Bomvidden på en Westernsadel

E

Egonson

Det där med semi, qh, full qh osv vet jag. Men finns det något sätt liknande det man mäter bomvidden på engelska sadlar, där man mäter gradvidden över manken?

Sv: Bomvidden på en Westernsadel

De allra flesta westernsadelbommar har 90 graders vinkel mellan bladen framtill, och fullQHbommar brukar ligga på c:a 93-95 grader så det är inte som med engelska sadlar att det är stora variationer i utbudet om man tittar på vinkeln. Skillnaden mellan de olika storlekarna är vidden mellan bladen, men vinkeln är i stort sett oförändrad.

De allra flesta westernsadelbommar har 90 graders vinkel mellan bladen framtill, och fullQHbommar brukar ligga på c:a 93-95 grader så det är inte som med engelska sadlar att det är stora variationer i utbudet om man tittar på vinkeln. Skillnaden mellan de olika storlekarna är vidden mellan bladen, men vinkeln är i stort sett oförändrad.[/QUOTE]

Men guuud, det har jag aldrig fattat trots tio år i "w-branchen".
Så nu har jag verkligen lärt mig nåt bra å nyttigt idag -tack för det!!:idea: :bow:

De allra flesta westernsadelbommar har 90 graders vinkel mellan bladen framtill, och fullQHbommar brukar ligga på c:a 93-95 grader så det är inte som med engelska sadlar att det är stora variationer i utbudet om man tittar på vinkeln. Skillnaden mellan de olika storlekarna är vidden mellan bladen, men vinkeln är i stort sett oförändrad.[/QUOTE]

Men guuud, det har jag aldrig fattat trots tio år i "w-branchen".
Så nu har jag verkligen lärt mig nåt bra å nyttigt idag -tack för det!!:idea: :bow:

ja, du Tussemaja, det är ju precis som ordspråket säger : Även en blind höna hittar ett korn då och då! :angel:

( men det dyker väl snart upp nån som vet bättre och har "fakta i målet" , precis som i tråden om "svängda bommar! :rofl: men det är så här det ligger till. )

Skillnaden mellan de olika storlekarna är vidden mellan bladen, men vinkeln är i stort sett oförändrad detta faktum ställer till det för de som har en häst med en "bred o platt" manke då det ju inte blir bättre av att välja en vid w-bom för sadeln kommer att ha en verkligt liten kontaktyta mot ryggen och endast ha kontakt ytterst ute på sadelträets kanter, men det märker man ju inte med skirts o fårskinn på plats, så har man en sån häst o westernsadel så får hästen ta allt obehag o ryttaren är lyckligt ovetande o glad för sin fina sadel med silver o pynt.

Senast ändrad av en moderator:

Hej, hoppar in på denna tråden och undrar -är det då så att det är kört att hitta western till en riktigt bred häst??

Har stora problem att hitta till "min" 118 grader breda haflinger och tänkte glatt att det kanske gick att hitta en westernsadel som passade.... Vad säger ni som vet?

Om din häst verkligen har 118 grader mitt under framvalvet på en w-sadel då kommer en 90 graders sadel att stå på högkant, på ytterkanterna av bommen, så jag skulle vilja kalla det kört , om du nte specialbeställer en bom. Du får sälla dej till gänget som rider med bomlösa "Trasor" eller plöjning.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: iNHALE
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 937
Senast: Seabaz
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 184
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar