bomlöst + ländtäcke?

F

fossig

Hur gör ni som har bomlösasadlar när ni fäster fast ländtäcken? :confused: (om ni nu använder sånna..)

I stiglädren eller? sadelgjorden?

Funkar det att ha ett ridtäcke som man spänner framför sadeln?

:confused:

det ska ju vara så naturligt som möjligt o då behöver man helt enkelt inte ett ländtäcke om man har en bomlössadel ;)

Vet faktiskt inte, men ett skrittäcke borde ju fungera..

På min bomlösa sadel (Barefoot) finns det ringar på sidorna som man kan fästa ländtäcket i. Annars tänkte jag köpa mig ett nytt ridtäcke, som också går att använda.

tror du att ridtäcke funkar? :confused:
blir det inte knöligt att ha den mellan sadeln och benet??
:confused:

Vet du några fian ridtäcken ? :d

sitter och fuderar på hur fästanordningen på vårt nya ländtäcke från ifjol ser ut.. kanske att jag fäste det ner till i sadelgjorde..hmm..
I sånna fall kan det ju gå :)

Nja, det tror jag då inte...Man sätter ju det under stiglädret så att säga så med lite tur "håller" ju stiglädret fast ridtäcket.

Jag funderar om man skulle kunna maila till Exklusiv.nu och fråga om man skulle kunna specialbeställa ett rid/ländtäcke efter min ritning. Det skulle säkert bli lite dyrare än vanligt, men då får man ju det iaf som man vill ha det.

Mitt ländtäcke; Globus Sport från 2001 sitter iaf ypperligt på min bomlösa sadel även om det ite ser såååå snyggt ut... :smirk:

de vore nog en ide! :)
ländtäcke kan vara bra att ha ibland :)

föresten, kom på en till grej..
Om jag inte vill ha fendrar till min bomlösa, vad är då smartast att ha?
"rena" läder" stigläder?
några med lite syntet i?
eller helsyntetiska?
Vad har du? :confused:

Jag har helsyntetiska, från förra sadeln (Griffin); dels för att jag är nöjd med dem, dels för att jag inte hade lust att köpa nya i läder då jag hade fullt fungerande och bra läder.
Dessutom, ska man ha bra stigläder i läder får man betala mycket pengar och efter mitt sadelköp har jag inte så gott om sådana... :smirk:

Men när mina konstläder är utslitna (lär ta lååång tid) och jag blivit rik (lär ta ännu längre tid) då blir det ett par ordentliga i läder.

jag har ett par "halvsyntetiska", typ.
väldigt mjuka å så.. men grejjen är att dom är svarta, och sadeln jag beställt är bruuuun.. hehe, det går ju bara inte ;)
ska köpa bruna när jag får råd om typ hundra år. :p

Men syntetlädren "skaver" inte då? tänker mig att dom i helsyntet ska vara hårda i kanterna, fast dom kanske inte är det? :confused: :)

Nej, mina skaver inte.
ÅÅÅh beställde du en brun?
Tänkte jag göra först men sen såg jag att det skulle kosta en förmögenhet att byta ut ALLT mitt svarta läder, så jag lät bli... :smirk: *matchningstvångssyndrom*

japp jag har snart en brun :love:
förut skulle jag bestämt ha allt i svart, men har nu insett att brunt är rätt fint till min "vita" pålla :)

sidepullet är brunt, men måste nog köpa ett träns så fort jag får råd :) *måste matcha* :)

vet du var man kan köpa bruna benlindor? att rida med..
:)

Mias RS har ju bruna i fleece, även Bocaj har i akryl (tror jag), men om du ska ha elastiska vet jag allvarligt inte vart man får tag på dem....du kan ju kanske köpa vita och färga! :idea:

Brunt är jättefint, men som sagt, skulle kosta en förmögenhet att byta ut allt till brunt... :smirk:

jo en förmögenhet :o .. fast jag har inte så mycket grejjer till min pålla, hade mer till ponnyn, en del saker passade båda, andra inte :(

fast benlindor har jag så det räcker iaf :o men bruna vore fint :) Kanske en julklapp från mamma? :)

Ok...jag har både träns, tyglar (i flera uppsättningar dessutom!), hack, förbygel (martingal), sadelgjord m.m. i svart...så ja... :smirk:

Jag har mitt ridtäcke mellan mig och sadeln, fungerar utmärkt.
Ländtäcket spänner jag fast i ringen som stiglädren sitter fast i. :)

Javisst, det är bättre att hästen går och spänner sig och blir kall om rumpan, än att ha ett täcke? *not* :crazy:

Sv: Re: bomlöst + ländtäcke?

åå jag längtar till imorron, då kan jag prova hur det kan sitta :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Utrustning Ska köpa ett nytt ländtäcke inför vintern och vill gärna ha lite tips! Vill ha: - Fleece eller ull i bra kvalitet, alternativt ngt...
2
Svar
24
· Visningar
2 322
Senast: Harmomini
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 947
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30