Bomövningar!

Heulwen

Trådstartare
Jag har sökt på Bomövningar här på forumet men inte fått upp några bra tips så det vore jättesnällt om ni kunde bidra med en eller två inte alltför avancerade kombinationer då det är jag själv som ska bygga upp dem. :p

Jag är medryttare på en häst efter Robin Z(så talangen finns :D ) som däremot har varit ur kondition tills för ett tag sedan. Han har nu dem senaste veckorna gått mindre dressyrpass och långa skogsturer och ägaren och jag anser att jag kan börja hoppträna honom lite smått nu.
Han älskar det verkligen!

Så har ni några tips om hur jag ska lägga upp cavalletti, små hinder, studs m.m och avstånd mellan så vore jag jättetacksam!
Hästen är f.ö 163 i mkh.

Tack på förhand! :bow:

/Heulwen

Sv: Bomövningar!

jag har en "klassisk" övning som jag har börjat träna lite på nästan varje träningspass nu för att det är så kul. Du har två små hinder (räcker med sockerbitar) med 17 meter emellan som du rider över och varvar att korta och länga galoppen mellan. Jättenyttigt! Du märker vad hästen har svårast för, korta eller länga och då är det bara att träna mer på det! :) observera att det är markarbete, låga hinder, du kan nästan rida i dressyrläder och jobba hela vägen. Hästen behöver inte öka tempot före för att komma över ;)

Sen gillar jag att hoppa på volt också, det behöver heller inte vara några riktiga hinder utan bara låga som du rullar över i båda varven. 4 stycken "hinder" jämt fördelat på voltspåret.

En annan övning som är bra, men väldigt jobbig (tycker jag :o ) är att ha tre hinder längs med medellinjen som du rider serpentiner över. Det kan du göra både i trav och galopp. I galopp så är det viktigt att du landar i rätt galopp som du kanske förstår.

Nu har du lite att jobba med! ;)

Lägg 10 bommar på medellinjen, galoppa över dem. När hästen jobbar bra, lägg upp varannan bom till ett hinder på ca 50 cm. Galoppa över. Kanonbra träning. (ca 120 mellan ...tror jag... har bara ridit övningen en gång å var inte jag som byggde *dåligt ögonmått*)
Studs är oxå jättebra för styrka å teknik. ca 120 emellan å höjden & antal hinder kan utökas vart efter hästen blir starkare. Börja med tre hinder på ca 50 cm.

om man ska hoppa studs så ska det vara ungefär 3 meter emellan hindrena, 1.20 blir nog lite kort! :p

En av mina favorit-övningar är att ha 3 cavalettis på travavstånd (ca 1,20 beroende på hästen) och sedan ganska många meter fram till ett litet hinder (antal meter beroende på hur mkt plats man har och på vilken nivå man ligger utbildningsmässigt). Rid först över cavalettin, fatta galopp och hoppa hindret. När det går bra kommer du från andra hållet i galopp, hoppar hindret och saktar mjukt av till trav för att rida över cavalettin i bra balans. Är svårare än det låter!

Här komer två av mina favoriter, både att använda till mina elever och att rida själv.
Dessa övningarna ger en mer elastisk häst och hjälper ryttaren att få mer känsla och koll på galoppen och språngens längd.

Tre bommar placeras på ett rakt spår med ca 17,5 meter mellan varje. Först börjar du med att rida på fem galoppsprång mellan varje bom. Målet är att få en lugn och jämn galopp, fem lika stora galoppsprång.
Så småningom när det fungerar bra så kan du prova att rida på sex steg, sedan fyra och tillslut fem galoppsprång igen
Vill du sen öka svårighetsgraden ännu lite till så rid på olika antal språng på de båda distanserna. Tex fem galoppsprång mellan de två första bommarna och ta sedan tillbaks hästen en aning och rid på sex steg till den sista bommen.
När allt detta funkar så höj upp de tre bommarna och gör samma övning fast på hinder.

Favoritövning nr två är att lägga två bommar på ett voltspår. De ska vara ca fem meter mellan bomändarna som ligger på voltspårets innerkant och ca åtta meter vid voltspårets ytterkant.
Sedan rider du varannan gång i ytterkanten (två korta galoppsprång) och varannan gång i innerkanten (ett galoppsprång).
Den övningen hjälper dig att vara noga med blicken och att kontrollera hästen i sidled så att den inte drar inåt eller utåt på volten.
För att få hästen mer uppmärksam brukar jag be ryttaren rida hästen med lite längre galoppsprång på den öppna delen av volten så att häst och ryttare inte "fastnar" i exakt samma galopp hela tiden.

Målet med dessa övningar är att du som ryttare ska kunna länga och korta din hästs galoppsprång och att hästen ska kännas lydig och elastisk.
När såda sådana här små övningar fungerar så märker man en sån otrolig skillnad i hoppningen.

Vilka bra övningar!!:bow: Brukar också köra den med 17½ meter, men har alltid bara haft 2 bommar. På ditt sätt blir det ju svårare, att ändra antalet språng, måste jag prova nån gång!

(ungefär som en annan övning här tror jag)
Lägg ut fyra bommar som en volt, fast innanför voltspåret (bommarna ska alltså inte ligga intill väggen.) sen galopperar du över bommarna och ska ha lika många galoppsprång mellan alla 4:a bommar. Det är bra att dom inte ligger på vanliga voltspåret utan innanför, hästen har då inget att "luta" sig emot! :D

De övningar SAbbet skrev är roliga:)

ANnars har jag en övning spom jag ÄLSKAR, dock är det bra om man är mer än en som rider, för det är en del bommar att plocka fram:P

TRe bomserier, en på medellinjen och en på vardera sida. TYp 10 bommar i varje. I mitten har man normalt avstånd( jag som rider ponny har ungefär 310 ) den ena är extremt kort och den andra extremt lång. Man kan komma i både trav och galopp. Det är roligast om det är extrema skillnader( så man får rida öppna för att få plats i korta, och låta hästen köra fram nosen lite i den andra så att den når). MEn man kan förstås anpassa svårighetsgraden beroende på häst/ryttare. Vill man kan man också sätta upp ett hinder i slutet på den normala bomserien(extra kul).:banana:

Tyvärr har jag inte kunnat det då det varit rätt halt på volten så har stallägarna inte plockat fram hindermaterialet ännu. =/

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30