Bomlös sadel.. igen..

Shibalina

Trådstartare
Jag har nyligen köpt en bomlös sadel, Barefoot Cheyenne, till mitt arabsto. Ridit i den i ca tre veckor nu och har inte vant mig vid den alls. Tycker att allt känns lite "sladdrigt" och min sits är nog inte alls så balanserad som den borde.. Förra veckan red jag en tur på ca två mil i lugnt tempo och dagen efter var mitt sto svullen i frambenen. Något som aldrig förekommit tidigare. Jag har nu fått för mig att tyngdpunkten liksom flyttats framåt så att alltför mycket tyngd läggs på hennes framparti/bogar med den här sadeln. Kan det stämma att viktfördelningen blir annorlunda med bomlöst? Eller beror det på att min sits inte är den bästa? Sadlar jag för långt fram eller kan orsaken vara någon annan? Svullnaden gick ner och allt känns nu bra igen då jag återgått till min gamla sadel, wintec cair, dressyr. Tycker också att hon blev lite "stapplig" på steget med den bomlösa.. Hoppas att någon er har några råd att ge.. Kanske inte passar med bomlöst för just oss?

Sv: Bomlös sadel.. igen..

Hej

När man först rider i bomlös sadel upplever man hästens rörelser tydligare och detta kan uppfattas som att hästen känns stapplig eller ojämn. Men när ni ridit ett tag och du hittat balansen kommer du att uppleva hur mycket bättre rörelser hästen fått. Hur mycket bättre den musklar sig över rygg och manke bl a.

Hästen måste ju också ha en viss invänjningsperiod när det gäller ditt "nya" sätt att rida på.

Ge ej upp - det blir bättre och du kommer inte att ångra ditt val.

Hej!
Tack, det var trösterika ord:) Jag tilltalas ju av tanken på bomlöst och de av mina kompisar som bytt till bomlöst är så nöjda och deras hästen har fått så fina ryggmuskler, så jag vill ju gärna att det funkar. Men det är sant att det blir ett "nytt" sätt att rida på. Stigläderfästena sitter också längre bak än på min vanliga sadel så man får väl helt enkelt vänja sig och lära om lite :)

Hej!
Jag skaffade också en Barefoot för 1,5 år sedan till min ena häst. Det tog sin tid att vänja sig helt tyckte jag också och JA, man upptäcker hur mycket stöd man tar i sin vanliga sadel! Tyckte knäna pekade rakt ut och att jag inte hade styr på mig själv så fort takten inte var jämn och fin. Fick också träningsvärk runt knäna. (!) Nu älskar jag min Barefoot och använder den på 2 hästar. Kör med fendrar för att få stöd för underbenet. Har sadeln inne på lagning nu sedan en ridvurpa slitit upp en söm, så just nu rider jag hästarna i den gamla engelska. Vilken skillnad märker jag nu. Hårt och "opersonligt" :rofl: Så, nu gillar jag min barefoot riktigt mycket. (Fast ännu så länge är Montseguren bara bäst. Synd att den KOSTAR så förskräckligt bara!)

Senast ändrad:

Jag har nyligen köpt en bomlös sadel, Barefoot Cheyenne, till mitt arabsto. Ridit i den i ca tre veckor nu och har inte vant mig vid den alls. Tycker att allt känns lite "sladdrigt" och min sits är nog inte alls så balanserad som den borde.. Förra veckan red jag en tur på ca två mil i lugnt tempo och dagen efter var mitt sto svullen i frambenen. Något som aldrig förekommit tidigare. Jag har nu fått för mig att tyngdpunkten liksom flyttats framåt så att alltför mycket tyngd läggs på hennes framparti/bogar med den här sadeln. Kan det stämma att viktfördelningen blir annorlunda med bomlöst? Eller beror det på att min sits inte är den bästa? Sadlar jag för långt fram eller kan orsaken vara någon annan? Svullnaden gick ner och allt känns nu bra igen då jag återgått till min gamla sadel, wintec cair, dressyr. Tycker också att hon blev lite "stapplig" på steget med den bomlösa.. Hoppas att någon er har några råd att ge.. Kanske inte passar med bomlöst för just oss?

Det är möjligt att din bomlösa lägger din vikt längre fram än vad din bomsadel har gjort. En bomlös sadel sätter ju ryttaren precis där den är, medan en bomsadel ju är till för att fördela vikten mer över hästens rygg både framåt och bakåt. En bomsadel kan ju även i viss mån hjälpa hästen om en ryttare rider i framvikt, vilket ju inte en bomlös sadel på samma sätt kan. Speciellt bomsadlar av engelsk modell kan dessutom förvärra läget för hästen om ryttaren är i framvikt och stigläderfästena finns långt fram på sadel. Vid mycket lättridning/fältsits hamnar då ryttarens vikt just på det stället där stigläderfästena sitter på sadeln, vilket ju oftast är långt fram. I en bladsadel är ju fästena mer mitt på sadeln, bommen större och fördelar därmed vikten mer mitt på hästen och över hela bommen även vid fältsits.

Rider man i god balans i en bomlös sadel. Lägger den väl bakom bogbladen och själv balanserar upp sig bakåt, då har hästen alla möjligheter att både få en rygg fri till att bygga muskler och själv kunna balansera upp sig. Då är bomlösa sadlar oftast överlägsna mot bomsadlar. Detta med anledning att bomsadlar inte är flexibla när hästens rygg förändras, vilket den ju ständigt gör, beroende av hur den går och vad den arbetar mest med för tillfället.

Om du själv har lite dålig balans märker du om du lätt tippar framåt om hästen t.ex. skyggar. Ett bra sätt att avhjälpa en sådan dålig balans är att hoppa (fast då får man plocka fram sin engelska sadel, för hoppning i bomlöst är inte lätt. En bomsadel ger ju mer stöd för ryttaren).

Hoppas det gav dig ett svar att fundera över och att allt beror på.

Hälsning Maja

Tusen tack för råd och synpunkter.. Jag inser nu att jag nog inte ska ge upp min barefoot men att jag ska jobba mer med min sits;) och att det säkert tar lite tid att vänja sig för mig som bara ridit i engelska sadlar tidigare. tror nog också att jag sadlat aningen för långt fram.. Och, nu när jag återgick till wintecen, så visst blev det, som Cleese beskriver, hårt, smalt och opersonligt på nåt sätt:rofl:

jag har haft en barefoot i snart tre år och har på sistonde haft precis samma funderingar som du. hästen började reagera vi uppsittning i höstas och jag trodde att det berodde på ryggont. han började även släpa höger bakben. på kliniken behandlade de honom för knäledsinflammation höger bak men han blev inte bättre. efter två månader tog jag honom till en annan veterinär och han konstaterade att det var vänster fram som var problemet, en lätt gaffelbandsskada som orsakat knäledsinflammation BÅDA bak. sadeln har tidigare gärna glidit fram en hel del, speciellt i galopparbete på volt. nu efter vilan har han tunnat ur och sadeln glider lätt fram och lägger min tyngd där. jag har nu en svanskappa vilket fungerar rätt bra, men jag kan tänka mig att det lätt blir skav om vi ska tävla i sommar. letar nu annan sadel, men det känns ångestfullt att sälja barefooten, skönare sadel har jag nog aldrig ridit i:cry:

Jag har själv ridit i bomlös sadel sedan 1998 då fanns ingenting att välja mellan om du ville ha en bomlös. Hade tur ändå att hitta en sadel som fungerat mycket bra i alla år!
Men nu finns en uppsjö av olika modeller så precis som med de med bom kan man prova många olika modeller och säkert hitta en som passar både hästen och en själv.
Det verkar även vara som med vanliga sadlar att de som kostar också är bättre och mera genomtänkta över lag än de billigare.
så personligen skulle jag inte satsa på en bomlös i prisklassen under 6-7000 i alla fall även om man säkert kan göra fynd för mindre pengar.
jag menar då givetvis nya sadlar och begagnat.
Skulle vara roligt och samla ihop alla bomlösa sadlar på ett ställe och sedan prova hej vilt!:d

vad har du för sadel nu? jag tycker det är svårt att hitta bomfri som inte lägger sig och trycker på manken och/eller glider fram. har du några tips?:d

Jag rider fortfarande i min gamla Sportsaddle som snart går sin 10:e säsong på distansbanorna. Jag har tävlat 3 hästar i den upp tom 120 km och ridit ca 15 olika hästar i den och trots mycket höga mankar på några av dem så har det aldrig varit några problem med den.
Jag har provridit Startreks comfort, på en häst med hög manke.
Satt mycket bra,mycket skön sadel.
Funderar på att testa den här nya Treeker Endurance, den ser skön ut och den lämnar alla ggr god plats runt manken.
Personligen tyckte inte jag lika bra om Barefoot,Torsion och Free form när jag prövat dem men vet flera ryttare som ridit jättemycket i dessa sadlar och är supernöjda.
Det bästa är ju om man har möjlighet att provrida olika typer av sadlar.Jag har genom årens lopp haft många som åkt hem till mej både i Stockholm och nu nere i Skåne och provridit min sadel och givetvis har man ställt upp på det för det skulle jag själv vilja kunna göra om jag var i valet och kvalet om vilken sadel.
Tänk om det var så att alla hästaffärer och sadelmakare hade ett 10 tal olika modeller av bomlösa som man fick pröva precis som man har med de gamla engelska sadlarna idag.
Det vore väl mumma det!!:d

Vad har din häst för typ av rygg? Och manke? Överbyggd? Gillar du att rida med långa eller korta läder?
Rund mage är en vanlig orsak att sadeln "puffas" fram men det gäller även sadlar med bom.
Om sadeln åker fram kan det bero på att framvalvet är för smalt för då vill det klättra fram och lägga sej där det är smalare framåt halsen. Om det är för brett så kollapsar det över manken och sadeln åker ner.
Hästar med lite smalare otränade bogmuskler,typ unghästar har också en tendens att få sadeln att komma för långt fram.

han har rak rygg och inte särskilt hög manke, ingen kulmage heller. men han har blivit väldigt omusklad efter 2 månaders vila och sadeln sitter inte som innan. bytte från grandeur paden till en haf-pad med equalazier (stavning?) inlägg för jag trodde det skulle bli bättre, men nu ligger den ännu mera mot manken:confused:

det vore guld! befinner du dig i stockholm ibland sa du? kanske du har lust att visa mig sadlarna någon gång?

Nja, jag flyttade från min födelsestad Stockholm till Skåne för 5 år sedan.Nu är jag väldigt sällan i Stockholm och inte med sadel.
Ska kolla om jag kan komma på någon där med Sportsaddle(eller om någon annan kommer på någon.)
Kanske lite långt att åka till Hässleholm för att prova sadel:angel:

liiite långt för en sadelprovning;) har spanat i trekker endurance sadeln, är det någon som har erfarenhet av den?

Detta kan bero på flera anledningar. Gången kan bero på att sadeln trycker på bogarna (ligger för långt fram), eller så är viktfördelningen annorlunda, eller så passar sadeln helt enkelt inte hästen. Testa någon annan bomfri sadel och kolla om det blir annorlunda då, är mitt tips! :)

knapplan

Ursäkta att jag kidnappar traden.
Jag vill köpa en bomfri sadel att ha till distansträning och dressyr ridning. Har kikat pa Torsion Dressage och FreeForm, men sedan jag läst tradar här om bomfria sadlar, visar det sig ju att det finns en hel del som "dissar" dessa sadlar trots att de tillhör de lite dyrare kvalitets sadlarna. Ingen sadel far odelat bra kritik..jag blir sa villradig. ska man helt enkelt inte lyssna pa nagon och bara bilda sin egen uppfattning kanske? samtidigt känns det ju inte kul att köpa en dyr sadel och förlora en massa pengar pa att sälja den begagnad efter en kort tid...
Kan inte nagon säga "köp denna sadeln - den är BRA och prisvärd.." :smirk:

Jag bor i skane snart..:)
Flyttar dit fran schweiz i mars. Det skulle vara toppen att köpa en begagnad sadel.

Jag bor i skane snart..:)
Flyttar dit fran schweiz i mars. Det skulle vara toppen att köpa en begagnad sadel.

låna hem en demosadel då när du flyttat. Demo ju både torision och stall vra.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 855
Utrustning Idag tog jag bort skygglapparna och insåg att min hästs rygg är dåligt musklad. Det beror troligen på klassikern dåligt passande sadlar...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 992
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar