bomlös sadel till arab

RonjaH

Trådstartare
Hej,

Behöver tips och råd från er med erfarenhet av bomlösa sadlar!
Jag har en arab med kort lite svängd rygg, och vad jag tycker är en manke något högre än 'normalt'. Han har en anläggningsyta på 38 cm.
Jag har mest kollat på Barefoot modeller, och lite på Ghost. Någon som har erfarenhet av dessa till den här typen av häst? Även andra passande modeller av intresse, gärna westernmodeller!

Jag har tre Barefoot Arizona Nut, som är en westernmodell. Har även haft en Barefoot Arizona. De är jättesköna, stabila och passar på korta ryggar med eller utan manke. Den som heter Nut är speciellt utformad för höga mankar. Den som bara heter Arizona är mjukare och mer flexibel än Nut. Jag gillar båda varianterna, men Nut-modellen är betydligt snyggare och stabilare. Har ingen arab, men mitt förra kallblod hade en kort och svängd rygg. Lycka till! :)

Det var flera år sen jag såg en Barefoot, men då var de iaf inte lämpliga till hästar som har en antydan till manke. Startrekk har flera bomlösa modeller som funkar fint med även lite mer manke. Bäst är att prova live på aktuell häst.

Jag har tre Barefoot Arizona Nut, som är en westernmodell. Har även haft en Barefoot Arizona. De är jättesköna, stabila och passar på korta ryggar med eller utan manke. Den som heter Nut är speciellt utformad för höga mankar. Den som bara heter Arizona är mjukare och mer flexibel än Nut. Jag gillar båda varianterna, men Nut-modellen är betydligt snyggare och stabilare. Har ingen arab, men mitt förra kallblod hade en kort och svängd rygg. Lycka till! :)

Vilken storlek har du på dina Arizona nut och vad är det för anläggningsyta på dem?

Jag har storlek 1, den är 58 cm lång. Jag såg att du behöver en sadel som är 38 cm, det är ju superkort. Tror att det är svårt att hitta en sådan kort sadel, själv skulle jag nog inte ens få plats i en sådan. Däremot är det inte hela världen om en bomlös sadel är lite "för lång", då det inte blir tryck allra längst bak. Såg i Barefoots katalog att Cheyenne str X0 bara är 42 cm, men det känns nästan som en barnsadel. Du måste vara väldigt liten... ;) :D

Jag har storlek 1, den är 58 cm lång. Jag såg att du behöver en sadel som är 38 cm, det är ju superkort. Tror att det är svårt att hitta en sådan kort sadel, själv skulle jag nog inte ens få plats i en sådan. Däremot är det inte hela världen om en bomlös sadel är lite "för lång", då det inte blir tryck allra längst bak. Såg i Barefoots katalog att Cheyenne str X0 bara är 42 cm, men det känns nästan som en barnsadel. Du måste vara väldigt liten... ;) :D

Fast är det längden på sadeln eller längden på anläggningsytan? Anläggningsytan är ju oftast kortare. Har väl inga större förhoppningar om att hitta en sadel som är 38 cm, nej det skulle jag nog inte ens få plats även om jag hittade en... den bomsadel jag rider i idag är ju längre än så, och det verkar han inte ha ont av.

Det är längden på sadeln. Svårt att säga exakt anläggningsyta. Tanken är väl att hela sadelns längd ska ligga an mot hästen för att fördela trycket optimalt, men den sista snutten blir det nog inget tryck av. Sadlar är en hel vetenskap... :crazy:

Jo tack, blir mer och mer förvirrad desto mer information jag hittar!
Men Arizona Nut ska ju passa hästar med just kort rygg, som t.om och den är för lång så vet jag inte riktigt vad för sadel jag skulle kunna hitta... Får väl ta och mäta bomsadeln jag har idag, kanske kan ge mig ett hum om vilken längd som är acceptabel för honom.

Ja, funkar det med bomsadelns längd så borde det absolut funka med en bomlös med samma längd. Jag är i alla fall helnöjd med mina Arizona Nut. Köpte nyligen en fårskinnssits till, och oj, vad skön den var! :love:

Fick nu detta svar från Jeanette på Stall Rustorp:
"Man kan dra av ungefär 15-20 cm på längden på sadeln för att få anläggningsytan. Dels så ska Barefootsadlar ligga på bogen så då går 5-10cm bort och så trycker den inte ända bak och då går ca 10cm till bort."

Så verkar som en Arizona Nut skulle kunna passa min pålle då!

Är det förresten någon som har erfarenhet av Freemax westernsadel? Då tänker jag främst på den nya Shorty modellen. De verkar enklare att få tag på second hand än Barefoot modellerna.
Å andra sidan, såg nu att deras modell väger 11 kg (iaf om ma ska tro Börjes info).... låter alldeles för mkt för en bomlös sadel.
Är lite inne på softsaddles modeller också, där de bland annat säljer Ghost modellen. Någon som har erfarenhet?

Senast ändrad:
Jeanette borde ju ha koll. Jag tycker mig se begagnade Arizona Nut lite då och då, så omöjligt är det inte. Det är förövrigt klokt att köpa en begagnad som är insutten. Jag tror att många inte har tålamod att vänta tills de blir så där mjuka och sköna, utan ger upp för tidigt och säger att sadeln var dålig alternativt inte skön. Så ofta verkar det som att man kan få en i princip ny sadel till ett beg.pris. Fast då är den ju inte insutten än. Jag har köpt både nya och begagnade, och de begagnade är skönast.

Har ingen erfarenhet av de andra märkena du grunnade på, mer än att jag tycker att Shorty är rätt så ful och 11 kg låter mycket. Men smaken är som baken... ;) :D

Såg precis att det finns en vanlig Arizona till salu på en annan sida. Den är superskön, men inte lika stabil och inte lika fin att se på som Nut. Men jag har ridit "rodeo" i ett års tid i en Arizona utan att åka av, så den är tillräckligt stabil för mig i alla fall. :D

Jag tror jag vet vilken du menar. Den är dock inköpt för fem år sedan, och jag har ingen koll på om det gjorts några förbättringar på modellen de senaste åren...

Jag har haft både Barefoot och nu en Ghost, väljer lätt Ghosten alla dagar i veckan! Stabilare och smalare midja, ligger bättre på hästen med mindre punkttryck. Stigläderfästena sitter bättre placerade för ryttaren. Hästen jobbar på bättre än med de två Barefoot vi haft under åren. Den tar hyfsat mycket manke också, finns tjockare paneler att använda för högre mankar. Dock lite svåra att hitta begagnat eftersom de är så pass nya.

Jag har haft både Barefoot och nu en Ghost, väljer lätt Ghosten alla dagar i veckan! Stabilare och smalare midja, ligger bättre på hästen med mindre punkttryck. Stigläderfästena sitter bättre placerade för ryttaren. Hästen jobbar på bättre än med de två Barefoot vi haft under åren. Den tar hyfsat mycket manke också, finns tjockare paneler att använda för högre mankar. Dock lite svåra att hitta begagnat eftersom de är så pass nya.

Tack för bra input!
Vilka modeller av de båda märkena är det du har haft? och vilken typ av häst har du använt dem på?

Undrar med om ghost. Har provat sån dock enbart på sadelbock. Men den kändes helt klart bra. Är rätt säker på att den passar båda mina hästar.
Vad rider du i den? Rider du allt i den, både ut o typ dressyr? Har du den paden som sälj just till ghost, den kostar ju som Vad en halv sadel kostar!

@RonjaH : Jag har haft en Barefoot Cheyenne och lånat en stallkompis London. Mer stöd med London men för breda för mig att rida i. Tycker inte stiglädren hamnar där de ska heller, men jag tror att de går att ändra på nyare modeller. På Ghosten finns två lägen att sätta dem i varav det främre blir som med vanlig bomsadel för mig. Jag har haft de två Barefoot på min arabkorsning med kort och rak rygg, dock en hel del manke (inte superhög men lång) och överbyggd. Jag upplevde inte att han gillade Barefoot, men han är även väldigt känslig för hur jag sitter. Ena medryttaren red ett tag i den London vi lånade men inte heller han tyckte att hästen trivdes riktigt. Jag köpte en Ghost Quevis som denna häst trivdes jättebra i. Gå in på återförsäljarens sida så ser du där att själva anläggningsytan mot hästen blir väldigt kort även om sadeln är längre. Jag har provat denna på min nya häst ett par ggr och även han går på fint :) Grov haflinger med normal manke och överbyggd.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka