Bomfri sadel!

Sv: Bomfri sadel!

Det undrar jag också! Kan man tex stå upp i "fältsits" i en bomlös sadel i galopp? :confused: Hur funkar det med pass i en bomlös jämfört med en vanlig sadel? :confused: (vet visserligen att några i finska landslaget på NM red med typ "tjock vojlock" i passlöpen så jag antar att det går...) :angel:

Om man inte kan stå upp kan jag lika gärna rida barbacka! Min rumpa är av modell större (i förhållande till min vikt) så den funkar säkert fint som barbackapad någon gång ibland! :D

Båbbe skrev:
vet visserligen att några i finska landslaget på NM red med typ "tjock vojlock" i passlöpen så jag antar att det går... :angel:

Just den hästen blir tokig(are) av sadel och går bäst barbacka...

/Malin

Aha ja det förklarar ju den saken. Hästen ifråga var alldels för tokig även barbacka för min smak... :smirk:

Men kan man rent allmänt rida pass barbacka?

Båbbe skrev:
Men kan man rent allmänt rida pass barbacka?

Absolut, om man har bra balans :D

Jag red ofta barbacka och bettlöst när jag höll igång min pass-racer. (som ofta haft för mycket "päls" :angel: för att komma i sin sadel)

Har också prövat barefoot-sadeln i terräng, funkar utmärkt om man är van att sitta rakt över hästen. En bomlös är lite mer ostabil i sidled. Jag klarade inte att sitta upp utan medhjälpare eller stubbe på islänning modell högre :o Med en rejäl tryckavlastande pad under är det inget problem att stå i fältsits emellanåt.

Silverkedjan skrev:
Absolut, om man har bra balans :D

Jag red ofta barbacka och bettlöst när jag höll igång min pass-racer. (som ofta haft för mycket "päls" :angel: för att komma i sin sadel)

Har också prövat barefoot-sadeln i terräng, funkar utmärkt om man är van att sitta rakt över hästen. En bomlös är lite mer ostabil i sidled. Jag klarade inte att sitta upp utan medhjälpare eller stubbe på islänning modell högre :o Med en rejäl tryckavlastande pad under är det inget problem att stå i fältsits emellanåt.

Hihi ja med tanke på att jag höll på att studsa av när pållen skulle visa mig vad pass var (råkade ge hjälper utan att riktigt förstå det när vi red i en nedförsbacke...) :D så tror jag att jag väntar med att rida just det barbacka!

Vad bra att man kan stå i fältsits! Det är mest i galoppsträckorna det är aktuellt de gånger man rider ut. Sitta upp är inget problem däremot, dels så är hästen ifråga bara 132 cm hög och dels så står han snällt stilla bredvid bänken om man vill kliva upp på det viset (har testat när jag hade ont i ryggen)! :D :love:

Hmm kanske skulle skaffa en bomlös som "riktig" sadel. Vilken är bäst av Diddi-dynan och Top Reitern? Är någon av dem ett bra alternativ? Visst är de godkända enligt FIPO också? :confused:

Jag kommer ha en dressyrsadel och en mer vanlig gångartssadel också att variera med.

orientalkatten skrev:
hur är det att rida ut i bomlös?
när vi rider ut flera stycken så blir det oftast högt tempo i galoppen.
min häst kan bli lite stark ibland och då känns det bra med bomsadel.
känns det mer osäkert med bomlöst?
rider ibland med barbackapad men skulle nog inte rida ut med andra hästar i något högre tempo med den.

Du får ju inte samma stabilitet och samma styrka, helt klart och en häst du känner är svårkontrollerbar blir ju inte lättare. Men målet måste ju vara att dressera sin häst så den lyder även i en bomlös sadel?! Fast jag vet, en del hästar är smarta och utnyttjar om de känner att ryttaren har sämre möjligheter att kontrollera dem och har de lärt sig den vanan så är den svår att ta bort. Mitt råd till folk som har en häst som drar iväg är att rid där du kan låta den dra iväg och driv hästen så den får springa mycket längre än den tänkt sig och glömmer att det var den som stack. och när man känner de vil sakta ner, driv lite till innan du saktar ner. Har du tur så lär du hästen en läxa och efter ett tag kanske den blir mer lydig!

Anette

Anette

Båbbe skrev:
Det undrar jag också! Kan man tex stå upp i "fältsits" i en bomlös sadel i galopp? :confused: Hur funkar det med pass i en bomlös jämfört med en vanlig sadel? :confused: (vet visserligen att några i finska landslaget på NM red med typ "tjock vojlock" i passlöpen så jag antar att det går...) :angel:

Om man inte kan stå upp kan jag lika gärna rida barbacka! Min rumpa är av modell större (i förhållande till min vikt) så den funkar säkert fint som barbackapad någon gång ibland! :D

Du kan stå upp i en korrekt gjord bomlös sadel! Går utmärkt att rida pass också. Du kommer nära hästen och känner rörelsena på ett annat sätt.

Anette

sambaengi skrev:
Du kan stå upp i en korrekt gjord bomlös sadel! Går utmärkt att rida pass också. Du kommer nära hästen och känner rörelsena på ett annat sätt.

Anette

Jag rider emellanåt barbacka, och för att spara hästens rygg när jag klättrar etc sitter jag på låren. Det går säkert utmärkt göra så i en bomlös.

sambaengi skrev:

Anette

Hmm jag börjar bli riktigt sugen på en bomlös nu... :d

Ingen som vet något om Diddi-dynan? Kan den tänkas tillhöra gruppen "korrekt gjord bomlös sadel"? tycker själv att den är snygg.... ;)

Diddidynan är fin, Gardar Gislasson tävlar ju i den så den ska nog funka bra ;)
Bra bossor och kanal, tyvärr kan den på vissa ligga emot manken i framkant...men det går ju att fixa! :)
Man kan säkert ta kontakt med Gardar om man vill höra hans åsikt om sadeln, sök på Gislagården på nätet bara..

Balderum skrev:
På tal om Branderupsadlar så finns det likvärdiga, mycket fina men billigare på denna sida: www.monturaslucas.com

Branderupsadeln är lite speciell. Talade med en som säljer barocksadlar här i Sverige och oftast ligger de tyvärr inte så bra på en häst med bred, rund rygg och lite sämre sadelläge men Branderupsadeln gör det av någon anledning, som han sade. Det är den erfarenhet jag själv också gjort. Sedan kan det ju finnas liknande som kanske ligger bra också, det vet jag inte. Branderupsadeln jag provade var väldigt kort också och låg perfekt på min kille med rund och bred rygg, halvbra sadelläge, 132 hög och med kort rygg.

Anette

Anette

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka