Boots- Bly eller klockor?

Fengur

Trådstartare
Hej!
Jag ska köpa nya boots till min häst men vet inte om jag ska köpa blyboots eller klockor. Min häst tar långa runda steg och sträcker fram benet långt. Ska jag då köpa blyboots som gör att han får ett mer uppåtgående steg eller klockor som förstärker sättet han redan lyfter på?

MVH Sanna

Sv: Boots- Bly eller klockor?

Varför boots överhuvudtaget? Detta är något jag verkligen har funderat på. "Alla" använder boots, särskilt vid kurs eller tävling. Gör det sådan enorm skillnad? Hur rider ni med boots på vardagarna? Sätter man på bootsen just innan tävling, eller rider man med dem jämt? Vänjer sig inte hästen vid den extra tyngden isåfall, då gör det väl ingen skillnad?

Jag kan förstå om man använder boots för att korrigera en takt, som en del av träningen, men att rida med det som system...? Förklara gärna för mig!

Fengur - som jag fått lära mig så bör du nog ha blyboots för att förstärka steget uppåt eftersom din häst redan tar stora runda steg.

Jag har boots endast på uppmaning från instruktör just nu (har haft hästen sedan slutet av september). De boots jag använder är blyboots, 270 gr - alltså ganska tunga. På kurs har jag testat 1 pass av 4 med boots och det var mest för att jag skulle prova. Hemma använder jag boots endast om vi har ihållande taktproblem i tölt. Bootsen förbättrar takten på min häst som lätt blir väldigt passtaktig. Det är lättare att ha honom ren med boots, men vi använder dem endast om vi har problem flera dagar i rad och då för att bryta en dålig trend (detta också helt enligt instruktören). Hittills har jag aldrig behövt ta till bootsen.

Till tävling kommer jag säkert använda boots också. Hästen lyfter ju mer på benen då = bättre poäng + att jag får lättare att hålla ren takt vilket också ger bättre poäng. Framåt våren kommer vi förmodligen också ha lite tyngre skor fram (10 istället för 8). Jag vet inte om vi får instruktionen att rida med bootsen någon vecka innan tävling eller om vi sätter på dem på tävlingsdagen, det låter jag instruktören avgöra eftersom jag är nybörjare vad gäller tävling.

Jag har "alltid" använt boots på min häst. Då lätta neopren eller gummi, pga taktproblem och skor som rök. Nu behövs det inte längre, för grundproblemet låg ju i min förmåga att rida hästen + ett visst behov att muskla och muskla om honom. Och hellre boots än skor som rök - för det gjorde de ändå, i hagen ...

Och tyngd av boots, liksom tyngre skor ger ju bättre aktion och takt. Men liksom alla hjälpmedel (utrustning och skor) så är det ju bra om man vet varför man väljer att göra som man gör. I vårt fall har jag föredragit boots, som bara sitter på under själva träningspasset - skor hänger ju med 24/7.

Fengur, vad är det du vill förändra eller förbättra? Uppåt, då är det lite mera effekt av läderbootsen. Kom bara ihåg och KONTROLLVÄGA de ni tänker tävla med om ni ligger "nära" gränsen, för det kan skilja jämfört med angiven vikt på enskilda par.

Till tävling köper jag nog ett par 230 gr boots för att inte ligga så nära gränsen. Har inget behov av att maximera prestationen på det viset riktigt då mina mål ligger en bit under hästens tidigare prestationer.

Men det är nog ett bra tips att kontrollväga först!

Ja, jag var in på Preem med mina sprillans nya men killen bakom disken såg mest förvånad ut:
- Vad ÄR det här? .... till slut kom det: - Nå´t för hästar va?!
Mina läder är fuskläder (drar inte åt sig vatten lika mycket som riktigt läder), TopReiter. 280 g är dom stämplade men väger 275 styck.

Inga taktproblem = lättare blyboots.

Taktproblem= Samma fast en tyngre variant, passa noga på på att de inte kommer för nära maxvikten utan ha gärna lite tillgodo.

Använder själv endast skyddsboots, på träning i bland samt alltid på tävling.

Hej!

Jag använder bara boots på tävling för att min häst blir lite passtaktig inne på banan då han tappar lite av sin vilja där. Jag vill inte förändra mycket utan det är ju det med takten. Samt om man ska förstärka hans långa steg eller använda blyboots för att få honom att lyfta mer uppåt.

MVH Sanna

Mycket bra och läsvärd artikel!

Ser att alla som svarat på min "underfråga" till orginal inlägget vet varför dom använder sina boots och gör det på ett vettigt sätt. Dock finns det många som rider med det dagligen (inte av skydds anledningen) vilket då borde ta effekten av själva användandet.

Boj skrev:
Inga taktproblem = lättare blyboots.

Taktproblem= Samma fast en tyngre variant, passa noga på på att de inte kommer för nära maxvikten utan ha gärna lite tillgodo.

Använder själv endast skyddsboots, på träning i bland samt alltid på tävling.
Hur rimmar det med den andra tråden om hållbara hästar? Är det inte en extra belastning och kan man få belastningsproblem ungfär som människor får? Bara en fråga från en som har taktproblem men inga boots.

Att rida med boots mellan varven eller i kortare perioder ökar inte på någon belastning som är skadlig, däremot är en mycket stel och lateral gångart skadlig i långa loppet.

Man löser INTE grövre passtakt med enbart boots, för det krävs ett grundligare arbete för att komma åt. Här måste man jobba mycket med lösgörande bl a på volt, vikt boots kan då vara ett hjälpmedel på vägen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 106
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve