bomvidd till nordsvensk?

Mirre

Trådstartare
Hur vet man vilken bomvidd man ska på sadel till hästen?
Har en stor kallblodstravare på 170 och so me rätt bred över ryggen. har inte så mycket manke.
Hur mäter man? Hur vet man vad bomvidden är på sadeln?

Till att börja med kan jag erkänna att jag inte vet hur man mäter vilken bomvidd man ska ha. :)

Min kallblodstravare, ett grovt sto på 159 cm, har två sadlar. Dressyrsadeln, en Jensen Amiral, är måttbeställd eftersom det inte fanns någon "färdig" sadel som passade henne. Hoppsadeln är en Henri de Rivel med bomvidd 32 (dock börjar den bli för liten så jag använde inte den längre...)

Jag råder dig att ta hen en sadelutprovare. Alternativet är att dra hem sadel efter sadel och prova tills du hittar en som ligger bra. Tror jag provade 25 olika dressyrsadlar innan jag gav upp.....

Immer

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 007
Senast: MiniLi
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 574
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka