Bomlösa sadlar, rekomendation?

kottis

Trådstartare
Undrar bara om det är någon som använder bomlösa sadlar och isåfall vilka? Har kollat lite på TreeFree sadlarna som bl.a går att köpa på hööks, är de något att rekomendera? Ska användas på 150 cm kraftig skogsmulle. :)

Älskar min Trekker Master, fantastisk dressyrsadel. Såg en till salu begagnad häromveckan.

Generellt är soffkuddarna till lågpris absolut värdelösa för hästryggar.

Hur menar du att sadeln ska vara bomlös?

Jag vill sitta bra och inte ha en sådan jobbig padd utan bossor. Har en Maxflex Bella dressyrsadel och sitter även jättebra i stallkompisen Hidalgo Island Stockholm som också är en dressyrsadel. Maxflexen är flexibel bom och utbytbart koppjärn. Hidalgon har läderbom och formpressat läderframvalv.

Hästaffären har väldigt många olika alternativa sadlar på sin hemsida, där kan du kolla runt o få hjälp :)

Jag har haft en Star Trekk Dressage som jag gillade väldigt mycket men tyvärr har jag för långa lår för att få plats bra i den. Nu har min mor fått ta över den till sin häst och jag har köpt en Star Trekk Espaniola istället som jag älskar!

Det beror ju helt på vad du är ute efter och i vilken prisklass. Jag tycker iaf att båda sadlarna är sköna och känns väldigt stabila och kvalitén är jag också nöjd med. Brukar finnas några begagnade på marknaden men har ganska högt andrahandsvärde har jag upplevt.

Är stor skillnad på bomlös och bomlös. Och vad som är bäst beror på vad du ska göra, vad du sitter bra i och vad som passar hästen :).

Har ridit i några helt bomlösa med bomlös padd under och de är väldigt breda, samt så ligger de långt ifrån bra på alla hästar utan måste passas in som en bom sadel, (mer eller mindre), man kan höfta mer med en bomlös men den ska ändå ligga still, ha rätt anläggningsyta, inte gräva ner sig i länden/manken och häst/ryttare ska trivas i den :).

Har ridit i en Taur Gaiter 2 gångartssadel i 1 år nu och måste säga att den är en av de bästa bomlösa jag suttit i, då har jag ridit i en hel del olika, alltså från "soffkuddsmodellerna" till de mer uppbyggda som ser ut som en bomsadel. Dessutom ligger den okej i pris,speciellt om man kan hitta en begagnad :)
Funkar självklart på andra hästar än islandshästar, ridit kallblodet med den också. Knästöden är sköna och ger stöd utan att trycka bak benet för mycket, lite väl bred i sätet/midjan för min smak, men det är än så länge alla bomlösa så det är mest för att jag gillar SMALA sadlar för mina sittben inte ska belastas så extrem så den känns som man ska borra dem genom sätet:p
Fördelen med denna är också att den har KORT anläggningsyta jämfört i med många andra, storleken på sätet är dock litet, så rider man normalt i en 17-17,5 tums så behöver man 18 tum i denna. Jag är 181 med långa ben och får plats i den med dressyrläder, ägaren till hästen är iaf 15 cm kortare än mig skulle jag gissa på och hon trivs också i den. Sen behövs ingen specialpadd då den är såpass uppbyggd att den lämnar ryggraden fri utan problem :up:

Har ridit i en Taur Gaiter 2 gångartssadel i 1 år nu och måste säga att den är en av de bästa bomlösa jag suttit i, då har jag ridit i en hel del olika, alltså från "soffkuddsmodellerna" till de mer uppbyggda som ser ut som en bomsadel. Dessutom ligger den okej i pris,speciellt om man kan hitta en begagnad :)
Funkar självklart på andra hästar än islandshästar, ridit kallblodet med den också. Knästöden är sköna och ger stöd utan att trycka bak benet för mycket, lite väl bred i sätet/midjan för min smak, men det är än så länge alla bomlösa så det är mest för att jag gillar SMALA sadlar för mina sittben inte ska belastas så extrem så den känns som man ska borra dem genom sätet:p
Fördelen med denna är också att den har KORT anläggningsyta jämfört i med många andra, storleken på sätet är dock litet, så rider man normalt i en 17-17,5 tums så behöver man 18 tum i denna. Jag är 181 med långa ben och får plats i den med dressyrläder, ägaren till hästen är iaf 15 cm kortare än mig skulle jag gissa på och hon trivs också i den. Sen behövs ingen specialpadd då den är såpass uppbyggd att den lämnar ryggraden fri utan problem :up:

Hur kort anläggningsytakan man få de i?

Hur kort anläggningsytakan man få de i?
- 16,5" AL ca. 44-45 cm. SL ca. 19,5 cm
- 17" AL ca. 45-46 cm. SL ca. 20,5 cm
- 17,5" AL ca. 46-47 cm. SL ca. 21,5 cm
- 18" AL ca. 47-48 cm. SL ca. 22-22,5 cm

AL=Anläggninsyta, men slår vad om att den i stallet som är 18 tum är 46 cm om jag inte minns fel, får kontrollmäta imorgon! :)

Jag har två bomlösa sadlar hemma, en Sensation Hybrid som är det absolut skönaste jag ägt i sadelväg, lätt och bara 43 cm lång, behöver padd med ilägg men det stör mig inte alls. Verkligen kvalitetssadel och hästarna trivs också med den.

Sedan har jag en ghost roma också, mest för att jag behövde en till sadel om två hästar rids samtidigt. Så mer som extrasadel, kostar en tredjedel av vad den andra gör ny men helt klart trevlig budgetsadel, också väldigt lätt och formar sig bra, kort även den. Smalt säte vilket många gillar men inte jag aom har brett mellan sittbenen så jag rider sällan i den :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
778
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 426
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka