Boots på skodd häst

orientalkatten

Trådstartare
Min häst har problem med tappskor.
Han har haft fång och är skodd med låga sömtag.
Allt regnet har ju inte precis gjort hovkvalitén bättre.
Eftersom han inte får äta gräs så går han i bergig skogshage med grenar och rötter.
En tappsko i början på veckan och nu sitter andra skon löst.
Ska ringa hovis och se vad han säger
Han har haft skyddsboots ( klockor) men för tunna, skall köpa rejälare grejer.
Har även testat att kombinera med silvertejp men den lossnar i blötan.
Kan man använda hela boots som man vanligen har till oskodda hästar till hästar med skor när han går i hagen.
Alternativet för honom är att gå i paddocken på dan och stallas in på natten.
Känns inte kul att behöva ha honom inne så mycket och stå i tråkig paddock utan kompisar.

Sv: Boots på skodd häst

Visst kan det fungera om det är bra boots som inte ger hästen skav. Problemet kan vara att någon måste ta på dessa boots varje morgon innan hästen släpps ut, för de bör inte ha på sig dem dygnet runt. Står du i inackorderingsstall där någon annan har hand om hästarna morgontid så kanske det blir lite knepigt.

Står i inakorderingsstall men är ändå där 3 ggr/dag för att kolla att pållen mår bra och byta det som behövs. tänkte ha boots på dagen när han rör sig mest i hagen.

Boots är inte gjorda för att passa utanpå sko. Slitaget blir extremt och bootsen sitter inte som det är tänkt på hoven.

Om du ändå kan tänka dig att köpa boots, varför tar du då inte av skorna och låter hästen gå med boots tills hovkvaliten har blivit bättre? Det är ENORM skillnad på att ha hästen helt barfota och att ha boots på den.

Jaha, du tänkte ha bootsen över skorna alltså? Trodde du skulle använda dem som "reservdäck" när hästen väl tappat en sko. Då blir det nog svårt att få på bootsen. Håller med Centaur, prova barfota med boots i hagen ett tag så hovarna får återhämta sig. Men om hästen haft fång och har ev förändring av hovbenets läge så den behöver beslag i rehab syfte så bör du tala med din hovis först..

det finns nåt företag som säljer en slags skydd som skruvas fast i broddhålen. Kommer inte ihåg vad företaget heter men du kanske kan söka? Dom har i alla fall en hemsida och de skulle göra någon modifiering så skyddet skulle fungera inte bra bara i hagen utan också för ridning.

Tack för alla bra svar.
Har köpt barfotaboots. Tanken med dom är att ha i akutläge. Tappad sko eller lös sko i väntan på hovis. har också köpt 2 par skyddsboots som är rejält tjocka att ha i hagen. Så nu har jag 4 par att alternera med. hagen är mycket bergig med rötter och grenar samt lite sumpig gegga, nere vid stallet är det bättre med sand ytor och gegga på vissa ställen. Utan framskor ömmar han rejält och är ej ridbar eller kan gå i hagen.
Alternativ utan skor är barfotaboots i paddock 8 tim dag samt stå på stall resten. Eftersom han behöver röra sig så mycket som möjligt över dygnet så vill jag ha honom i skogshagen dygnet runt. Jag vill inte ha honom med barfota boots dygnet runt. Blir det för regnigt får han komma in på nätterna och låta hovarna torka upp. Det finns ju tillgång till 3 boxar från skogshagen, men han är ute när det inte är knott även om det regnar.
Just nu så bor jag nästan i stallet känns det som.

Jag kanske har läst slarvigt, men varför kan han inte gå med barftaboots i sin vanliga hage och vid ridning om du rider honom? Såg iofs att du redan köpt boots, men det finns speciella rehab-boots om han behöver extra stöd etc. nånstans.

Bootsen håller hoven torr om den sitter som den ska.

Nu har jag provat bootsen med skorna på det går alldeles utmärkt.
Endast 2 timmar men ändå.
Problemet är att hagen är mycket kuperad med stora bergsknallar och det blir för klumpigt med bootsen.
Han går väldigt försiktigt då han är en smart kille.
Bootsen sitter bra på så dom är inte för stora.
Men man ser att det är svårt att få fäste.
Rida med dom nej tack, det måste vara att som att springa med skoterkängor.
Kommer att ha dom som reserv vid tappsko.

Vad är det för några boots du har köpt?

Det är väldigt olika, men de boots jag har erfarenhet från säger att man inte ska använda dem med skor på, eftersom hållbarheten och då även säkerheten inte kan garanteras då.

Så jag skulle bara använda dem vid tappsko faktiskt. Det svåra är ju om han tappar bara en, beroende på hur bootsen ser ut kan det ju bli snedbelastning om han går med olika skor på.

Det är ett jäkla meck det här med fång, hoppas att han kryar på sig bra.

I sommras hade min häst massa tappskor.och tappar han fram så blir han jätte halt för han har tunna sullor fram.men när jag byte hovslagare tappade han två sen byte vi sömm storlek och han inte tappat några sen vi byte söm storlek.han började med sömk storlek 4 storlek(som är den normala st) vi tog på han storlek 7(som ardenner har)
Mitt tips är att byta söm storlek.

Kan behöva stallas in på natten så att hovarna får torka ordentligt. Annars kanske du kan tjära dem en gång om dagen, man bör inte tjära utsidan annars men när det är så här blött så kan det behövas.
Har gjort det till och från på min hästs hovar hela sommaren, torrt = olja, normalt väder = inget, blött väder = tjära. De är fina som aldrig förr.

Man bör inte ha för stora söm, de kan ge tryck inuti hoven och de passar inte mindre skor = tappskorisken blir nästan större.

Obs, tjära i sådana fall endast längst ner över sömmen, absolut inte upp i kronranden.

Rida med dom nej tack, det måste vara att som att springa med skoterkängor.

Den här hästen går i boots på den här, och alla andra, tävlingar.

jossan8_159609785.png

Maraton - det går undan i både trav och galopp på gräs... jag känner även distansryttare som har boots på sina hästar. Men du gör som du känner är bäst så klart!

Cavallo va?

Såna hade jag också, var jättenöjd med dessa! Pålle var mer än nöjd :love:

Kan säg att vi ridit på alla möjliga jävliga underlag, ute i snårig och ojämn skog och i lera och snö. De satt som berget och hästen hade defintivit inga problem med att ta sig fram nån stans.

Även jag rider med barfotaboots på bakhovarna på min häst, går hur bra som helst.

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 238
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 416
Senast: kryddan
·
Hästvård Jaha, då var det dags igen. :cry: Min häst har dassig hovkvalitet och har haft problem med tappskor förut. Nu har jag en ny...
2
Svar
23
· Visningar
3 209
  • Låst
Hästvård Är det fler som har mycket tappskor på sommaren? Normalt sett är många tjuriga på höstens lera som suger loss den ena skon efter den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 431
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka