Bomull i öronen eller annat som dämpar ljudet

FJ_

Trådstartare
Jag tänkte testa att stoppa bomull i öronen på min häst när vi åker transport. Men jag tänker att den bomull som jag stoppar in kanske delar på sig, och en liten bit kommer långt in i örat, så att jag inte kan få ut den sen? Hur brukar ni göra? Använder ni bomull eller något annat? Kanske det funkar bättre med skumgummi? Eller det finns väl såna travarluvor??

Har aldrig haft några problem med bomull i öronen men är du orolig så lägg bomullen i en nylonstrumpa. Travarhuvor finns. Enkla och bra. Skumgummi funkar men kan ge tryck i örat som hästarna kan få ont av om den inte är tillräckligt mjuk och formad på rätt sätt.

Fetvadd är mer kompakt och delar inte på sig så lätt. Finns att köpa i de flesta apotek. Annars finns det ju fodrade luvor och sedan finns det ju även "tussar" som har ett snöre mellan sig.

Jag är tvungen att använda det när jag klipper min häst, annars går spiltväggarna sönder...:devil: Tycker det fungerar jättebra!:banana:

Travhuvor (vadderade) kan även kombineras med gummiöron, dämpar ljud ännu mer. Och inget som kan åka in i örat. Annars så som flera sagt, nylonstrumpa runt bomullen. Eller köp färdiga öronproppar/-tussar till häst.

Jag tänkte testa att stoppa bomull i öronen på min häst när vi åker transport. Men jag tänker att den bomull som jag stoppar in kanske delar på sig, och en liten bit kommer långt in i örat, så att jag inte kan få ut den sen? Hur brukar ni göra? Använder ni bomull eller något annat? Kanske det funkar bättre med skumgummi? Eller det finns väl såna travarluvor??

Jag kör med bomull, eller ja - fetvadd, och tycker att det funkar bra.

Anledningen till varför man ska ha fetvadd, som jag fått lära mig, är att det inte suger åt sig fukt på samma sätt som bomull + att det är mer kompakt och inte delar sig. Men jag har inte speciella problem med det när jag använde bomull heller, det är bara att se till att ha rullat ihop det ordentligt innan så brukar det ordna sig :)

Jag har bomull för att min häst övht ska kunna åka transport. Köper storpack. Inte den som är som en stor rulle utan den andra. Den är gjord i "remsor" och en "remsa" är precis lagom att rulla ihop som en kanelbulle och stoppa i örat. Ingen risk för att den delar sig heller.

Jag hade travarhuva med skumgummibollar i men hästen gillade inte att jag stoppade i gummibollarna i öronen. Nu har jag en travarhuva med gummiöron och tycker att de ger samma effekt. Hon har alltid på sig sin när hon åker transport. Åker den av av någon anledning sparkar hon som en tok i transporten. Med den på är hon lugn som en filbunke.

Jag minns på travhästarna jag tog hand om hade de sådana där skumgummi, som de rengör mjölkmaskinen med. Ser nästan ut som öronproppar modell större.

Jag har skumgummitussar, går att köpa på hästshopar som säljer travhästartiklar.
Jag brukar ha dom och sen en huva ovanpå. Men det behöver man egentligen inte ha om man trycker ner dom så långt som dom ska. Enklare än med bomull tycker jag, just för att man inte behöver oroa sig att något blir kvar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 753
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
774
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025