Boots som inte ger skav?

Alexandra_W

Trådstartare
Neopreneboots skaver på 'en kvart'. Gummiboots går bra vid ridning, men skaver vid längre tids användning t ex i hagen. Har provat smörja kanten med vaselin vilket fungerar bra tills det fastnar jorddamm, grässtrån och smuts i vaselinet, då blir det skav.

Så, någon med tips på boots som inte skaver? Alt tips för att det inte ska skava.

Om det ens finns andra sorter, kikat lite på sådana med fårskinn, men känns lite väl mkt pengar om det inte fungerar. Finns det kopior (dvs inte Eskadron) med fårskinn? Fungerar det? Är lite rädd att det blir som med vaselinet, att när det fastnar gräs, smuts och skräp i fårskinnet skaver det ändå?

Sv: Boots som inte ger skav?

Jag hade detta problem på min tidigare häst.
Ofta kunde det hjälpa om jag pudrade eller strödde och klappade in potatismjöl på både karled och boots.
På denna tid (slutet 80- början 90-talet) fanns inte eskadrons fårskinnsklädda boots, eller billiga kopior heller för den delen.
Men jag gjorde mig ett par egna genom att klippa av ett par bitar fårskinn från en bilklädsel och limmade på bootsen. Funkade helt ok, gick att potatismjöla också!
Däremot så gick det inte att sy i gummibootsen...:smirk:
Man skulle kanske kunna sätta fast fårskinnskant med självhäftande kardborreband så det blir enkelt att ta av och tvätta.
Ett par (svindyra) neoprenboots med mkt. bra passform och små kilar i som gjorde att de inte flyttade sig alls funkade också bra.

Lycka till, det är jobbigt med ständigt såriga karleder!

För att hästen kanske behöver ha boots.

till TS, kan du inte prova att limma/sy på en bit fårskinn eller något annat mjukt på neoprenbootsen?

Men om hästen får sånt skav, varför har du då boots?

För att öka chansen att skorna sitter kvar i sådana lägen när det är stor avtrampningsrisk. Som nu t ex, hon tappade båda framskorna (inte samtidigt dock, en veckas mellanrum) och trots blixtsnabb påslagning av hovis (inom ett dygn) hann hon ju bryta sönder hovväggarna fullständigt.

Vilket ju gör att avtrampningsrisken är skyhög, iom att det finns så mycket 'utlägg' att trampa på, och på så sätt råka dra av sig skon. Gör hon det bryter hon sönder väggarna ännu mer, vilket jag av förståeliga skäl inte vill - alls.

Därför vill jag ha boots på henne i hagen ett tag framöver. Men jag vill naturligtvis inte hon ska få skav, därav den här tråden.

För att hästen kanske behöver ha boots.

till TS, kan du inte prova att limma/sy på en bit fårskinn eller något annat mjukt på neoprenbootsen?

Har kastat alla neopreneboots, men kanske går med gummiboots, men blir det inte 'stelt' där limmet är? Eller finns det lim som fortfarande är 'mjukt'? Hon är ju tyvärr väldigt skavkänslig överlag såhär i sommarpäls, så minsta lilla 'hårt' räcker om det samtidigt 'ör sig'? (Hon fick skav av pluppen på neoprenebootsen med.. sanslöst)

Finns det andra boots med fårskinn (fejk eller riktigt) än Eskadron?

Jag klurade på att få dit typ teddyludd och prova, men då jag tvekade pga limmet. Men hmm, man kanske kan limma det så man viker det över kanten så 'limkanten' hamnar på utsidan, och så dra det så långt ner så att andra limkanten blir mitt på hoven?

Fast enklaste vore ju om det fanns att köpa kopior *latmasken vaknar*

Ska prova potatismjöl med 'nästa gång', nu har hon ju redan fått skav, så just nu törs jag inte 'chansa' =/

Har också problem med att bootsen skaver och inte sitter som dom ska :(
Hoppas att nån har nått bra tips:angel:

jag tänkte bara ett det sitter nog bättre om man syr och det är nog lättare att sy i neoren än gummi. neopren går ju att köra med symaskinen.

Fast neopren är ju så tjockt, så det BORDE ju gå i gummi med med 'rätt' nål.. Hmm, ska nog banne mig prova! :idea: (har misshandlat den där stackars symaskinen så många gånger förr, så *s*)

Fick en gång tipset att linda med Vetraplinda i karleden + hela gummiboots. Har dock inte provat det själv .

På min funkar det att ha större boots. Normalt sett funakr Medium men nu får han ha Large, de kan röra sig mer och lättare och skaver mindre på samma ställe som hovis uttryckte.

Jag har, och det kan vara klantig lindning, men vetrapen bara blev en 'korv', dvs den kasade och knölades ihop och låg som ett 'streck' i karleden. Provade flera ggr, inkl linda ner en bit på hoven, men det ville sig aldrig riktigt. Fnderade på att typ ha som en 'strumpa' över karleden etc med, men risken är ju det blir samma sak. Hmm, kanske om man tejpar fast nere på hoven möjligen? *spånar*

Tight strumpa kanske är ett bra ide, hade strumpor på mitt förra fullblod när han hade mugg . De satt bra på ,hade lång resårmudd och i ylle. Kan ju vara värt att prova. Misstänkte att du hade provat vetrap redan . Finns ju även tubifast som klipps i lämplig längd. Tror det finns på apoteket. Är som en elastiskt tub , finns i olika vidder. Använder det mkt i mitt jobb på människor med bensår. .Den kan ju dras ner över bootsen så den inte kan korva sig.Ev ett par varv vetrap på hoven så borde den sitta bra. Går att tvätta några gr .

Jo sån där 'tubbandage' jag klurade på, kanske ska ge iden en chans till. Jag provade ju aldrig utan antog den skulle korva sig den med. Men soms agt, lite tejp eller vetrap runt hoven kanske.. Iaf i väntan på de 'perfekta bootsen' *s*

*Delvis knapplån*
Hoppar in i tråden då jag behöver investera i ett par boots.

Pålle har mugg på ena bakbenet. På veterinärens inrådan behandlas han med socatyl samt vetflexlinda uppepå som får sitta kvar vid ridning. Dock så behöver han något som skyddar ytterligare lite vid ridning.

Men då till fråga vilken sorts boots som torde vara bäst, vanliga gummi eller neopren?? Hade nästan bestämt mig för neopren när jag kom in i den här tråden och läste att din får skav av dessa... *suck*

Kom på en sak... Det fungerar inte för dig att ha kotring på honom i stället??

Jag vet inte om det finns några kopior- jag har inte sett...
Ta barnpuder istället för pot mjöl. Det är jättebra att torka ut Skaven med också..
Och du- inga billiga teddyludd!!! Friktionen kommer göra det mkt värre för din häst än utan ludd...
Lycka till! Min häst går med boots dygnet runt och har gjort så i 3 år nu... Han har ingen päls på ballarna men inga skav heller...

:crazy: Menar du att du ska stänga in mugg??? Har jag ALDRIG hört innan... FRISK och torr luft är det BÄSTA för all mugg...
Jag har iofs all förståelse för Socatylen- det är guds gåva till hästsår!

:crazy: Menar du att du ska stänga in mugg??? Har jag ALDRIG hört innan... FRISK och torr luft är det BÄSTA för all mugg...
Jag har iofs all förståelse för Socatylen- det är guds gåva till hästsår!

Det är för att skydda mot fukten, och för att socatylen ska "stanna kvar". Eftersom han går på bete är det knepigt, gräset blir fuktigt på kvällen, natten och morgonen.

*Delvis knapplån*
Hoppar in i tråden då jag behöver investera i ett par boots.

Pålle har mugg på ena bakbenet. På veterinärens inrådan behandlas han med socatyl samt vetflexlinda uppepå som får sitta kvar vid ridning. Dock så behöver han något som skyddar ytterligare lite vid ridning.

Men då till fråga vilken sorts boots som torde vara bäst, vanliga gummi eller neopren?? Hade nästan bestämt mig för neopren när jag kom in i den här tråden och läste att din får skav av dessa... *suck*

Kom på en sak... Det fungerar inte för dig att ha kotring på honom i stället??

Alltså, måste vara lite trött och vimsig... Kotringen var menat till dig, Alexandra_W, såg nu att det nog kan uppfattas som om jag frågar om det kan fungera på min häst:o vilket jag inte menar...

Min valack har haft boots på sig i 4 år, just pga av att han dammat i trakterna och fått sprickor+ drog av sig skorna.

Han har aldrig haft skav, jag tar endast av dem på natten. Han har dem på i alla väder, och underlag.

Iom att de är rätt dyra, så har jag sådana där billiga i gummi, eller filtboots, de går aldrig söner, men är jobbiga på vintern då de blir blöta och fryser.

När jag rider har jag de i neopren, men det är endast för att de är snyggare.

Kolla när hästen står på gången, att bootsen inte är längre än hästen trakter, för det är då dem skaver.
När dem går i mark före hästens hov, du fattar va hur jag menar?

Liknande trådar

L
Fälttävlan Hej! Nu är det så att jag skulle behöva lite tips av er andra fälttävlansryttare/ni med känsliga hästar. Det är så att min häst är...
Svar
11
· Visningar
1 841
Senast: hasselby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka