Bomlös sadel eller barocksadel?

CA

Trådstartare
Vilket är det bästa för hästen?
Vad tycker ni?
Vilka barocksadlar tycker ni passar bäst på hästen?
Jag ska köpa nu sadel, men vet inte om jag ska skaffa bomlös eller barocksadel.
Hoppas att ni kan komma med råd och förslag på detta.
(Lägger denna tråd på barockforumet då jag anser att det är det bästa forumet vad gäller sadlar)

Senast ändrad:
Sv: Bomlös sadel eller barocksadel?

Om jag har förstått det rätt, kräver en bomlös sadel mer av ryttaren. Vilken sadel som passar vilken häst är svårt att säga utan att ha sett hästen, och för mig även då :) så det går inte att generalisera om att en viss typ av sadel passar bäst.

Jag är väldigt nöjd med min Branderup-sadel, som passar fint till de båda ston jag rider (23-årigt halvblod och 7-årig knabstrupper), men som sagt, det är jag, mina hästar och min rumpa det.

Jag har ridit i två av branderups sadlar på min häst. Eponan och Eucyer(stavning?) Jag trivdes i båda dock bäst i eponan. Min häst älskade oxå den sadel. Han blev otroligt mycket rörligare. Den har ju läderbom.......... Så den är ju typ bomlös. Jag vill ha en sådan men konstaterade att jag kan inte lägga över 20 000 kronor på en sadel nu! Blev därför jätteglad när jag hittade att star-trekk har en bomlös som ser typ likadan ut. Jag ska köpa en sådan så fort jag sålt min nuvarande sadel. Så om du vill ha både en bomlös och en barocksadel är ju de ett bra alternativ ;) Fördelen är ju på en bomlös att den är ju lättare att passa ut. Man behöver ju liksom "bara" kolla vidden, resten formar ju sig efter den hästs rygg som sadlen ligger på.....
http://www.equisoft.se/produktbilder/StarTrekkEs_popup.gif
Bild på star-trekken!

hm, detta blir ju lite fel, en barocksadel (om det ens finns ngt som heter så?) är snarare en slags utformning av själva sitsdelen, och det kan du inte jämföra med en bomlös, då ska du snarare dra paralellen bomlös/bladsadel.

Håller med men ändå inte ang att en bomlös krväver mer av ryttaren. Enl mina erfarenheter så tar den bomlösa bort en hel del brus från ryttarens säte(vilket kan vara bra) och då en barocksadel med bom ger väldigt tydliga och snabba signaler vilket kan vara en nackdel om man inte är duktig på att rida.
/T

Varför upplever du det som att bomlösa tar bort brus från ryttaren? Har du testat eponan? Kan du i så fall jämföra lite? Vad tror du det beror på att bomlösa tar bort brus?
Står och velar mellan en bomlös och en epona... Jag har ridit en hel del i eponan och vill väldigt gärna köpa den, men är lite fundersam om en bomlös egentligen är bättre för hästens rygg än en med bom, även fast det är en läderbom. Jag har själv inte ridit i så många bomlösa, så jag är lite tveksam till dom...

varför är du tveksam till bomlöst?
vilka bomlösa sadlar har du testat?

Vad för typ av häst har du?
Risken med en bomlös sadel på en riktigt bred häst är att du får sitta i "spagat", alternativt får lite "stolsits". "Barock mässigt" sitter man inte till häst utan "står" mer rakt upp över hästen och då är det väldigt svårt att få en bra sits.
Anlednigen till att man har bom i sadlar är för att vårt bäcken inte går att "öppna upp" tillräckligt mycket som behövs för de breda hästarna, på bommen bygger man upp en smalare sits som är lättare att "sitta" i.
Men en bomsadel som sitter illa på hästen och inte fördelar trycket riktigt är ingen bra lösning alls.
Jag har provat Torsion och den har lite förlite uppbyggt säte för att fungera på min breda häst. Väl uppbyggd pad hjälper lite men inte helt.
Eponan har mer uppbyggt säte och ger därför mer "känsla" av bomsadel.
Har dessutom en hemma byggd bomlös sadel och den fungerade bra i början och när man lullar omkring men vill man rida riktigt är den också för bred.

Jag har ett varmblod (ganska bred över ryggen) och en kallblodstravare (lite smalare), som jag nu har ridit barbacka sen i vintras medan jag försöker bestämma mig för vad jag vill ha för sadel (och sparar pengar om jag vill ha eponan..). För min del fungerar barbacka helt ok, men vill för hästarnas ryggars skull ha en sadel (iofs har ingen av dom ont eller problem i ryggen även efter så långt barbacka ridande, men ändå...). Har enbart testat rida i en freeform eller om den heter fitform (den är lite äldre), vilken jag inte alls gillade. Kändes mest som att ha en padd mellan mig och hästen, störde mest bara tyckte jag.
Eponan trivdes jag väldigt bra i, där var det ingen brusreducering vilket är precis vad jag vill ha - tydlig och tar inte bort information varken från mig eller hästen.
Men det skulle vara intressant att höra lite jämförelser mellan eponan och en bomlös. Kan man räkna eponan till den bomlösa kategorin, iom att den har en "bom" som enbart är gjord av läder? Det jag funderar på är om inte det bästa vora att ha en bomlös utan koppjärn (i dom flesta modeller finns det ju ett hårt material fram och bak, fast ingenting som förbinder dom) så att det absolut inte finns något som kan orsaka tryck... Fast med en sits som känns som eponans, alltså är direkt och tydlig.
Varför jag har så svårt att bestämma mig är för att jag har så väldigt mycket funderingar kring hur den optimala sadeln för hästens rygg ser ut, tryckfördelning mm. Bomsadlar har jag vid det här laget helt förkastat, eftersom jag anser att en fast, hård bom aldrig kan passa en rörlig rygg perfekt hela tiden. När ryggen rör sig så uppstår alltid "tryckpunkter" från sadeln.

Ardnas skrev:
Varför upplever du det som att bomlösa tar bort brus från ryttaren? Har du testat eponan? Kan du i så fall jämföra lite? Vad tror du det beror på att bomlösa tar bort brus?
Står och velar mellan en bomlös och en epona... Jag har ridit en hel del i eponan och vill väldigt gärna köpa den, men är lite fundersam om en bomlös egentligen är bättre för hästens rygg än en med bom, även fast det är en läderbom. Jag har själv inte ridit i så många bomlösa, så jag är lite tveksam till dom...

När jag jämför mellan engelsk dressyrsadel, barbacka, portrera och en bomlös ST(de jag har ridit en del i) så får jag bäst signaler i portreran sämst i bomlöst och engelsk sadel(pga den dåliga sitsen).
Det jag känner är att den bomlösa är mjuk i sitsen och därmed finns inget som förstärker en liten viktförskjutning. Svårt att förklara men jfr en köksstol med en tv-fotölj.
Jag har ingen riderfarenhet av eponan (dessvärre) men då jag klämt och kännt på den så känns den stadig och har ett väl uppbyggt säte så den borde nog kännas ungefär som en bomsadel för ryttaren gissar jag.
För övrigt tror jag att en bomlös är det absolut bästa för hästens rygg. Hästens rygg arbetar ganska komplext, böjd i sidled, svingande mm och en bom kommer då och då att ge något form av punkttryck. Själv har jag en ST(en av de få sadelar med ett bra uppbyggt säte vad jag förstått) och den har jag modifierat sitsen till att få den hårdare och smalare och nu fungerarer den mycket bra.
/T

Hur har du gjort för att modifiera sitsen?
Vart räknar man eponan? Bomsadel eller bomlös? Mittemellan? Hur mycket punkttryck ger den när ryggen rör sig?
Jag såg en väldigt intressant undersökning för ett bra tag sen, då forskare tagit en vojlock med trycksensorer kopplade till en dator och registrerat var och hur mycket trycket var under ett helt ridpass. Skulle vara MYCKET intressant att se denna undersökning utförd på fler sadlar!! Skulle egentligen vilja se de resultaten på alla sadlar jag är intresserad av innan jag bestämmer mig... Och helst utförd på mina egna hästar, så att jag ser hur det kommer att se ut på dom. Skulle även vara kul att se det på barbacka.

Sitsen sitter med kardborre och kan tas bort. Min häst är ganska bred över ryggen så jag kände främst att jag behövde en smalare sits för att inte hamna i stolsits och känna mina sittben tydligare.
Jag klippte till tre lagom(för mitt bäcken) breda remsor av liggunderlag och limmade ihop med kontaktlim och limmade på kardborre ovan på och under för att ska ligga stilla sen lade jag till baka sitsen.

Har ingen aning vilken klass eponan skulle hamna under kanske flexbom eller mjukbom (om det finns sådana klassificieringar). Min tränare tycker dock att hon upplever det som att hästen får ett större punkttryck av eponan om hon använder sig av belastningssits och det beror på det ökade trycket i stigbyglarna som en hård bom ev hade utjämnat bättre.

Håller helt med!!! Hur svårt kan det vara att göra oberoende tester ang tryck från diverse olika sadlar och ryttare. Dessvärre har jag ingen tillgång till så utrustning för då hade jag testat "allt" ögonaböj :banana:
/T

Jag har en Branderupsadel, en Ecyer (tror jag att det stavas). Jag köpte den i Danmark och valde den på både säljarens och instruktörens inrådan. Deras förklarade att Eponan är för starka skolade hästar och ryttare som har mycket god koll på sitsen. Ecyern är "tillräckligt" känslig för att ryttaren ska känna hästen, och hästen ryttaren, men fördelar ändå vikten lite mer (tror jag).
Jag tror att Eponan har en läderbom, medan Ecyeren har en flexibel bom i något material som jag inte har en aning om.
I vilket fall är jag helnöjd med min sadel, den är underbar. Även hästen verkar mycket nöjd.

OlleAtlas

Nu vet jag ingenting om just denna sadeln, men det är en milsvid skillnad mellan en kvalitetssadels förstärkning av fjäderstål och de förstärkningar man kan hitta i B- och C-ligans sadlar. Alla sadlar som är byggda på en engelsktillverkad standardbom (av boklaminat) är tex förstärkta med fjäderstål, vilket precis som ordet anger kan fjädra något, utan att deformeras. Fjäderstålet sitter genom/längsmed sadelbommens sits. Jag har också sett sadlar som varit förstärkta med Coca-colaburkar... En sadel jag fått 'slakta' var en Master. Där var hela bommen förstärkt med ganska tjocka metallbeslag. Den bommen var helt stum!
Men visst, en bomsadel har mycket begränsad rörlighet!

*lånar knapp*

Är det någon som vet om det finns begagnade spanska/portugisiska sadlar att köpa?
Till ett lägre pris?

Detta kanske inte har med barocksadlar att göra, men vill man ha en mer uppbyggd bomlös sadel som känns mer som en bomsadel kan jag rekommendera min sadel, Flexion. Iofs har jag en Flexion Supreme och det är lite skillnad mot en "vanlig" SBS, men jag har provridit en sådan och tidigare hade jag en Fitform, så jag har lite att jämföra mellan. Fitformen var den mest underbara att sitta i vid uteritter och skrittarbete, Flexion SBS är inte riktigt lika bekväm men betydligt trevligare att jobba i högre gångarter och ger bättre balans.
Min Flexion Supreme har jag absolut inga problem att känna mer som att jag "står" i sadeln än sitter, den är uppbyggd som en bomsadel.

Har inte prövat ST barocksadel, kan tänka mej att det är ett av de bättre alternativen om man vill ha samma stöd som i en barocksadel men föredrar bomlöst + att den inte är lika dyr som en BB-sadel. Annars är mitt intryck av ST-sadlarna att de är lite platta och ger dåligt stöd, plus att man numera KAN få tag på andra bomlösa med kanal för ryggraden. Är lite bortskämd nu med min sadel som har samma kanal som en vanlig bomsadel :p

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: LG68
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama