Bomövningar

Ingela_S

Trådstartare
Har fått i uppgift av veterinär att aktivera pållens bakben med bomövningar under 4 veckor. Nu har jag lite dålig fantasi och är rädd att pållen (och jag) kommer bli uttråkade efter betydligt kortare tid... :angel: Har ni några bra tips på hur man kan variera sig lite...?

Sv: Bomövningar

Bommar i skritt eller trav eller galopp eller blandat?

I alla fall. Travbommar på volt och rakt spår, upphöjda i en eller båda ändar. eller varannan upphöjd. Du kan ju rida bommar varannan dag, eller var tredje, eller några få serier varje dag.

I galopp är bommar, gärna lätt upphöjda jättekul! På volt, på rakt spår, längs långsidan med t ex 21 meters mellanrum för att öva avstånd, dessutom perfekt för att träna på att öka o minska galoppen.

Misstänker dock att traven är mest intressant eftersom det gäller bakbensstyrka.
Serpentiner med t ex tre upphöjda i ena bågen, två ej höjda i nästa, några på mitten där hästen ska vara rak, några i båge. Finns hur mycket som helst att göra. Rid öppna fram till bommarna, räta ut, rid sluta eller öppna åt andra sidan efter bommarna. osv.

Tack för tipsen!

Skritt och senare trav är det som gäller för tillfället. Galopp låter roligt, men det får vänta åtminstone till efter återbesöket.

Grejen var att han skulle gå hyfsat rak under övningarna, eftersom han låser höften när han böjs. Kan alltså rida på t ex volt, men ska han honom rak då. Så jag antar att öppna och sluta är uteslutet också...

Funderade på om man kunde bygga upp nån sorts bana av nåt slag. Med bommar på nåt ställe, kanske lite koner och nån presenning att gå över eller nåt. Så han får tänka lite också och inte bara gå och såsa.

Dressyr och lydnad som har en mening med andra ord! Skitkul är det. Jag o min bror och LillaMy84 här på buke brukar rida lite Working Equitation-inspirerat mellan varven för att göra dressyren roligare. Brorsans häst som eg tycker att dressyren e ganska trist tycker helst plötsligt att det är skitkul att få upp till paddocken. Vi ryggar genom L, går sidvärts över en bom, ller varför inte hela L-formen? Lägger in lite travbommar, lite galoppbommar. Stannar mellan hinderstöd och flyttar något från ena sidan till andra,. har byggt en träbom, rider klövermönster mellan konor, serpentiner och på en hand med en lång lans och fångar plastringar på stolpe. Bommar är roligt!

hej igen! Hoppas det går bra för er med eran bomträning! Kom på en liten idé, ni kan ju rida i skogen och ev lägga ut små stockar på nån liten "halv-stig". Annars ut och lyfta på fötterna över stockar. Kommer nog göra nytta för din pålle! Lycka till med träningen! :bump:

Precis nåt sånt jag hade tänkt mig. :D Fast om pållen inte får gå på böjt spår så är man lite begränsad. Kanske ska ta tillfället i akt och prova rida med halsring...? :angel:

PiperGarden: Tack för idén! Att rida lite "off-track" är ju aldrig fel. Ska bara hitta nåt ställe som inte är täckt av brjönbärsbuskar och hallonplantor... Ajaj... :p

*knapplån*

Vilka avstånd ska man ha mellan bommarna i skritt, respektive trav och galopp?

Ursäkta om jag kapade tråden, men frågan bara boxade sig ut....

Det beror rätt mkt på hur stor din häst är och vad den har för steglängd. Likaväl som att det finns ponnys med imponerande steglängd så finns det stora hästar som rör sig som symaskiner...

På mina storhästar har det funkat med en meter kanske lite drygt i trav och två och en halv i galopp ungefär. Helt ärligt har jag nog aldrig ridit över bommar i skritt med skrittavstånd...

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 781
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Lillkin
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka