Bomstorlek...

M

maximilia

Nu ska jag snurra till det lite igen :p
Jag kollar lite efter en westernsadel, men är osäker på bomvidden. Jag har provat en Continental Equiflex som jag tror var full quarter, den passade iallafall. Är det största storleken? Vad är semi quarter och quarter då? 3/4 finns väl oxå?
Jag har ett halvblod ganska rund både här och där :D. Engelska sadlar åker bara fram, därför funderar jag på en western trots att vi inte kan nåt om det. Men man kan väl lära sig :cool:

Hej! Semiquarter är storleken under fullquarter. Är din häst rund om ryggen så är nog full rätt storlek, betänk dock att ett halvblod sällan uppnår samma massa som en quarter, så prova noga innan du köper din sadel! Full är den största varianten, men den finns i två storlekar...det finns en lite vidare variant, men den är nog inte att tänka på för din häst. Lycka till

Stopp och belägg ! Regular är den minsta, därefter semiQH, QH och den största Full QH. Det som skiljer QH och FullQH är att vinkeln mellan bladen i fronten är större. Det blir ju så fel när du sprider information som inte är korrekt !

Kan man mäta bomvidden/vinkeln själv på hästen? Finns det nåt samband med engelsk bomvidd så man vet på ett ungefär vad hon kan behöva?
Hon är ju ganska rund över ryggen och bred runt bogarna, men jämför man med painten i stallet så är hon nog rundare över ryggen men han är bredare runt bogarna.

Jo, det går att mäta. Använd en elkabel med blykärna innanför isoleringen, den håller formen. Gör en profil c:a 5 cm bakom bogbladet. Rita av profilen på en styv pappskiva , klipp ut o testa mot sadeln, så får du i alla fall en grov uppskattning om hur det ligger till.
Det finns ingen standard om mått på de olika storlekarna och inget samband med bomvidd på en engelsk sadel

Hej
Det finns ju storleka som 7 och 8, vad menas med de i förhållandet till de andra.
Jag skickade iväg en mall till en westernsadelförsäljare och de kom fram till att min häst skulle ha 8, men tyvärr var sadlen för lång :mad:. Finns det extremt korta westernsadlar. Detta var en Dubble C (CC).
M vH Mannis

Har inte hört talas om "storlek 7 eller 8" någonsin vad beträffar westernsadlar så det vet jag inte vad det är????????????? Pratar han om skor möjligen? :-)
Du måste fråga säljaren

Hej
Det finns i alla fall en butik här bland länkar som har vissa modeller med de storlekarna :confused:. Jag vet absolut ingenting om westernsadlar så jag vet inte vad man ska rätta sig efter. Jag har försökt hitta någon som är extremt kort men det verkar inte finnas någon, tyvärr.

Jag vet att mina förra sadel mättes i sifferskala. Det var också en Double C. Kan de ha ett eget system att mäta sina sadlar tro?

En del använder en sifferskala i stället för semiquarter, full quarter osv. De ska motsvara varandra på något sätt, men minns inte hur.

Extremt korta sadlar finns, men kan vara krångliga att hitta. Våran första sadel var ordentligt stor i sätet (16 tum) men var bara lite för lång åt en shettis vi för skojs skull provade den på. Tyvärr byggs ju väldigt många sadlar med quartern som mall, och de kan vara rätt långa i ryggen, vilket naturligtvis gör att deras sadlar behöver vara långa för att passa dem.

/Ida

Då sadlarna produceras i USA är det naturligt att de anpassas till de hästar de har där. Problemet med att vi har svårt att hitta passande sadlar till våra hästar är ju i botten att vi ibland använder hästar till ridbruk , även om de saknar en funktionell ridhästexteriör. (precis som om jag skulle ha ett par fötter som inte liknade "normalfoten" som alla skor görs efter.
Att man kikar på sitt eget hästmaterial när man producerar sadlar beror väl till stor grad på att rasen QH är den största rasen till antalet på denna jord (tror jag)

Med siffrorna 7, 8 (eller 6) menas storleken på fronten, halvbågen (gullet, swell) längst fram. Den siffran finns med från bomtillverkare och ofta sadeltillverkare. Ofta är den aningen högre än bred, t.ex 6 1/2 bred och 7 hög, och det är tum det är frågan om. Det är ju egentligen den här siffran som är intressant, passformen vid manken. Längre bak är sadlarna ganska lika. Man tenderar att öka vinkeln fram när bredden ökar, vilket inte alltid är önskvärt.

Bars'en är de längsgående bitarna i bommen, och om dom nu råkar vara en viss längd så kan man montera dom på vilken gullet och cantle som helst, och därmed få vilka vinklar som helst på sadeln. En sadel med QH bars säger bara att det är QH bars i den, egentligen inget om vinkeln. Begreppet full, semi, X-wide, standard, regular säger sedan nåt om vinkeln/bredden i fronten.

Det är bara slapphet att dela in sadlarna i full, arab, semi osv. och med det mena hela sadelns passform, men det fungerar hjälpligt. (eller snarare det fungerar inte alls eftersom alla tillverkare har olika metoder att mäta)

Dessutom är det inte särskilt många som skriver ut data om sway eller flare. Det första är hur rak eller bågformade barsen är, det andra hur mycket utvridna dom är i ändarna. En del hästar har lite rakare rygg, en del är mer hängmatta och kräver mer sway.

Är hästen din bred och rund skall du nog gå på en 7 eller kanske 8 tums front. Det blir då i butiksledet full eller större. Ibland ser man X-wide eller liknande. Om den är så bred så passar kanske inte en sadel med för mycket sway, den kommer att trycka på mitten.

Anders nämnde regular som en storlek, här nånstans började förvirringen för 30 år sedan. QH bars då = regular nu. Semi var bredare fram än QH då, nu är den smalare. Nu har man "snott" beteckningen QH bars och satt det på sadlar som är bredare fram än semi, då behövs ett nytt namn på gamla QH, vi får väl acceptera regular.

Pysslar man med gamla sadlar så stämmer inte beteckningarna, en gammal sadel med full QH bars är rätt smal, passade hästar på den tiden, dom var också rätt smala. Det är en halv vetenskap med storlekarna, ingen standard alls, vilket är bra för sadelmakarna och dåligt för konsumenterna.

Några försök har gjorts att standardisera måtten. Det bästa jag har sett mäter bomvinkel på 5 ställen (4 för engelsk) samt bågen (arc) på ryggen.

Det kan se ut ungefär så här: 90-12-110-10-120-5-130 och beskriver vinklarna tvärs hästen framifrån räknat, samt lutningen i grader mellan mätpunkterna. 90 graders front, alltså ungefär QH bars, eller 6.5 tum. Sedan 12 grader neråt, ganska normal manke, inte låg, osv.

Dom har missat en väsentlig detalj i måttsystemet, nämligen horisontella jämnvikten längs hästen. Måtten tar ingen hänsyn till om hästen är överbyggd eller inte. Man kan inte få allt.

1. Bäst jag korrigerar direkt. En sadelmakare ser naturligtvis till att en sadel passar, de är skickliga yrkesmän. Det är snarare sadeltillverkare i massbranchen som gillar bristen på standard, det blir mer försäljning då.

2. Mailet var inte riktat speciellt till dig, mannis. Jag råkade bara använda din svarsknapp. I ditt fall, om sadeln var för lång, så kanske en arabmodell passar. Arab bars är kortare. En sadel som är rundad bak ser kortare ut, men behöver inte ha kortare bars för det. Dom är ungefär 50 cm långa, mät din häst så vet du hur långa bars som får plats.

Hej
Tack för ditt svar. Jag skickade iväg en mankprofil på min häst och hon skulle behöva då storlek 8, det var en Double C. Men tyvärr var den sadlen 59 cm lång och det hade blivit som ett täcke på henne :(. Hästen i fråga är en islandshäst. Har nu kommit fram till att det enda som jag kan ha till henne är nog en bomlös.
Jag kan som sagt ingenting om westernsadlar men skulle vilja ha en att rida i skogen med.
M vH Mannis

59 lång sadel var ju inte så lång, om du inte menar att bommen var 59 cm. Det är rätt långt. Runt 18 tum kan en kort bom vara, ca 45 cm. Sen kommer lite läder på det, kanske kan bli 59 totalt då men det får man nog räkna som en rätt kort sadel. Tänk på att inte hela sadeln ligger mot och bär, endast bommen. Jag tror att Hector kan fixa kortare bommar, dom kapar helt enkelt ner dom till önskad längd innan sadeln byggs.

Hej
Jag tror att det var hela sadlens längd som var 59 cm. Jag hade H**ks arabian light hemma och den var 60 cm och den var väldigt lång på min häst.
Jag har börjat kolla en bomlös sadel till henne nu .
Hon är lite överbyggt till på köpet.
M vH Mannis

Liknande trådar

Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 526
Senast: Dopy
·
Utrustning Hej! Jag har bestämt mig för att köpa en westernsadel till mitt lettiska halvblod och ha att lulla omkring med i skogen. Jag har noll...
Svar
1
· Visningar
654
Senast: kossankaj
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 305
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve