Bomvidd..??

Myzacs matte

Trådstartare
Hej,

Har köpt en Globus Gloi bomvidd 3 (vid) till min ena islandshäst men den visade sig vara för smal för henne. Passade dock min ena 3-åring som tur var.
Så den får stanna iallafall.

Nu funderar jag på att införkaffa en Kentaur Kari bomvidd 4 istället till den förstnämnda hästen. Då hon är något överbyggd.

Är det någon vet gradantalet på dessa 2 sadlar? Så att jag kan jämföra dom :)

Tacksam för svar!

Sv: Bomvidd..??

Utan att du behöver ta det som pekpinne, så är det kontentan när man köper en sadel utan att prova den först.

Nu är det ju inte bara bomvidd att ta hänsyn till, utan även bomvinkel. De sadlar som omnämns i tråden har olika bomvinklar, så för att slippa upptäcka att ett nytt misstag har gjorts försök att prova ut sadeln först innan köpet. Dessutom finns det inget som säger att en bomvidd 4 på en sadel är vidare än bomvidd 3 på nästa tyvärr.

Det är det här som gör att många tycker att sadelfrågan är både besvärlig och dyr, just kanske för att man väljer fel istället för att ta hjälp.

Till Boj: Förstår fullt ut vad du menar.

Problemet är att hitta en sån sadel i närområdet så att man faktiskt får chansen att prova den.
Speciellt när man som jag söker efter en begagnad sadel :(

Att bomvidd 4 på en modell inte behöver vara större än bomvidd 3 på en annan är jag fullt införstådd i.

Det var just därför jag frågade efter bomvidden. Begreppet bomvikel är jag dock inte insatt i.
Kan du utveckla?

Senast ändrad:

Jag vet att jag hittade en väldigt käck sida på nätet när jag letade sadel för några år sedan som hade mått för en väldigt massa sadlar. Tråkigt nog så har jag såklart glömt vad sidan hette, men om du googlar lite kanske du hittar den. OM du gör det får du gärna lägga in en länk till sidan!

Stall eldshestra hade en bra bomviddstabell som ofta länkats på bukefalos men den sidan verkar inte fungera längre.

Ditt sto kanske musklar upp sig om hon har en sadel som inte ær trång.

En skumpad som fyller ut en storlek kan vara en bra løsning så kan du utværdera igen efter ett halvår.

Tex
103300426_1.jpg

Det ær en Wintec Front Riser Pad. Finns ibland på tradera, annars kan sækert de kedjor som sæljer Wintec ta hem den.

Senast ändrad:

Ditt sto kanske musklar upp sig om hon har en sadel som inte ær trång.

En skumpad som fyller ut en storlek kan vara en bra løsning så kan du utværdera igen efter ett halvår.

Tex
103300426_1.jpg

Det ær en Wintec Front Riser Pad. Finns ibland på tradera, annars kan sækert de kedjor som sæljer Wintec ta hem den.

Det var en smart uppfinning. Tyvärr så är sadeln dock för trång i mitt fall.

Det var en smart uppfinning. Tyvärr så är sadeln dock för trång i mitt fall.

Aha, det gæller att læsa ordentligt :D Trixet kan dock vara anvændbart om du vill eller råkar køpa en sadel som ær lite før vid i væntan på att hæsten breddar sig.

Det finns andra trixiga paddar som lyfter upp sadeln fram så att den faktiskt blir vidare mot hæsten men det ær ju bara en løsning om man tror att hæsten kommer bli smalare efter bantning.

Ok, isåfall bör jag nog titta på ett annat märke :crazy:

jag hade sadelprovare KÅ ute för ett par månader sedan och fick en baldur utprovad, en 32, vi provade även en globus gloi 36 samt en stubben elegant 32 alla dessa låg likvärdigt på min häst men jag gillade baldurn bäst.

Samtidigt så provade grannen ut sadel till sin bakplåtspålle. en kentaur kari bom 4, jag vill åxå prova en sådan sadel för att den såg skön ut så jag fick prova den hon hade med (bom 4) men hon sa samtidigt att din häst skall ha en 3a men så här känns sadeln iaf, vi vikte till en pad och lade under så att det skulle motsvara bomv 3 ungefär. Så det där som diabolical kiten skrev kan jag inte hålla med om.

jag passade på att fråga om flera sadlar så som hdr treckner men den ville hon inte ens bemöda sig att hämta för den skulle inte passsa ens lite på min pålle sa hon, provade även en hilbar royal osäker på vidden på den men den var för vid iaf.

Bommen i baldursadeln är samma som den som sitter i stubben och enligt utprovningen med min pålle så passade globus gloi 36 och stubben 32 bom (elegant/baldur) samma häst välkdigt likvärdigt. Stubben focus lades också på men föll inte på plats på samma sätt somde andra samt att priset är högt.

well detta är mina erfarenheter

myzac:
kentaur kari vidd 4 ska cara ca 105 grader vid har jag läst någonstans, funderar själv på en sådan. Är det någon som vet om den är tung, samt om sätet är mjukt?
Passar den raka hästryggar, som jag hört?

kentaur kari passsar raka ryggar vad jag vet, men måste även vara ganska bred då bossorna inte kommer att ligga bra på en takformad häst ävem om rygglinjen e rak, jag upplevde inte sätet som mjukt men det var en sprillans ny jag provred och de blir ju bättre efter en tids användning

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
4 217
Senast: tex
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar