bomlös sadel till arab

@emillanna : Jag köpte den första sadeln med normala paneler och utan pad, i största sitsen då jag själv har strl 42-44 på byxor. Fick dock skicka tillbaka den så sitsen var för stor för mig och sadeln kom för nära slutet av manken på arabkorsningen, dock fritt där manken är som högst. Så beställde en ny med tjockare paneler, mindre sits och en pad. Har inte provat de tjockare panelerna (fick även de tunnare med tack vare snäll ÅF efter lite strul med leveranserna) men upplever att det nog räcker med paden ändå. Jag tog den "lilla" paden, Ghosts egen som passar de modeller med korta kåpor. Jag upplever åtminstone att den är tillräcklig och priset är visserligen inte lågt men under tusenlappen åtminstone. Men med en kortare manke och lite mindre spetsig ryggrad hade det inte behövts någon pad alls!
Jag rider bara ut, eller har bara gjort hittills åtminstone. Jag tror att jag skulle sakna lite stöd om jag skulle rida mer dressyr. Har tittat på denna sen den kom ut eftersom min arabkorsning har en känslig rygg och har haft problem med bomsadlarna till och från, har velat ha något bomfritt för att slippa rida barbacka så mycket. När jag för ett par månader sen köpte min väldigt omusklade haflinger fick jag en till anledning att köpa den. Jag tycker dock att den definitivt ger tillräckligt mycket stöd för att köra järnet i skogen med sidohopp för fåglar, slingriga stigar och allt vad det nu innebär. Men för ett riktigt dressyrpass hade jag själv velat ha en djupare sadel med mer stöd för benen.
Ska nämna också att man tippar fram lite i denna även om man har sånt pommelbolster som ÅF rekommenderar. Jag ska försöka lägga in en fårullsbit eller liknande mellan sadel och pad i fram för att få den i bättre läge. Båda mina hästar är dock överbyggda så alla får nog inte detta problem.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka