Boots bak på tävling?

C

COQ

Ja, som det står i rubriken. Får man tävla med boots bak på tävling? t.ex. klockor (med vikt)?

Sv: Boots bak på tävling?

Ja, det tror jag. Har inte läst det nya fipot. Men förrut har man alltid fått haft vilka boots man vill och det står inte att det inte får vara på bak hovarna.

Men tänk också på att domarna ofta tror att man har boots ändast för travtaktigheten hästen har och tänker ännu mer på det.

Det står ju bara 300gr max/hov så det är inte mer begränsat än så.

Men tänk också på att domarna ofta tror att man har boots ändast för travtaktigheten hästen har och tänker ännu mer på det.

Domarna dömer vad de ser & inte vad de misstänker att man har problem med men inte visar sig.

Självklart får man hoppas att de gör de, men det är i alla fall ett tips jag har hört...

Självklart får man hoppas att de gör de, men det är i alla fall ett tips jag har hört...

I såna fall sköter de domarna inte sin uppgift & det är trist om ekipage som har boots bak får dåliga poäng fast de inte går i travtakt, men då borde ju rimligtvis ekipage med boots fram få dåligare poäng generellt för att de kan misstänkas ha passaktiga hästar & så funkar det ju inte riktigt som tur är.

Ja, man får bootsa bak upp till samma vikt som FIPO tillåter. Domarna dömer inte annorlunda för det, däremot har man tipsat om att hästen har en travtakt. Att bootsa fram gör man inte enbart pga passtakt, man kan bootsa av långt flera orsaker än så i fram.

Ja, man får bootsa bak upp till samma vikt som FIPO tillåter. Domarna dömer inte annorlunda för det, däremot har man tipsat om att hästen har en travtakt. Att bootsa fram gör man inte enbart pga passtakt, man kan bootsa av långt flera orsaker än så i fram.

Men en häst med passtakt går rimligtvis bättre med boots fram än en med travtakt.

Jag har ett femgånssto som ibland kan bli travtaktig, med henne funkar det bättre med boots fram, då kan man trycka på henne mer framåt.

En travtaktig häst jag red för några år sedan hade boots bak, inte kändes det dock speciellt mycket bättre med dom på.

Din häst har väl sina egna speciella funktionsknappar.

Jag tycker inte heller boots bak hjälper nämnvärt på travtaktiga hästar, jag jobbar mer med samling & att få upp styrka på dem istället för att slänga på boots det första jag gör.

Men en häst med passtakt går rimligtvis bättre med boots fram än en med travtakt.

Inte nödvändigtvis, för det kan ju bero på vad passtakten grundar sig på. Oavsett är ändå min erfarenhet den att travtakt/passtakt ofta beror på en inaktivitet bakifrån, och då hänger mycket på ryttaren hellre än boots.

Men, boots fram innebär inte per automatik att hästen är passtaktig. Ryttaren kan ha bootsat hästen av en mängd andra orsaker.

Jag har tävlat med boots bak. Jag använde mig av det under en övergångs period på mitt travaktiga sto. Hon behövde den hjälpen för att hitta rätt takt, idag töltar hon rent, men det va bra som hjälp tills hon hittade rätt själv, så det blev två tävlingar tror jag med bootsen bak och det gick mycket bra, för jag har bara placeringar med denna hästen.

Tack men jag vet hur man kan använda boots.
I min egen värld används dock bara boots om man har problem med rörelsemönster & inte för att få höga lyft på frambenen, men jag har förstått att jag verkar vara den enda som tänker så:angel:

Oavsett hur vi tänker så är ju det varken mer rätt eller fel, själv använder jag inte boots mer än vid tävling.

Fast bara för att regler säger en sak behöver det inte vara rätt heller, allt är inte svart & vitt.

Okey, tack för alla svar! Då vet jag iallafall att det är OK att tävla med boots bak:).

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Roheryn
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 611
Senast: co-SMAD4
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
609
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka