Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har ridit i en Taur Gaiter 2 gångartssadel i 1 år nu och måste säga att den är en av de bästa bomlösa jag suttit i, då har jag ridit i en hel del olika, alltså från "soffkuddsmodellerna" till de mer uppbyggda som ser ut som en bomsadel. Dessutom ligger den okej i pris,speciellt om man kan hitta en begagnad
Funkar självklart på andra hästar än islandshästar, ridit kallblodet med den också. Knästöden är sköna och ger stöd utan att trycka bak benet för mycket, lite väl bred i sätet/midjan för min smak, men det är än så länge alla bomlösa så det är mest för att jag gillar SMALA sadlar för mina sittben inte ska belastas så extrem så den känns som man ska borra dem genom sätet
Fördelen med denna är också att den har KORT anläggningsyta jämfört i med många andra, storleken på sätet är dock litet, så rider man normalt i en 17-17,5 tums så behöver man 18 tum i denna. Jag är 181 med långa ben och får plats i den med dressyrläder, ägaren till hästen är iaf 15 cm kortare än mig skulle jag gissa på och hon trivs också i den. Sen behövs ingen specialpadd då den är såpass uppbyggd att den lämnar ryggraden fri utan problem
- 16,5" AL ca. 44-45 cm. SL ca. 19,5 cmHur kort anläggningsytakan man få de i?