Bomullstussar med sprit

Pumba

Trådstartare
Hej mina kära vänner!

Jag har stött på ett märkligt sätt att hantera kliandet när barns tänder växer ut.
Min vänninas dotter har nyligen fått barn och har kommit på att det fungerar att linda in en bomullstuss doppad i sprit in i en näsduk, som barnet får suga på.

Känns det här verkligen rimligt? När mina barn var små så gjorde vi inget sånt här! För mig låter det konstigt, men jag vet inte. Jag kanske är lite smånojjig av mig när det gäller de små livena!

Sv: Bomullstussar med sprit

Nyligen är väl kanske fel sagt. Känns som om det vore igår men tiden går så fort! Förlåt för skrivfelet :)

Men för helsikke - det är ju 1800-talsmetoder. Små barn ska INTE ha alkohol i någon form. Vad är det för människa?
Ungen blir ju påverkad.

Sånt har jag hört berättas om att det förekom i 1900 talets första häft. Absolut inget att rekommendera. Barnet blir påverkat av alkoholen och små barn ska anser iallafall inte jag, inmundiga alkohol på något sätt. Upplys människan att det är farligt och att orsaken till att det hjälper är att barnet blir lulligt av spriten. Sprit har ju även smärtstillande effekt. Det var ju därför det användes vid operationer för mycket längesedan i fält eller där man inte hade tillgång till eter eller annat sövnings/smärtstillande preparat.
Slutar inte människan trots upplysning så bör det generera ett samtal till socialen så att de kan lägga lite tyngd bakom att det verkligen inte är ett bra sätt att dämpa smärta. Kanske behöver de lite stöd i sin föräldraroll?
Jag menar, vad är det för fel på alvedon?

Som alla andra skriver. NEJ, det är absolut inte okej nånstans. Det är direkt farligt för barnet.

Förr i tiden gjorde man så, men det var väl innan alvedon och annan smärtlindring fanns antar jag. Nu tycker man ju att folk borde vara mer uppdaterade än så, det är ju sunt förnuft att inte ge barn sprit :crazy:

Smörja alvedon på tandköttet kan lindra, likaså att suga på en kall bitring /morotsbit.
Är det svårt att ge barnet medecin går det lika bra att blanda det i en välling/vattenflaska

Senast ändrad:

Men gillar barn verkligen spritsmaken? Borde inte barnet vägra suga på spriten?

Nej, jag tycker inte heller det verkar vara en lämplig metod.

Lika smart som dom afganska mammorna som gav opium till barnen så dom skulle vara snälla och lugna. Men vi borde veta bättre.

Fullständigt vansinnigt. Varför? Alkohol i barn är ett självklart nono. Sug- och tuggleksaker som går att kyla lindrar bra. Alvedon.

Stenåldersmetoder bör stanna där de hör hemma.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 011
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 486
Senast: Killaloe
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 473
Senast: escodobe
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 653
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka