KOSTAR ju nästan lika mkt som Eskadron i princip =/

Hur ser sådana där islanddshästboots ut? Och väger de mer än vanliga? Eller är de bara för att ha en 'fastställd vikt' (det finns väl någon maxvikt, läst på vissa ställen att OBS Inte lämpliga för tävlan ang vanliga boots)

Har du testat tunna gummiboots som man har på travarna i lopp? De väger ju knappt något så de borde ju inte ligga an på samma sätt som "ridboots". Dessutom är de billiga.

Nej, inte testat. Får ha det i åtanke om det inte fngerar när det blir 'heldag' med de här globusbootsen. Men står de emot tramp och så då, de tunna?

Jo men givetvis inte på samma sätt som ett par tjocka gummiboots. Men å andra sidan är de rätt billiga och kan man slippa skav så?

Nä det tycker jag inte, möjligtvis om du har brodd och det tar "illa". Fast en del perforerar ett par per lopp så det beror nog på boots, brodd, häst och hastighet. Ofast går de ju att använda mer än ett lopp, fast då får man ju tänka på att det är rätt hög påfrestning på dem då.

Då låter det ju somd et kan fungera, och ska ha det i åtanke om inte Globus fungerar soms agt. Tack för tipset!

En natt med Globusbootsen (ochblött gräs dessutom) och inga skav so far :bump:

H**ks har bruna boots som inte ligger an nämnvärt o inte heller täcker mkt mer än skokant/ ballar. Eq....rd.

hittade ett par från Globus som var i typ nåt syntetmaterial, som mjuuukt neoprene typ. Inte alls så 'styvt och strävt' som det brukar vara. Fejkskinn på utsidan. Tyvärr fanns de inte i damens storlek, men jag chansade och tog ett par i storlek medium, och om man spänner in dem för kung och fosterland så satt de hyfsat iaf, så jag beslöt mig för att chansa och prova (de kostade bara 125 spänn, så om det skiter sig må det väl vara hänt).

såna använder jag, och jag har som MImus - boots på i ur och skur, året runt, i hagen (ej vid ridning och ej nattetid). aldrig någonsin det minsta lilla skav. de ligger liksom inte "an" någonstans och kan skava.....

vet inte vad vanliga boots väger.
Men isisboots är märkta för det finns maxvikt vid tävling och avelsvisning...

Lill hästen i stav har ett par.. ganska dyra.. ska se om jag hittar billigare. har en hel del länkar att beta igenom... ca 120 st..:angel:

*håller tummarna för att damen din slipper skav*

Liknande trådar

L
Fälttävlan Hej! Nu är det så att jag skulle behöva lite tips av er andra fälttävlansryttare/ni med känsliga hästar. Det är så att min häst är...
Svar
11
· Visningar
1 841
Senast: hasselby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka