Bomlös sadel till häst som är rund om magen?

S

Skuggabaldur

När min häst blir lite för tjock så lägger sig allt kring magen/buken. Såvida hon inte blir jättetjock förstås.
Nu är hon redan för rund om magen, inte så att det är skadligt, bara lite tjock, men ändå så att sadeln glider fram. Räcker med att jag sitter upp så ligger den för långt fram på en gång.

Är redan förtvivlad som det är, fattar inte hur jag ska bära mig åt för att få henne i normalhull, då hon är hosthäst och går ute dygnet runt:crazy:. Rider och rider, men inget tycks hända. Ska försöka öka på ridningen ännu mer.

Men då är det ju problemet med sadeln, känns inte snällt att sitta och rida när den trycker mot bogarna. Så läste jag här att det gör inget om en bomlös glider fram, för den trycker inte på samma sätt på bogarna.
Stämmer detta? I så fall känns det som att det hade varit nåt att prova.

Men hur är det med utprovningen? Provar man ut den som en vanlig sadel med sadelutprovare eller hur gör man?
H**ks har ju en bomlös för ca 2600 plus pad för 5-600kr. Väldigt bra pris för min plånbok:p, men är det nåt ni skulle rekommendera? Eller är det bara svindyra sadlar som är bra egentligen? I så fall vad måste en bomlös minst kosta för att vara bra?

Sv: Bomlös sadel till häst som är rund om magen?

Ingen verkligen?

Min sköthäst har bomlös, vet inte vad det är för märke, men den var inte dyr iaf. Ägaren köpte den förra året och den har varit jättebra. Min sköthäst är också rätt rund. (Hade nästan 100 kg övervikt när han kom för ett år sedan, har gått ner en del nu, men fortfarande lite mullig) Jag vet inte riktigt hur det funkar med bogar och tillpassning, men jag tror inte att det är bra att en bomlös ligger på bogbladet heller, det är nog bara att det inte är lika illa som med en bomsadel.
Det blir ju inte alls samma tryck med en bomlös, men det bästa är väl om du försöker hitta en sadel som inte glider fram, om det nu är möjligt.
Iaf så behöver inte bomlösa vara så dyra för att vara bra, det kommer ju alltid vara delade meningar om det, men på min pålle så har den billigare modellen varit perfekt.

Tack för svaret!
Hitta en som inte glider fram är nog tyvärr omöjligt, om jag inte ska lägga ut en förmögenhet på specialtillverkade grejor... Med den här magen glider nog det mesta fram:p.
Den jag har nu passar perfekt när hästen är i normalhull. Behöver en mer tillfällig lösning. Gärna en billig också, hur illa det än låter. Men man är ju inte gjord av pengar tyvärr.
Däremot inte sagt att den inte ska ligga bra. Hittar jag ingen jag har råd med som passar och är bekväm för hästen så får jag väl rida barbacka alt. köpa en barbackapad.
Men det låter ju bra att den billiga ni har tycks vara bra.

Nån mer som är bra på bomlösa sadlar?

Har provat en kari flex, den tyckte jag va helt underbar, har hört från vänner att den ligger bra på typ alla hästar. Det kan ju också hända att hästen kan bli av med magen lättare om den har en sadel där den känner att den kan jobba rätt. Alltså om den jobbar med ryggen drar den upp magen och använder magmusklerna!:idea: skickar en länk till ett ställe som skickar ut demosadlar mot ersättning, man får prova sadeln i typ två dagar och sen skicka tillbaka den. Det kan va rätt bra om man inte är gjord av pengar att inte betala för något som kanske inte funkar. Har hästen inte så mkt manke kan det va bra med en pad som är lite "uppbygd" fram. Prata med dem så kan de säkert hjälpa dig!
(För mig tog det en liten stund innan jag suttit in mig i sadeln men hästen gick som en liten gud och efter en kvart va jag såld!) Helt klart värt att prova!)

Ska defenitivt kolla på det!

Hade en väldigt jämnrund herre innan , allt allt allt gled fram på honom förutom topreiter bomlösa. Fungerade perfekt låg helt stilla trots att hans mage gick både upp och ner i storlek.

Dock passar inte denna om hästen har en markerad manke då den gärna klämmer fram eftersom den är så låg framtill.

Testa tycker jag, ofta kan man hitta begagnade till mycket bra pris.

Rekommenderar varken sadel eller padd. Hööks är ofta snedsydd, köp en Pfiff istället, de är både billigare och oftast raksydda. Om du inte vill lägga ut 1800: - på padd, så köp en billig pad från Börjes för 149; - och ha Skito inlägg (kostar 450: -). Det är det billigaste du kan hitta utan att vara direkt skadligt för hästen.

Tack för svaren! Har mycket att kolla på nu...

Ja uscha, sadlar är INTE roligt. Och det säger en som letade sadel i tre månader. Lånade hem en sisådär femton sycken av bekanta i närheten. När sedan en sadelprovare kom ut provade jag väl ytterligare tio stycken och samtliga gled fram. Min häst är ungefär jämt lite småfet och magen har svårt för att krympa, men alldeles för lätt att växa.
Tillslut tröttnade jag och provade istället en svängd sadelgjord. Så det blev att jag köpte en sadel, som så många andra passade, men som gled ändå, men också en svängd sadelgjord och en svanskapa av tåligt läder. Så det använder jag nu, + en antiglidmatta. Detta funkar och sadeln glider inte alls lika mycket, dock rör den sig fortfarande framåt under ett ridpass, men det är en stor förändring.
Svanskappan fästs dessutom inte som vanligt bak i sadeln utan i ringarna fram. Från ringarna fäst två remmar som går under sadeln genom kanalen och där fäster man svanskappan. På så sätts fördelas trycket annorlunda och man kan logiskt lista ut att den fungerar bättre.

Så även fast detta inte är ett svar på någon av dina frågor så vill jag rekommendera en svängd sadelgjord, de hjälper faktiskt.

Lycka till i den hemska sadel-världen!

Haha, ja det är inte lätt inte! Jag har länge funderat på svängd gjord, men så har jag läst massor med trådar här inne om att de inte är bra. Blir för mycket punkttryck eller nåt sånt. Så jag vet inte...

Men kom på en annan grej. Hööks (tror jag det var) har ju nån slags barbackagjord. Ser ut som en vanligt longeringsgjord och så kan man spänna fast stiglädrena i den. Nån som provat?
Tänkte som en liten akutlösning nu bara. Det lär ju ändå ta ett tag om jag ska köpa en bomlös och jag behöver nåt nu:p. Red idag och det var hemskt. Den gled väl nästan fram till öronen bara jag satt upp. Vill inte rida med sadel när det är så...

Fattar inte hur magen kan bli så vansinnigt stor! Det är väl mycket av den som är uppsvällt av allt gräset bara, hon är ju ute dygnet om. Ska höra med ET som kommer snart hur tjock hon tycker att hon är och hur hon tycker jag ska lägga upp träningen...

Ja det där med punkttryck borde ju teoretiskt vara sant, men min häst har inte tagit skada av det änsålänge iaf och då anser jag att det är värt det.

En sån där barbackagjord har jag också och det är väl okej att rida i den. Dock hamnar man i en ganska stolsits-aktig sits. Just därför kan jag inte rida så mycket i den för jag får ont i ryggen, men det är ju mina problem det. Nog kan det vara gott att investere i en sådan så länge allt!
Lycka till igen!

Jag har den gjorden och använder den när jag cirkustränar, för att schabraket inte ska trilla av. Den måste sitta så långt fram att hästen får skav vid frambenen, annars sitter man rakt på den vilket varken är skönt för ryttare eller häst. Om det går kan man ju byta ut själva "magdelen", alltså gjorden, då kanske den blir bättre. Bra att rida med annars, som barbacka men med lite att vila fötterna i :)

Jag har löst det:idea:! Iaf tillfälligt. Skulle rida idag och hade inte hjärta att sätta på henne sadeln, så jag lade på antiglidpadden, ett schabrak och en fårskinnspad och ovanpå det spände jag min gamla longeringsgjord. Fäste stigbyglarna i den och det funkade jättebra!
Trodde jag skulle hamna i stolsits, men jag hamnade faktiskt helt lodrätt!
Red ut en lite längre tur och både jag och hästen var nöjda. Hon är van vid att jag rider barbacka, men nu var det ju lite mer stabilitet så det var bra. Enda nackdelarna är att det är lite jobbigt i nedförsbackar med att gjorden trycker mot mina ben (men det får jag stå ut med) och att jag inte får trilla av för då kommer jag inte upp igen om jag inte hittar en stubbe eller nåt:p.
Balans kommer jag få iaf!

Men jag ska hålla koll så det inte skaver mot hennes framben, som du sa. Funderar på om ett sadelgjordsöverdrag skulle hjälpa i så fall?

Jag sydde mig en egen liten barbackapad en gång i tiden, när min pålle var för fet för vår bomsadel. Köpte en speciell barbackagjord med stabila fästen för stigläder. Det gick jättebra det halvåret vi nyttjade det innan jag äntligen hittade en sadel som funkade. Jag köpte en "Kari Pad" (föregångaren till ovanståendes Kari Flex) och red med en gelpad under den, då den är ganska låg vid manken. Den har inte åkt fram nämnvärt, en bomlös putts ju inte fram riktigt på samma sätt som en med bom. Idag används den sadeln på min unghäst istället, som är precis tvärtom i ryggen, smal och omusklad, ligger likabra på henne som på tjockisen. Inte alltför dyr heller, i 5000:- klassen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 066
Senast: iNHALE
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
1 053
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 310
Senast: Freazer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp