Bomlös gångarstssadel

pulkaskurk

Trådstartare
Hej!

Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina bomsadlar och det är jobbigt att leta/köpa/sälja dem hela tiden.
Så nu undrar jag vad tycker ni som har bomlösa gångartssadlar t ex Diddi special, Kari flex mfl?
Vet inte riktigt vad det finns för bomlösa alternativ? Vill gärna ha en ganska smal midja, sitta så nära hästen som möjligt och även vara så lik en vanlig classisk sadel som möjligt. Har hört att en del liksom kan "sacka ihop" efter en tid. En del t ex Star Trekks sadlar tycker jag ser väldigt uppbyggda ut i sätet, ser ut ungefär som om man skulle sitta som prinsessan på ärten är dem så att rida på eller är det bara en synvilla? Hur är kvalitén på sadlarna? Får ni tillräckligt med stöd av dem? Vad har ni och varför tycker ni att dem är så bra? Vad bör jag köpa? Min kille är relativt bred med lätt svängd/rakare rygg och vi rider lika mkt på banan för tränare som i skogen. Får man tävla med bomlös sadel?

Tack på förhand :)

Sv: Bomlös gångarstssadel

Jag har en Barefoot London som jag bara älskar! Har köpt den på Stall vrå.
Man kommer djupt ner i den och knästöden är bra.

Till långritt är den helt suverän.
Om man får tävla i bomlöst vet jag ej, men jag tror det. Det är ju många nu för tiden som går över till bomlöst.

Försök att låna några olika bomlösa och prova dej fram. Smaken är ju som baken, delad.

Lycka till!!

Sv: Bomlös gångarstssadel

Du får nog mer svar om du lägger tråden i islandsforumet :idea:

Jag skulle hellre satsa på en Startrekk island eller dressyr eller kanske en trekkermaster, eller en masterback (fast de har jag hört lite olika bud om)
än en soffkuddevariant av bomlös iaf.

Kariflex råder det tydligen delade meningar om, en del tycker den är nästan som en vanlig sadel fast mjukare och jättebra på alla sätt, och en del tycker att den är för bred o lång och har nåt knepigt för sig med bakdelen av sadeln, läst om några som tyckt att deras känsliga hästar reagerat när sadeln 'fjädrat' därbak, eller hur jag ska säga, svårt förklara.

Vet även av en bekant som råkat ut för detta, hennes häst som är väldigt viktkänslig blev helt vansinnig och drog.

Förut var jag intresserad av Kariflex, som komplement till bomsadlarna, men nu när den bara kostar en tusenlapp mindre än ST så känns den inte lika intressant längre.

Diddidynan har jag ridit i rätt mkt ett tag, växlade mellan en sån o en bomsadel, den känns väldigt stabil tycker jag, men lite stöd i sitsen,
dock stora benstöd. Kändes för bred för mig.
Ganska lång o låg an mot manken på många hästar.
Men väldigt välgjord o fin.

Topreiters bomlösa har jag aldrig provat, tycker de jag sett rida i den på kurs etc hamnat lite i stolsits ibland, vet dock inte om det enbart beror på sadeln.
Hörde nån som sa att den var 'halkig' sitta i, men passade bra för folk med korta ben, så det kanske vore nåt för mina taxben :)

Sen finns ju de här Sensation ride G3 o allt vad de olika modellerna heter,
de verkar ha många nöjda röster - men svårt när det bara finns en enda som säljer dem.

Höll på glömma att det ju finns Softsaddles egna sadlar också, två stycken modeller tror jag de hade (som jag tror inte säljs numera) men som finns ofta beg billigt, en tölt o en dressyrvariant. Har dock hört många som klagat på sneda sömmar, dålig kvalite och dåliga stigläderkrampor. :crazy:
Jag tycker också att de inte ser så värst välgjorda ut.

Oj va jag svamlar.. :rofl:

Just ja, ja du får tävla bomlöst!

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 108
Senast: lillamy73
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 060
Senast: super
·
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 519
Senast: Equidaem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama