bomlösa sadlar på tävling?

S

semlan

Varför får man inte tävla dressyr i en bomlös sadel? Nu finns det ju bomlösa sadlar som ser ut som en vanlig engelsk dryssyrsadel. Varför?

Sv: bomlösa sadlar på tävling?

Trekker Master är godkänd att tävla på FEI-nivå, så jag vet inte var du har fått din information?

nej. då hade du tur. man får ej tävla med alla bomlösa. freeform ser väl inte ens ut som en engelsk sadel. jag har själv vart i kontakt med ridsportförbundet om detta. dom sa nej! kommer tom ihåg att jag frågade om bla freeform.

men det finns ju bomlösa som ser ut som engelska dressyrsadlar.
jag tror faktiskt dom är ok. för som svar fick jag att dom måste se ut som en klassisk dressyrsadel. har dom bara rätt utseende så....

håller med... du får visst tävla bomlöst- bara det är en sadel av "engelsk typ", uppbyggnad som en sådan, bara utan bom...:smirk:

okey! ja jag har bara hört mej för hos annat hästfolk och de flesta har trott att man inte fått tävla dressyr över huve taget i en bomlös sadel. Men va toppen! Tycker att dom verkar kanon, men har inte vågat köpa nån eftersom jag vill kunna ha iaf möjligheten att starta min treåring i framtiden. Tack för info! :) Det finns en ny modell från startrekk som ser ut precis som en engelsk dressyr.

nej. då hade du tur. man får ej tävla med alla bomlösa. freeform ser väl inte ens ut som en engelsk sadel. jag har själv vart i kontakt med ridsportförbundet om detta. dom sa nej! kommer tom ihåg att jag frågade om bla freeform.

men det finns ju bomlösa som ser ut som engelska dressyrsadlar.
jag tror faktiskt dom är ok. för som svar fick jag att dom måste se ut som en klassisk dressyrsadel. har dom bara rätt utseende så....

hade kanske tur :) Har oxå hört att det ligger i hur de ser ut. Modell engelsk ska det vara. Men domaren på lokala tävlingen tyckte den såg engelsk ut, vet inte hur hon menade dock, kanske att den inte såg western ut eller så :)

vissa domare är generösa.
har sett folk tävla med pullarnosgrimma i dressyr och det är inte tillåtet heller men domarna har låtit det va iaf. personligen tycker jag att alla bomlösa borde vara godkända. men..vem vet, dom kanske blir det med framöver. förhoppningvis

Torsion Dressage ska vara godkänd, återförsäljaren jag köpte min av för ett par år sen letade iaf ekipage som ville tävla i sadeln..Och den sadeln ser ju inte så värst engelsk ut enligt mig..

Som jag har förstått av Torsion så var detta sökande efter tävlingsryttare ett FÖRSÖK att få sadeln godkänd. Inte ett faktum att den ÄR godkänd.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
490
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 059
Senast: iNHALE
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka