Sv: Bomlös sadel eller barocksadel?
Jag har ett varmblod (ganska bred över ryggen) och en kallblodstravare (lite smalare), som jag nu har ridit barbacka sen i vintras medan jag försöker bestämma mig för vad jag vill ha för sadel (och sparar pengar om jag vill ha eponan..). För min del fungerar barbacka helt ok, men vill för hästarnas ryggars skull ha en sadel (iofs har ingen av dom ont eller problem i ryggen även efter så långt barbacka ridande, men ändå...). Har enbart testat rida i en freeform eller om den heter fitform (den är lite äldre), vilken jag inte alls gillade. Kändes mest som att ha en padd mellan mig och hästen, störde mest bara tyckte jag.
Eponan trivdes jag väldigt bra i, där var det ingen brusreducering vilket är precis vad jag vill ha - tydlig och tar inte bort information varken från mig eller hästen.
Men det skulle vara intressant att höra lite jämförelser mellan eponan och en bomlös. Kan man räkna eponan till den bomlösa kategorin, iom att den har en "bom" som enbart är gjord av läder? Det jag funderar på är om inte det bästa vora att ha en bomlös utan koppjärn (i dom flesta modeller finns det ju ett hårt material fram och bak, fast ingenting som förbinder dom) så att det absolut inte finns något som kan orsaka tryck... Fast med en sits som känns som eponans, alltså är direkt och tydlig.
Varför jag har så svårt att bestämma mig är för att jag har så väldigt mycket funderingar kring hur den optimala sadeln för hästens rygg ser ut, tryckfördelning mm. Bomsadlar har jag vid det här laget helt förkastat, eftersom jag anser att en fast, hård bom aldrig kan passa en rörlig rygg perfekt hela tiden. När ryggen rör sig så uppstår alltid "tryckpunkter" från sadeln.