Bomlöst...igen

N

nalle

Ska skaffa en ny sadel till min nordis och läser överallt att bomlösa sadlar ska vara så bra. Finns det nån här som INTE gillar dem och varför? Min nordis (trav) är ca 155 cm och grov typ. Han är omusklad (inte ens färdiginriden) över ryggen men väldigt bred och platt (och lite överviktig). Jag undrar lite om den bomlösa sadeln, hur det går att sitta upp? Jag är lång men tung och har nästan jämt haft problem med sadlar som glider när man ska hoppa upp (i alla fall på kallblod). Hemma kan jag ju använda pall men jag måste ju kunna komma upp ändå om man nu måste hoppa av under ridturen.
Ligger sadeln still vid plötsliga vändningar etc? Har inte tänkt hoppa ngt utan bara långa sköna skogsturer. Är den skön att rida i?
Är det nån som har/haft en häst som INTE gillat bomlöst?
Min prisklass ligger på runt 5000:- och har sett stall vrås barefoot till ett bra pris. Tycker det låter intressant iom att hästen ändrar form under årets gång.
Tips och synpunkter tack!
 
Sv: Bomlöst...igen

Bomlösa sadlar som har bossor på undersidan ligger oftast bäst, särskilt när det gäller att glida i sidled. De garanterar också att tornutskotten inte belastas om hästen är lite omusklad. Karlslund har två stycken i prisklassen 5000:- som jag tycker är bra.

Tänk bara på att om du är tung och hästen omusklad bör du arbeta den mycket från marken så att den får en chans att kunna bära dig på ett bra sätt. Men det vet du säkert redan, ville bara påpeka det just in case :idea:
 
Sv: Bomlöst...igen

Jag har en nordistravare & rider bomlöst med flyttbara paneler slipper padd plus jag kan själv flytta runt dom så dom passar mig & min häst alldeles utmärkt.
. Har iofs en SS espaniola (10.000:- sadel)
Jag är nöjd med den & man sitter väldigt stadigt, jag är tung men den ligger kvar vid markuppsittning men man måste spänna sadeln väldigt hårt för den skall ligga kvar. När man väl är uppsutten så håller man den på plats med sin balans. Sitter du snett så glider sadeln snett.

Nackdelen är att man inte skall hoppa i en bomlös, letar nu efter en begagnad hööks griffing dressyr att ha när jag hoppar & rider dressyr eftersom den passar min häst. :)
Lånar en sådan sadel i nuläget när det behövs :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 799
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: __sofia__
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp