Sv: Bomvidd

Oj... Sökte nu på thoroughbred och fick upp galopperande fbl. :crazy: Har alltid trott att det varit varmblodshästar?

När jag bodde i Holland red jag en hel del KWPN och DV och de är grövre och har en annan byggnad än genomsnittshbl. Hbl är spetsiga över ryggen medan KWPN är som riktigt grova hbl som är väldigt kompakta. Nu kanske det inte ses som nån megaskillnad, men hästar är ju hästar, de harju alla likheter liksom, men ett svenskt hbl har inte samma byggnad som en gensomsnitts DV/KWPN.

Men vad finns det för andra bommar då?
Mustang sa att det var den bommen som skulle ligga bäst på min haflinger efter min beskrivning....

Thoroughbred är engelska för fullblod.

Det beror helt på vilken stam dom har, min är jättebred över ryggen, men det finns måååånga kwpn som är väldigt spinkiga också...

det finns som sagt WB, och den är gjord för just varmblod/halvblod som oftast har rundare ryggar än vad fullbloden har.
Tänk på att i england så är det mkt vanligare med fullblod som ridhästar än det är här. Därav en fullblodsbom och en varmblodsbom! :)

Diabolical_Kitten skrev:
Oj... Sökte nu på thoroughbred och fick upp galopperande fbl. :crazy: Har alltid trott att det varit varmblodshästar?

När jag bodde i Holland red jag en hel del KWPN och DV och de är grövre och har en annan byggnad än genomsnittshbl. Hbl är spetsiga över ryggen medan KWPN är som riktigt grova hbl som är väldigt kompakta. Nu kanske det inte ses som nån megaskillnad, men hästar är ju hästar, de harju alla likheter liksom, men ett svenskt hbl har inte samma byggnad som en gensomsnitts DV/KWPN.

Men vad finns det för andra bommar då?
Mustang sa att det var den bommen som skulle ligga bäst på min haflinger efter min beskrivning....

Det där med hbl som är spetsiga över ryggen är en sanning med modifikation nuförtiden. Du ser fler 'rundryggade' halvblod än 'spetsiga' nuförtiden. Däremot är de oftast inte lika soffbordsflata som arab/haflinger/etc, men spetsiga ska de knappast kallas.

Jo, det vet jag. Men av de ca 30-40 jag red var de alla menade att avra tävlingshästar med förmodligen ganska bra stam.

Jo, jag evt att det är vanligt med fbl i England, men jag har nog abra inte reflekterat över vad det heter på engelska. Men nu vet jag . :)

Får väl fråga Mustang om WB då..
Vet faktiskt inte vilken K2 jag ahr provat, vet bara att det är en K2, men det kanske var en med WB bom jag provade då?

Jag tycker att när en häst är såpass smäcker med exempelvis bomvinkel 85-90 är de spetsiga. Hbl har inte en lika bred bröstkorg som t.ex. araber har och hbl har också ofta en relativt hög och lång manke vilket gör att dom känns som hustak när man sitter på dom. (även med sadel)

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 217
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
583
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka