Bomlösa sadlar

MarieRosen

Trådstartare
Finns det nån som har nån erfarenhet av de nya bomlösa Ghost-sadlarna? Dom sägs ju vara så mkt bättre än vanliga bomlösa. Är mest intresserad av hur dom är för hästens rygg.

Finns hur mycket som helst på FB

Om det finns "massor på Facebook", så kanske du också har ett bra förslag på hur man söker efter relevant information på Facebook? Och hittar den bra diskussionen?

För Facebook har ingen sökfunktion, och på flitigt använda platser, så försvinner diskussionerna ner i tidslinjens djup väldigt fort.
Att diskutera på Facebook, är att lika bra som att snacka med kompisar på busshållplatsen, diskussionen blir begränsad till de som råkade vara närvarande och försvinner rätt snart i glömska. Och så kommer samma fråga tillbaka, om och om igen, utan någon som helst erfarenhetsåtervinning av den tidigare diskussionen och de synpunkter som kom fram förra gången...

Skillnaden, mellan Facebook och ett forum som här, är att trådarna, och nyckelord inom trådarna är sökbara, både inom forumet och via olika sökmotorer som Google. Och även flera år senare kan man återkomma till en fråga, och återanvända information, rätta till felaktigheter samt lägga till nya erfarenheter...

Om det finns "massor på Facebook", så kanske du också har ett bra förslag på hur man söker efter relevant information på Facebook? Och hittar den bra diskussionen?

För Facebook har ingen sökfunktion, och på flitigt använda platser, så försvinner diskussionerna ner i tidslinjens djup väldigt fort.
Att diskutera på Facebook, är att lika bra som att snacka med kompisar på busshållplatsen, diskussionen blir begränsad till de som råkade vara närvarande och försvinner rätt snart i glömska. Och så kommer samma fråga tillbaka, om och om igen, utan någon som helst erfarenhetsåtervinning av den tidigare diskussionen och de synpunkter som kom fram förra gången...

Skillnaden, mellan Facebook och ett forum som här, är att trådarna, och nyckelord inom trådarna är sökbara, både inom forumet och via olika sökmotorer som Google. Och även flera år senare kan man återkomma till en fråga, och återanvända information, rätta till felaktigheter samt lägga till nya erfarenheter...

Tja - problemet med Buke är att om det kommer upp en länk så försvinner tråden/inlägget/whatever snabbt som attan. På FB får du söka efter grupper.

Tja - problemet med Buke är att om det kommer upp en länk så försvinner tråden/inlägget/whatever snabbt som attan. På FB får du söka efter grupper.
Du verkar inte förstå vad jag säger:

Ja, du kan söka efter grupper på Facebook, men mer kan du egentligen inte söka efter. Facebook är en stängd plattform som inte är avsedd för diskussioner, utan för meddelanden med kortsiktigt nyhetsvärde.

Om du Googlar, så får du inte fram att en grupp på Facebook innehåller en intressant diskussion om t.ex. Ghost sadlar. Du får fram allt möjligt som har med Ghost-sadlar att göra, men inte just vad som eventuellt finns på Facebook.

Så här fungerar det:
Om du googlar på Ghost sadlar (eller fångponny, sångsvanar eller Luciatåg) så får du även upp 5-10-15 år gamla resultat, från alla möjliga och omöjliga ställen.

När man googlar på något "hästigt" så brukar det dyka upp en hel radda med sökresultat från just Buke.
Dessutom har Buke en egen sökfunktion, som är riktigt bra.

Inne på Buke, så försvinner inte saktrådar (moderatorer: vilka trådar/underforum är det som rensas så småningom?), så trådar som skrivits om bomlösa sadlar, hur man tolkar hö-analys resultat eller om sadelinpassning t.ex. finns kvar att läsa i långt efter att de skapades.
Så kloka ord finns att återanvända, man behöver inte börja om med samma fråga gång på gång, och dessutom aldrig hinna ner på djupet.

Du förväxlar vad som syns på första sidan, i form av "populära trådar" eller "just nu" med sådant som finns inuti forumet.

"Just nu" försvinner såklart, populära trådar varierar, men gå in på något/några underforum och bläddra dig ner, gör några sökningar på företeelser som intresserar dig: det finns massor!

Buke är som ett något spretigt uppslagsverk om olika hästrelaterade frågeställningar.

Den stora skillnaden är att man slå upp saker i Bukefalos.

Det kan man inte på Facebook.

Skulle vara jättesnällt!! Jag är verkligen nyfiken på om det är stor skillnad på denna sadel och andra bomlösa.

Nu har jag fått sadeln och är helt frälst. Ligger där den ska, bred kanal! Hästen tycker om den :). Har letat sadel i över tre år utan framgång, allt har kasat fram! Äntligen har vi en fungerande sadel!

Så skönt! Hur känns den att sitta i jämfört med en "vanlig", hur är t ex stödet för knäna?
Hmm jag har ju inte ridit i en vanlig sadel på många år då jag inte hittat någon som passar.... Har haft en fårskinssadel så jämfört med den är det mycket stöd :). Det är ju inget knästöd i quiltyn däremot klossar mot övre låret..

Är intresserad av denna sadel, men undrar vilken typ av ridning den lämpar sig för?
Tor du den passar en arab med kort rygg och hög manke?

Är intresserad av denna sadel, men undrar vilken typ av ridning den lämpar sig för?
Tor du den passar en arab med kort rygg och hög manke?
Jag had mailat bilder till återförsäljaren om jag var du, men kort rygg passar den! Min ponny har bara 35-37 cm sadelläge och den är inte för lång på henne :). Manke kan jag inte svara på då jag inte testat den på ngn häst med varken medel eller hög manke.
Finns ju olika varianter på sitsen så man kan ju välja utifrån vad du vill ha..

ok, ska göra detta! vartifrån köpte du din? Och vilken av modellerna har du?
Min pålle har en anläggningsyta på 38 cm....

Finns det nån som har nån erfarenhet av de nya bomlösa Ghost-sadlarna? Dom sägs ju vara så mkt bättre än vanliga bomlösa. Är mest intresserad av hur dom är för hästens rygg.
Vilka "andra bomlösa" tänker man på då?
Såna som Startrekk/Masterback osv eller Barefoot? Det finns ett otroligt stort utbud av olika bomlösa system.
Jag kollade på Ghost och den såg väl (för hästen) ok ut, rysligt ful dock och jag är osäker på hur lätt det är för ryttaren att hitta en korrekt sits?

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 574
Senast: morgaine
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
844
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30