Bomlösa förslag till häst med kort rygg

G

Gauti

En bomlös sadel till häst med kort, kort rygg :) En liten islandshäst med andra ord, både i längd och höjd.

Nåt förslag? vad tycker ni om top reiters bomlösa?

Sv: Bomlösa förslag till häst med kort rygg

Beror ju på vilken modell du vill ha..

ST sadlar kan specialbeställas så man får den längd man behöver. SSaddles verkar ju en hög med olika varianter som kan fås korta och Barefoot har nu flera modeller i str. 0 längd variation mellan 45-48cm beroende på modell.

Stall Akur har ne ny sadel, som är kort, och som verkar vara ett mellanting mellan dyna och bomsadel, Squid tror jag den hette...

Senast ändrad:

TopReiters var ganska stor sist jag såg den... Kanske Star-Trekks nya islandsmodell? :idea:

Min kompis har fått en Supreme D, rejält kort sadel med en anläggningsyta mot hästen på bara 43-44 cm. En skön sadel med smal midja - känns som en vanlig bomsadel. Tänker själv beställa en likadan.

Soft Supreme D är toppen! :)

Tack för alla tips! :) Ska framföra dom till syrran (det är tyvärr inte jag som ska köpa en till häst :mad: )

Star Trekks dressyr sadel kanske? Har ngt djupare säte än islandssadeln... Beror ju på vad man vill ha. Jag har den till en islandshäst med kort rygg. Jag har den äldre modellen, finns ju en ny modell av den nu också :love: Dom är riktigt snygga tycker jag iaf :)

Passar den bäst på häst med rak eller svängd rygg?
Min korta isis har något svängd och väldigt bred rygg.

En bomlös sadel till häst med kort, kort rygg :) En liten islandshäst med andra ord, både i längd och höjd.

Nåt förslag? vad tycker ni om top reiters bomlösa?

Espanolan på Kaupre är nog den kortaste jag känner till.

Passar den bäst på häst med rak eller svängd rygg?
Min korta isis har något svängd och väldigt bred rygg.

Menar du star trekken? Min häst har rak rygg, men eftersom det inte är en bom i så är den väldigt flexibel så den passar säkert på hästar med svändg rygg också :)

Min ligger på en något svängd rygg. Skulle kunna tänka mig att den ligger bra på raka, dessutom så finns det inlägg man kan ha i under panelerna för en mer svängd profil.

Vet du hur lång anläggningsyta SS har?
Amore; ställer samma fråga om ST:n

Min på 16,5" (Mycket rymlig, känns som en 17") ligger på ca 42cm eller vad det nu är. Däromkring iallafall.

Får man drista sig till att fråga hur lång fröken kan vara? Jag är 182, så kanske en 16,5" blir liten?

Jag vet faktiskt inte helt säkert! Men jag skulle tippa på 172cm eller liknande. Inte så mycket kortare iallafall.

Men som sagt tycker jag att det är en MYCKET rymlig 16,5"! Skulle faktiskt tro att en dylik skulle kunna passa. Men det skadar ju inte iallafall att prova :)

Om du hade funnits lite närmare hade du ju kunnat kolla på min. Har precis visat upp den för några andra! Men om du skulle ha vägarna förbi så är det bara hojta om du vill ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att min Star Trekk Dressage har 47 cm i anläggningsyta och är en 18" (förra modellen med kardborre paneler). Den är lite för lång för min andra häst som jag håller på att rida in. Är lite sugen på en SS-D till honom men undrar om jag får plats i en 16,5" vilket jag tror skulle vara mer lagom till honom. Är inget fetto, men drar runt 38-40 i byxor.

Jag har ungefär samma rumpstorlek som du skulle jag tro. Trodde inte att jag skulle kunna ha en 16,5" först, men jag får absolut plats. Så det tror jag iafll ej blir några problem.

Det låter ju lovande. Men jag väntar lite tills jag får se den nya verisionen av sadeln innan jag bestämmer mig.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 059
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka