Bomlösa sadel eller inte? Rådgivning! Hjälp!

Taxilock

Trådstartare
Jag ska köpa en ny sadel men vill/kan tyvärr inte lägga så mkt pengar på det just nu. Jag hade tänkt mig en 5000-7000 kr, har varit i kontakt med en del sadelutprovare men vissa vill inte åka så lång för att sälja en så pass billig sadel andra har inte så många billiga sadlar och chansen att hitta en då är liten. Häromkring kostar det cirka 800-900 kr att ta ut en sadelprovare, så att ta ut flera är inget alternativ då har jag ju lagt några tusen redan där som jag istället kunnat lagt på en sadel.

Anledningen till att jag vill ha en billig sadel just nu är att jag behöver en allround sadel, jag vill egentligen ha en dressyr sadel men då jag vill kunna både hoppa och klättra och göra allt möjligt känns inte en dressyrsadel som det ultimata, det får bli ett senare köp. Eftersom att jag inte har så mycket pengar att lägga på en allround sadel så har jag börjat fundera på en bomlös, som jag förstått ska dom passa på många hästar? Men kan man hoppa i dom? Funkar dom till all sorts ridning? Jag har inte ridit så mkt bomlöst och tycker inte att sadlarna är särskilt snygga men att rida ut i där dom väldigt bekväma. Så det kanske kan vara ett alternativ när jag kan tänka mig att bortse från utseendet ;)?

Sv: Bomlösa sadel eller inte? Rådgivning! Hjälp!

Utseende behöver du inte fundera på eftersom det finns bomlösa som ser ut som engelska sadlar.
Men du bör fundera på vad du ska använda sadeln till. Jag rek inte att man hoppar i bomlösa. Lite skutt i skogen ok men inte tränar hoppning. I så fall utan stigläder eftersom det är fördelningen av trycket i landningen som är sämre med bomlöst.
Jag har ridit i bomlöst i 10år. Det fungerar. Men du måste ändå hitta rätt sadel till dig o din häst. Alla bomlösa passar inte alla hästar o alla hästar kan inte ha bomlöst.
// Linda

Hej!

Det är inte så lämpligt att hoppa i en bomlös sadel eftersom tryckfördelningen från stigläderfästena blir alldeles för dålig vid den belastningen som ett språng innebär.

Jag skulle i stället rekommendera dig att försöka hitta en allroundsadel med inriktning mot dressyr. De är skurna med lite rakare och längre kåpor än rena allroundsadlar, men är ändå såpass framskurna så att man kan hoppa. Du borde kunna hitta något ganska vettigt begagnat för 5-6000, och då har du kvar en slant till översyn av en sadelmakare. Smartast kanske är att lasta hästen och åka till någon av de sadelmakare som har stort sortiment av begagnade sadlar, så att du kan prova många sadlar på en gång. Om du bor där det står i din profil så är du ju inte precis i ödemarken!

Tack för svaren.

Hoppningen har jag ju varit lite tveksam till just med bomlös, hon gillar att bli hoppa och därför är det tänkt att hon ska få börja hoppträna lite lätt. Men det är ju svårt utan sadel som inte passar sig för ändamålet.

Nej jag bor inte direkt i ödemarken, har lite svårt att lasta och köra iväg dock då jag själv har en liten Seat Ibiza och med den drar man inga hästar :(
Föräldrarna bor tyvärr 17 mil bort så att låna deras bil är inte bästa alternativet heller =/

Låna/hyr bil och släp av en kompis då... Jag lovar att det blir billigare i längden.

Det finns bomlösa sadlar som går att hoppa med men de kostar därefter också (Dryga 20 000 kr). Tror inte det är ett bra alternativ för just er. Dessutom så kräver bomlöst minst lika mycket inpassning som en "vanlig" sadel.

Okej jag har hört så mkt olika om bomlöst, har hört av folk som hyllar det att det bara är att köpa en så passar den dom flesta hästar. Det är ju verkligen en jungel det här med sadlar, och jag vill inte att det ska bli fel heller så man står där med en sadel för flera tusen som inte passar.

Är ju tyvärr inte gjord av pengar då man studerar men har man häst så måste man ju ha råd med allt därtill. En sadel behöver ju inte bli skit dyr om man har tur och hittar en som passar men jag vill ju absolut inte vara dumsnål heller.

Känner tyvärr inte så många här nere än då jag är nyinflyttad, men hyra bil och släp kan man ju alltid göra, frågan är ju om det verkligen blir billigare då. Får kolla upp det helt enkelt. Annars får föräldrarna komma ned och hälsa på helt enkelt! :)

Tack för informationen från er alla iaf :)

Jag har absolut inget emot bomlösa sadlar. Själv så rider jag helst i bomlöst men ser man till dina krav så passar det inte.

Jag rider i en bomlös Barefoot London och trivs jättebra i den och den ligger stilla på hästens rygg trots att hon är ruund om magen.:)

Jag provsatt sadlen, dock inte på min pålle. Sen skickade jag efter den.

Hoppa i den är nog inte så bra. Så skulle du ha en bomlös hoppsadel så vet jag inte. Ok. enkla skutt ute i skogen går bra men inte hoppa en hel bana.

Nu är jag inte så duktig på hoppning så för mej är en bomlös perfekt!! :bow:

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
901
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 202
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 353
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka