Bommarna flyger som plockepinn!

S

Sacramento_Song

Min häst verkar inte fatta att han ska kliva över bommarna i stället för att gå rakt igenom allt. Hur ska jag få honom att lyfta på fötterna ordentligt?Ute i skogen lyfter han på fötterna men så fort vi kommer in i en paddock så flyger bommarna åt alla håll. :confused:

Sv: Bommarna flyger som plockepinn!

Been there, done that! funkar två bommar, sen blir det stopp och fundering hur fan man ska koordinera alla fyra hovar bland dessa bommar???

Jadå det gör han upphöjda eller inte gör ingen skillnad. ska träna över bommar på torsdag igen så får jag se hur det går.

Svar till Nora.Han är totalt vilse när det gäller att få alla fyra hovar att lyda honom. Han är ju föredetta travare så det ä'r väl inte så konstigt men han borde ju lära sig att han ska gå över inte "igenom". Hopplös-häst ;)

Nej han är inget fullblod däremot ett varmblod.

inget fullblod då mao. Saken är nog densamma iallafall, vissa fullblod måste lära sig att hoppa , kan tänka mig att det är samma sak med fd travare.
Jag tror bara att du får lugnt och stilla börja skritta över så att han får tid att förstå var han skall sätta sina ben, travaren är väl lika ivrig som fullbloden kan jag tänka ;) När det fungerar att skritta över sisådär 10 bommar i rad kan du börja trava och göra samma sak.

Tack så mycket. Ska och träna över bommar på torsdag så får vi se hur det går. :bow:

Prova att longera hästen över bommar. Först bara bommar och senare upphöjda.
Då slipper h*n ju koncentrera sig på att bära ryttaren också.

fortsätt att rida över bommar och gör det ganska ofta. förr eller senare kommer din häst att inse att det är trevligare att kliva över än igenom!

Vad du ska göra beror ju på anledningen till att han jämnar hindren med marken.
Gör han det pga att han är spänd och stressar upp sig, och inte hinner med att få upp benen?
I så fall måste han ju få lugna ner sig, och att du hittar övningar/tempo/gångart som gör honom lugn så han hinner med.

Är det att han helt enkelt är begåvad med "träben", dvs inte alls tycker det gör ont att riva, och tycker det är enklare än att lyfta, då måste man ta till andra saker.
Ett sätt som kan funka är att göra bommarna lite "farligare" så hästen inte vill slå i dem. Görs enkelt med en filt, kanske färgglada konor under bommen, en grällig jacka mitt på bommen, ett sk titthinder, vatten under osv.

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 144
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 985
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar