bomullstussar i öronen..

Sv: bomullstussar i öronen..

Bomull tycker jag inte är optimalt att stoppa i öronen, jag föredrar skumgummibitar eller tvättsvampsbitar. :)

Använder bomull, vill man kan linda in i gasbinda. Annars finns det ju öronproppar för hästar (travet). Bekvämt blir det väl aldrig för dem, men de vänjer sig.

Gör det verkligen någon skillnad? Jag har en ljudkänslig häst och jag funderar på om det kan vara värt att prova. Han hatar insekter så jag brukar ha en vanlig flughuva på honom, då kan man ju lätt plocka in bomull också.

skulle hellre investera i en rejäl travhuva - finns med varierande tjocklek i fråga om ljud nivå.

har dålig erf. av att stoppa bomull på rutin. hästen lär sig snabbt att förknippa det med det obehagliga man försöker blocka ljud mot. med resultat att så fort bomullen stoppades i, blev hästen stressad.

skulle hellre investera i en rejäl travhuva - finns med varierande tjocklek i fråga om ljud nivå.

har dålig erf. av att stoppa bomull på rutin. hästen lär sig snabbt att förknippa det med det obehagliga man försöker blocka ljud mot. med resultat att så fort bomullen stoppades i, blev hästen stressad.

Förlåt, Jag fattar inte :o
Lär de sig förknippa bomullen med höga ljud och därför blir de stressade av att bara ha bomullen, som dämpar ljudet?
Hur vet de om ljuden om de inte hör dem? :confused:
Eller menar du att hästen vet att den tex ska ut i trafiken om den har bomull i öronen? Det borde ju vara lätt åtgärdat?

Huva är en bra idé annars, om man inte vill använda bomull/tussar.

haha, nej jag uttryckte det klumpigt.
jag har haft bomull på häst som inte gillade oljud i transporten och var trist att lasta också. den förknippade bomullen med lastningen rätt snabbt.

men huva, oavsett tycker jag är super,då slipper man om inte annat stå och trycka in grejer i öronen och jag tror hästen är bekvämare.

jag har använt fetvadd, ta en ganska stor tuss och lägg den i handen med lätt knyten näve och doppa den snabbt i vatten. sen in i örat
(fetvadd drar inte åt sig vatten utan det binder bara i hop sig som en boll som blir lättare att få ur)

Jag använder vanlig bomull på min häst, tycker dock inte att det är helt optimalt just för risken att man inte lyckas få ut allt, menmen, det är det enda jag har just nu...
Har köpt öronproppar för häst (från Globus) men dom är så inåthelvete för stora så det finns inte en suck att dom går att trycka i så pass att dom sitter fast nånting :crazy:

jag har använt fetvadd, ta en ganska stor tuss och lägg den i handen med lätt knyten näve och doppa den snabbt i vatten. sen in i örat
(fetvadd drar inte åt sig vatten utan det binder bara i hop sig som en boll som blir lättare att få ur)

Fetvadd använder jag också :) , men jag tycker inte att man behöver blöta den. Den delar ju inte på sig som bomull gör.

Jag använder även tussar i öronen på hästen när jag ska rida om det blåser mycket ute, eftersom min häst blir "stimmig" av blåsten. Vadden verkar lugnande :)

Jag använder lite vad som. :p Bommul, klippta tvättsvampar eller öronproppar man köper i hästbutik.

Min häst är en helt annan häst och så mycket finare om jag rider med tussar i öronen.

Ms_Antrop: Vi klipper propparna efter önskad storlek om de är förstora.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
647
Hundhälsa Lyssnade lite på riksdagsdebatten om hundsmuggling och blir sååå beklämd. Nu hamnade jag mitt i och ärligt talat orkade jag inte lyssna...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka