Bomsadel, bomlöst och nu den nya generationen........

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mizz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 438
Sv: Bomsadel, bomlöst och nu den nya generationen........

Det har funnits trådar om denna...

Jag tycker också det är väldigt info om den, men jag måste bara säga att den var så fruktansvärt ful att jag inte kan tänka mig att den kommer bli nån storsäljare.

De trådarna har jag missat. Och har inget till mitt försvar heller varför jag ej sökt efter dem heller. Men ska göra det nu för att se om ngn har sagt ngt vettigt om dem.

Men tanken är god, tycker det är kul att det experimenteras. Kanske en dag dyker det upp det ultimata. *hoppas kan man alltid*

Jovisst, det är ju bra att det kommer nya saker man kan jämföra med, men tyvärr kan man ju inte tävla i såna, än, så det blir nog inte storsäljare...

Sedan tycker jag att man ska satsa mer på att få fram bomlösa/bomsadlar som denna (om den är bra) men med engelskt utseende och även hoppsadlar som tar upp stötarna.

jag tycker inte at den ser direkt skön ut, ser ut som bara en bit av en plaststol. Fast den är rätt cool... Tycker att dom kunde ha gjort den med lite stöd för knäna iallafall (det ser inte ut som den har det på bilderna iallafall)

Det är väldigt lite info om den. Men jag måste säga att så fruktansvärt ful som den var skulle jag aldrig köpa en! :eek:

något som skulle vara skitbra skulle vara en bomsadel som var lätt att ställa om.. t.ex på framvalvet har man ett "nyckelhål" där man kan sätta in en speciell "bomnyckel" och skruva fram rätt bomvidd och den ska kunna passa allt från plattmask till spjälstaket..

jag har läst lite om den där.. och visst, den är inte snygg men en tecknad bild gör inte en sadel rättvisa.. när man kan se den på närmare håll och känna på den kankse man blir skitnöjd.. :)

Frågan är om den håller så bra då. Både mot yttre påverkan/våld och ifall bomviddens inställning behålls under användning.

Free and easy sadlarna då? Jag har uppfattat det som om man kan ställa om den om hästen ändrar formen.

www.sadlar.nu

ja, iom att man har nyckel ska bomvidden låsas när man inte pressar in nyckeln (som på barnsäkra medicinburkar t.ex) åsså får man väl göra själva framvalvsbågen i titan så den inte viker sig när den inte ska det :)

Diabolical_Kitten skrev:
Det finns faktiskt sadlar där man kan ändra bomvidden genom en nyckel...

http://www.laserequestrian.com/ Kostar typ 15-20 000.
darn.. jag som hade tänkt uppfinna en sån.. kanske är från dom där sadlarna jag har kommit på det och trott att jag drömt :D

jao, men dom där free'n easy är så fula, värsta surfbrädan undertill :crazy:

:) Men den här konstruktionen är inte unik, finns en del amerikanska sadlar som har nåt liknande. Finns ett märke till, tror det var Schleese som hade en liknande konstruktion och har sett några begagnade sadlar av vissa märken (som jag inte kommer på nu, men det dyker upp några på Pelham Saddlery då och då) som haft nåt liknande.

Som distansryttare tycker jag att det är en spännande lösning (vi får ju tävla i vilken sadel vi vill) och jag är rätt nyfiken på vad den kommer att kosta, hur den anpassar sig efter ryggen, hur sätet är uppbyggt.

Är det någon här som anmält sig som provryttare?

Undra hur billigt billig är? Om den skulle kosta en bråkdel av 15000 (som de skriver) så kanske man har råd att köpa, test och sälja vidare om det inte var något för en själv.

/Camilla

Hoppas inte på för mycket... Jag har anmält mig som provryttare och fick inte så mycket mer info då heller. Men pratade om det på en kurs i juni och då pratade en tjej där på att hon vet vilka som tillverkar den och att priset skulle ligga på 17 tusen... MEN säkerheten i det vet jag inte...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 031
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 371
Senast: ildiko
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka