Bommar framför hindret?

diabla

Trådstartare
nu vill jag ha hjälp av er hoppkunniga! om man har ett hinder som är 90 cm högt t.ex. och har en bom, 90 cm före, är det meningen att hästen ska hoppa av där då?

min häst hoppar av alldeles för tidigt, är detta en bra grej att som hjälp för henne och mig själv att veta att, där, där ska vi hoppa av?

vad gör en galoppbom framför hindret? på vilket sätt hjälper den?

tacksam för svar!

Sv: Bommar framför hindret?

lägg en bom lite drygt 5 meter innan hinder och få hästen att göra ett galoppsprång mellan bom och hindret så får du säkert hästen att "gå av" närmare. finns massor med trix. vanlig galopp bom kan oxå vara en bra hjälp

du ska ha galoppbommen ca 2,5 - 3 m före hindret.

precis där hästen hoppar av ska bommen inte vara för då trampar hästen på den/går av mkt tidigare för att slippa snubbla.

har för mig att man brukar säga att så högt som hindret är, så många centimeter ifrån hindret ska hästen hoppa av, så om du tex har ett hinder på 1 m, så ska hästen hoppa av en meter innan, därför ska du lägga bommen lite närmare hindret, så att (som någon skrev tidigare)hästen slipper snubbla på bommen, så jag hade lagt den ca 70-80 cm ifrån hindret på ett 1 meters hinder...

och vill man att hästen ska gå av närmre vilket jag förstod att trådskaparen ville kan man lägga bommen ännu närmre hindret, nästan precis framför (ca 10-20 cm ifrån) :)

ihoprafsning av infon...

Avsprångspunkten är lika långt före hindret som hindret är högt.. dvs 90 cm..
hästen ska ta ½ galoppsprång från en markbom fram till den punkten, dvs 1,75 m med storhäst (helt språng = 3,5 m)..

således bör markbommen ligga ungefär på 2,7 meters avstånd från hindret om det är 90 cm högt..

Annat nattsvammel:
ett hopp över ett mindre hinder är kortare än ett galoppsprång, det borde det vara då hästen hoppar och landar jämfota.. i ett vanligt markgaloppsprång är det 4 takt och hästen kommer således längre på ett sånt språng.. rätt? fel?

BeastieBabe skrev:
Annat nattsvammel:
ett hopp över ett mindre hinder är kortare än ett galoppsprång, det borde det vara då hästen hoppar och landar jämfota.. i ett vanligt markgaloppsprång är det 4 takt och hästen kommer således längre på ett sånt språng.. rätt? fel?
hmm...hänger inte riktigt med här, men på ett litet hinder blir språnget lite kortare än ett vanligt galoppsprång OM man får hästen att vara rund i språnget över hindret.
men hästen behöver varken hoppa eller landa jämfota för det ska bli kortare, däremot måste ryttaren ha "rätt växel i" i anridningen (dvs ganska korta galoppsprång eftersom hindret är litet)

i ett vanligt galoppsprång är det iofs 3-takt...men ja, den borde komma längre. man brukar ju räkna ca 3,5 m för ett språng.
språnget över det lilla hindret blir kanske 2 m långt från avsprångs- till landningspunkt.

var det ungefär så du tänkte?

jag har hört att så högt hindret är, så långt ifrån hindret ska hästen hoppa av! men alla hästar är juh olika och visa behöver mer hjälp för att lära hästen att hoppa av på ett rätt och bekvämt sätt, hoppning med hjälp bom är väldigt bra, men man måste lära sig att hoppa utan den också, kan vara till hjälp att säga till hästen när den ska hoppa av, men då gäller det att du som ryttare känner och vet när det e dags, mina pållar kan va så där ibland, då gäller det från min sida att känna det och vara snabb att säga (nu) , genom att lägga till skänkeln, kanske lägga till spöet på bogen eller likande rösten. det brukar funka, men börja med bom framför hindret för att få upp taktiken ;) lycka till! :idea:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat