bommträning

S

SilverLake

Hej, jag undrar om en häst som hela tiden slår i bommar på bommträning kan bli okänslig och sedan riva hinder då den inte bryr sig om att den slår i. Det borde väl vara så att ju mer man tränar denna häst ju mer lyfter den på bena, eller??
Mvh

Sv: bommträning

Om hästen inte orkar bry sig om att det ligger bomar på marken och den gärna slår i varenda eller offta dom gånger du rider bomar, kan det påverka när du hoppar också, du måste få hästen att bli lite snabb i sina reaktioner, lyfta ordentligt och verkligen jobba,

testa med att rida olika bom serier, ha några lite högre mer som kavaletti, trava gärna så hästen bjuder lite och har liote fart samt svung i steget mot en bom serie, få hästen att inse att nu händer någon genom att ge en halvhalt, hästen kommer få mkt att tänka på om du har lite fart i traven och det är lite avstånd samt olika höjder på bomarna, se till att ändra avstånd samt höjd offta, så det nästan varje gång är en ny uppgift för hästen din att ta sig ann, tills slut kommer den att "lära" sig att respektera bomarna och tycka det e riktigt kul, du kan även testa att tömköra olika bomserier. lycka till.

Testa att släpa ner hästen i någon skog där lätta bommar/stockar står uppradade i en cavaletti. Tänk då också att hästen kanske inte är medveten om att bommarna inte "petas ner" från något hinderstöd. Och bjudningen blir i dem flesta fal mky bättre i skogen. Har man ingen skog kan det vara lite knepigt, men då kan man ju se sig runt om det finns nerfallna tallar t.ex att lägga upp i hagen. Det har jag gjort, och det blev genast roligare :) :d

Vissa hästar är ju mindre känsliga för rivningar, andra förstår att lyfta mer på benen efter de rivit :)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 391
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 807
Senast: Willys
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka