Bomlöst + konstig sits.

lisen

Trådstartare
Jag har läst massor med trådar om bomlöst känns det som men aldrig sett nån ta upp mitt problem. Jag har provridit i två olika sorters bomlösa sadlar; den ena en barefoot och den andra en torsion.
Sitsen vart bra och sadlarna var båda jättefina men problemet var att foten vreds om och vreds liksom inåt. Vet inte om jag förklarar så bra, men nån kanske förstår. Min fråga är om det är någon annan som upplevt detta och vad det beror på. Kommer inte på själv vad det var som inte stämde...
Upplevde f.ö. att foten kunde ligga mer plant (men inte riktigt rätt) som den ska i torsionsadeln men tyckte att barefooten var bekvämare i övrigt.

Sv: Bomlöst + konstig sits.

Jag har läst massor med trådar om bomlöst känns det som men aldrig sett nån ta upp mitt problem. Jag har provridit i två olika sorters bomlösa sadlar; den ena en barefoot och den andra en torsion.
Sitsen vart bra och sadlarna var båda jättefina men problemet var att foten vreds om och vreds liksom inåt. Vet inte om jag förklarar så bra, men nån kanske förstår. Min fråga är om det är någon annan som upplevt detta och vad det beror på. Kommer inte på själv vad det var som inte stämde...
Upplevde f.ö. att foten kunde ligga mer plant (men inte riktigt rätt) som den ska i torsionsadeln men tyckte att barefooten var bekvämare i övrigt.

Det vanliga är väl att man upplever att sadeln är bred och man sitter som på en barbacka häst, med följd att man breddar sin sits och sitter på baksidan av låren. Med knän och tår som pekar ut, så att underskänkeln inte kommer så nära hästen som den bör. Detta leder till att mycket belastning blir på knän när man rider lätt och lättsits under långa träningspass. Inte alls bra.

Jag har fått lära mig att slappna av i benen och länga dem, med hjälp från en centrerad ridningsinstruktör. Det har gjort att mina tår hamnar mer som de är när jag står och går, lite inåt snarare, och nedre delen av skänkeln hamnar närmre hästen. Nu har jag inga problem med knän eller utåtvridna fötter.

Fast jag uppfattade nästan som om ditt problem var det motsatta. Om det är som du står och går i vanliga fall och det inte leder till att du får ont någonstans, så har du väl förmåga att slappna av och det är inte fel.

Hälsning Maja

Tack för era svar!
Inte riktig samma problem som mig dock. Försöker förklara lite bättre... Hålfoten vrids uppåt/innåt, alltså fotsulan vrids mot magen på hästen. Mycket konstig känsla... Nån som upplevt detta, och kanske kommit till rätta med det?
Jag kanske är fel konstruerad :o

Hej,
Provsuttit flera olika, bomlösa sadlar, och det var precis så som du beskriver. Och det blev svårt att få en korrekt sits. Samt att jag upplevde en spänning i knäna.
Jag är bara 1,5 meter hög, och har fått för mig att det kanske beror på mina korta ben...?

Om jag inte minns fel, det var ett tag sen jag satt i en trosion, så hade jag samma problem. Är oxå liten (1,60) å har dessvärre ben av kortare modell. :angel:
Jag provade att ha i sånna där sneda stigbygelsinlägg för att få en normal lutning på foten. Det blev lite bättre av dem men till slut gav jag upp å sålde sadeln då jag tyckte den var så fruktansvärt obekväm och det kändes som om jag satt med benen rakt ut...
Köpte istället en Star Trekk och det är som himmelriket i jämförelse! :love:

Tack för era svar!
Inte riktig samma problem som mig dock. Försöker förklara lite bättre... Hålfoten vrids uppåt/innåt, alltså fotsulan vrids mot magen på hästen. Mycket konstig känsla... Nån som upplevt detta, och kanske kommit till rätta med det?
Jag kanske är fel konstruerad :o

Det var märkligt. Låter som ett stigbygelproblem. Kan ju inte sitta i själva sadeln. Fast jag har inte provridit så många modeller av bomlösa sadlar.

Hälsning Maja

Har upplevt exakt samma sak!

Jag har provat Knights Bareback med fendrar och westernstigbyglar (där tror jag det till viss del berodde på de ngt stela fendrarna),
och en Barefoot med westernbyglar (som förutom det du beskriver obönhörligen satte mig i stolsits/på bakvalvet)

Nu har jag en Torsion med vanliga stigläder och islandsbyglar, och inga sådana problem. Däremot hamnar jag lite brett i den på mitt halvblod med 115(-120 -tjock efter betet:angel: ) grader i bomvidd. På mitt fullblod med 95 grader i bomvidd sitter jag jättebra!
Slutsats: mjuka stigläder och islandsbyglar kan vara värt att prova!

Är också kort (158) och har en Star Trekk Comfort (lite dyrare bomlös sadel) med vanliga (australienska)stigbyglar men "deras" läder som är lite tunnare än vanliga läder. Har inga som helst problem med sitsen/benen. Det var lite ovant i början, har lädren i det bakre läget, men det berodde nog snarare på att förra sadeln var en engelsk allround (mot hopp) som gav mig lite "stolssits". Måste säga att jag vande mig snabbt och detta är definivt den skönaste sadeln jag någonsin ridit i! :bump:
Tycker att det är värt att lägga på extrapengar för att få en så´n.
/Anne

Vet inte om det är svar på din fråga, men jag får också lite skum fotvinkel när jag rider och mina skänklar kommer för långt från hästen (under skänklarna) och det gör att jag får ont i knäna, så tyvär fungerar det inte med den sadeln för mig, även att hästen gillar den. Har en Torsion sadel, men även prövat andra bomlösa.

Liknande trådar

T
Utrustning Har för andra gången provridit min nya bomlösa(Stella, samma som cherokee) idag och har ett fundering jag inte kan hitta lösningen till...
2
Svar
20
· Visningar
2 592
Senast: Tjalfe
·
S
Utrustning Min häst rids idag i en torsion standard och jag vill byta till en annan bomlös. Hästen är rund och bred över skuldrorna. Jag står och...
Svar
6
· Visningar
1 287
Senast: Sannesus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka