Bomfri sadel!

L

L_G

Hej alla där ute! :D
Jag har funderat på att köpa en bomfri sadel. Är det någon som har erfarenhet av en sådan? Vill veta om ni tycker den är bra att använda på islandshäst.
Tacksam för svar! :bow:

Sv: Bomfri sadel!

En bomlös sadel kan vara bra korta stunder på hästar, speciellt vid tävling. Men det är inget jag skulle rekomendera till om du planerar att bara rida i en bomlös sadel. Då tror jag istället att din hästs rygg inte kommer att hålla så länge. Den stora skillnaden på en bomlös sadel och en med bom är att i en sadel utan bom så samlas din vikt över en väldigt liten yta på hästens rygg. En bom fördelar ut trycket över en större yta. Dessutom tycker jag personligen att bomlösa sadlar är väldigt otrevliga att rida i. Mitt råd, köp en med bom. Om du inte hade tänkt dig en sadel mer till tävling.

Det här med bomlösa sadlar diskuteras hett!
Som vi alla med raggsockshästar vet har det ofta dåligt sadelläge och är lite överbyggda bak och är breeeeeda! Vilket betyder rent elände att hitta sadel.

Jag har haft pållan i snart fem år, har provat femtiotolv olika sadlar men inte hittat någon som både jag och pållan gillat. Det närmaste vi kom i bomsadel som vi båda gillade var Griffin Haflinger, men men, den är ju bara 105 grader i x-vid och pållan mäter 112... Håller ju inte.

Ett tag testade jag kompisens Torsion, den gillade pållan men inte jag, tölta och skritta var ok i den men trava, hua!!

Nu har jag köpt mig en Diddi Special, bomlös som ser ut som en vanlig sadel med rejäla "bossor" och en bred kanal under. Har en specialpad under med inlägg och "anti-glid", paden ser ut som ett mycket lyxigt sammetsschabrak.
Diddin sitter man skönt i, den finns med både mockasäte och lädersäte. Jag har lädervarianten. Fästena för stiglädrena sitter som på en vanlig sadel och de är "öppna" så att lädret kan lossna om något skulle hända. Torsion tex har bara en ring man sätter lädrena i, så skulle man fastna i stigbygeln med foten så lossnar inte lädret. Otäckt.

Tilläggas kan ju att jag emellan alla sadelprovningar har ridit min häst barbacka i dessa snart fem år. Hon har inte tagit skada av det alls, inte ond i ryggen elelr något. Och de bästa gångarterna får jag utan sadel.

Sadelmakaren (Christina Allansdotter) sa till mig att människan är den bästa sadeln, därför att:
*skinkorna är mjuka goa bossor
*låren är inte i en fast vinkel utan vidden anpassas efter hästen
*man sitter inte på exakt samma plats under hela ridturen utan
omedvetet flyttar man lite på sig = undviker belastningsskador
*man sitter inte och "bakväger" utan hamnar perfekt på hästen
*Man har ingen bom i sig som är för mycket eller för lite böjd och
därmed trycker på olika punkter på hästens rygg elelr bildar en "bro"

Så har du möjlighet, låna en bomlös och känn efter! Var bor du? Du får gärna testa min, om du bor någonstans hyfsat runt Småland eller så. Jag bor i Jönköping.

Snusmumrik :banana:

Puts&Krom

har också funderat på bomfri till sälen som ett komplement till dressyrsadeln.
har provat torsion men den kändes inte bra.
hur är det med bladsadlar är det bra eller skall hästen vara mycket välmusklad för att bära den rätt? åker dom fram?
vad jag vet från tidigare trådar så kan även bomlösa åka fram.
skulle gärna prova bomlöst eller bladsadel för att se om det passar honom. var kan man göra det i gbg trakten.

sennahoj skrev:
En bomlös sadel kan vara bra korta stunder på hästar, speciellt vid tävling. Men det är inget jag skulle rekomendera till om du planerar att bara rida i en bomlös sadel. Då tror jag istället att din hästs rygg inte kommer att hålla så länge. Den stora skillnaden på en bomlös sadel och en med bom är att i en sadel utan bom så samlas din vikt över en väldigt liten yta på hästens rygg. En bom fördelar ut trycket över en större yta. Dessutom tycker jag personligen att bomlösa sadlar är väldigt otrevliga att rida i. Mitt råd, köp en med bom. Om du inte hade tänkt dig en sadel mer till tävling.

Du har nog fått det där om bakfoten.. :rofl:
det är HELT tvärtom, en bomlös sadel fördelar vikten över större yta, INTE TVÄRTOM!
Plus att det är bättre att rida längre sträckor i en bomlös sadel, det är därför
dessa används nästan alltid i de högre klasserna i distansritt.

Jag har en saga II som är en bomfri sadel. Då jag rider många olika hästar behövde jag en sadel som passade på de flesta. Från början hade jag bara tänkt använda denna sadel på de hästar som min andra inte passade men numera har jag den på alla.
Den har mjukt plast i framvalvet och är därför precis som en vanlig sadel med bom.

Du har nog fått det där om bakfoten.. det är HELT tvärtom, en bomlös sadel fördelar vikten över större yta, INTE TVÄRTOM!

En bomlös sadel fördelar absolut ingetinting alls, bommen på sadeln fungerar som tryckfördelare. Trycket från ryttaren kommer alltså att hamna direkt där ryttaren sitter, däremot brukar diverse paddar medfölja en tillika anordning dessa kan vara tryckfördelande på sitt sätt.

Torsion sadeln hade i varje fall jag inget till övers för, det var den värsta anordning jag någonsin skådat. Tror tom att mina dynor till köksstolarna hemma funkar bättre på hästryggen, men det finns bättre iofs.

Dels har vi Ann-Mari Östbye flexisadel med mjukbom, sen finns faktiskt något som heter Freeform och den blev jag imponerad av fast jag äger ingen själv. ;)

snusmumrik skrev:
Sadelmakaren (Christina Allansdotter) sa till mig att människan är den bästa sadeln

Osmart av henne, att döda sin egen marknad ;).

Fast det är ju rätt. Precis vad veterinären sa när jag skulle sätta igång hästen efter en hälta. "Rid barbacka, trycket behöver du inte oroa dig för, du har ju skinkor".

I Hästfynd nr 9 som jag köpte i dag finns en artikel om bomlösa sadlar. Visserligen ohejdad reklam för ett sadelmärke men intressant ändå.

Jodå, det är av köksdyna ála 4-pack inköpt på ÖB, hemsk hur kunde jag glömma det.

Idag finns det breda och korta sadlar för något överbyggda hästar med svängd rygg. Äger en Prestige Top dressage, bomvidd 37 (finns till 38). Pålle är 9 cm bred över ryggens mitt. Min personliga åsikt är, att en sadel med bom är bättre än bomlöst, åtminstone om man har en häst som gärna sänker ryggen.

Det är dock min personliga åsikt. Jag skulle inte rida in en unghäst bomlöst heller. Bladsadlar har jag ägt och den fungerade utmärkt, dock mer stel än en vanlig bom. I den sadel jag har idag känner jag var hästen har sina ben o så vidare, så det är lättare för mej rida med den än med en bladsadel.

Nylanders ser förskräcklig ut, men den fungerar faxist på min väns häst. Fördelar trycket bra som det sett ut hittils. Har inte provat den än, bara kikat i "dynorna". Måset verkligen be få prova den nästa gång jag åker ut till henne!! Dock, hästen är passaktig, och benen liksom svänger med i "köksdynan" o uppmuntrar passaktigheten. Stabilt säte får man då inte, som behövs för att styra till passaktigheten.

snusmumrik skrev:
pållan mäter 112... Håller ju inte.

112 grader, he, he. 118 grader på gammel man och 115 på madame när vi mätte sist, och jag trodde att damen var den som var den vidare. :angel:

Har en Prestige Hippos Dressage på damen, 35.
Och Pioneer på gammelman, storlek M mot L.

Boj skrev:
112 grader, he, he. 118 grader på gammel man och 115 på madame när vi mätte sist, och jag trodde att damen var den som var den vidare. :angel:

Har en Prestige Hippos Dressage på damen, 35.
Och Pioneer på gammelman, storlek M mot L.

Satt o tänkte på just det med gradmått. Sadelutprovaren säger att det är ett svårmätt instrument att säga att jag har gradmätt min häst och den är si o så stor. Dels beror det på metoden HUR man mätt, för man kan gradmäta på olika vis. har sett två helt olika sätt att mäta gradmått. Med det ena är pålle 107, med det andra 130 grader. För att jämföra med Prestiges sadelmått jmf med Bojs häst har pålle bomvidd 37.

Det mer riktiga är att rita av och mäta bredden över ryggen samt se hur hästen är byggd, överbyggd o så vidare.

För övrig information har Hööks en bra syntetsadel, bra sits, kort och bred, Griffin Top Dressage som fått beröm av islandshästryttare. Tillräckligt bred för att räcka till många islandshästar i vid eller x-vid.

Balderum skrev:
Idag finns det breda och korta sadlar för något överbyggda hästar med svängd rygg. Äger en Prestige Top dressage, bomvidd 37 (finns till 38). Pålle är 9 cm bred över ryggens mitt. Min personliga åsikt är, att en sadel med bom är bättre än bomlöst, åtminstone om man har en häst som gärna sänker ryggen.

Det är dock min personliga åsikt. Jag skulle inte rida in en unghäst bomlöst heller. Bladsadlar har jag ägt och den fungerade utmärkt, dock mer stel än en vanlig bom. I den sadel jag har idag känner jag var hästen har sina ben o så vidare, så det är lättare för mej rida med den än med en bladsadel.

Nylanders ser förskräcklig ut, men den fungerar faxist på min väns häst. Fördelar trycket bra som det sett ut hittils. Har inte provat den än, bara kikat i "dynorna". Måset verkligen be få prova den nästa gång jag åker ut till henne!! Dock, hästen är passaktig, och benen liksom svänger med i "köksdynan" o uppmuntrar passaktigheten. Stabilt säte får man då inte, som behövs för att styra till passaktigheten.

Väldigt intressant tråd för jag har tre islandshästsadlar men inser att min 3-åring inte kommer att passa i någon för han är enormt grovt byggd och bred över ryggen med väl vidgade revben och inte så perfekt sadelläge. Vågar inte mäta, dels för att jag är osäker på metoden och dels för att han inte växt färdigt. Jag vet att pappa hans trivdes med Bent Branderups sadel, en bladsadel, men funderar på bomlöst. Vill ju ha något som ger rörlighet och smidighet. Dessutom är ju Bentsadeln så enormt dyr och man sitter mer låst med sätet men låg bra gjorde den.

Har ridit in en riktigt hopplös passaktig häst med bomlös sadel och tack vare den så kunde jag i rumpan direkt känna när hon spände sig och var på väg att börja passa, vilket underlättade töltträningen. Den här hästen använde grisepass, ökad grisepass, flygande pass och korsgalopp i hagen före inridning! Hon travade aldrig och galopperade aldrig rent. Efter 2 månaders ridning travade hon för första gången i hagen och jag gapade av förvåning! Jag tror att inte bara rätt ridning utan den mjuka rörliga bomlösa sadeln hjälpte till att mjuka upp henne. Hon var ändå 9 år när jag red in henne och hade bara gått i avel. Tränade tölt i svaga uppförsbackar samt snabb ren samlad skritt för att bygga upp henne och travade uppför lite brantare backar.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Har ridit in en riktigt hopplös passaktig häst med bomlös sadel och tack vare den så kunde jag i rumpan direkt känna när hon spände sig och var på väg att börja passa,
Anette
Vad var det för sadel?

Man ska inte gradmäta säger min sadelutprovare bestämt! Istället mäts hästen med en böjlig stålpinne "inlagt" i någon form av slang/plast. Böja frambenen på först ena sidan o sedan andra. Rita av det mått man fått fram på papper, mäta bredd, se på form av rygg, överbyggdhet o annat som påverkar. Vikt noteras på hästen och längd+vikt på ryttaren. Genom att göra så på min häst beställde de hem en sadel som satt helt perfekt. Utbildning och erfarenhet ligger ju ovanpå det.

Jag tjatade att få veta grader flera gånger men får bestämt svar att det inte går att mäta med detta. Så något gradmått av sadelutprovaren har jag inte fått!

Som jag sagt tidigare - mätt på två olika sätt blev hästen 107 grader, på annat sätt 130 grader. På den hemgjorda gradmätaren 115 grader.

Skall man gradmäta skall det finnas EN gradmätare som mäter ALLA hästar och sadlar så vi får ett generellt mått. Jämför med att köpa kläder på postorder - jag har normalt storlek 40 och beställer alltid det. Många gånger får man skicka tillbaka o beställa större. O ändå ska storlekarna vara mer generellt utprovade.

moli skrev:
Vad var det för sadel?

Det var en sadel jag lånade av Stina Helmersson för 8 år sedan och den hade några år på nacken då och var av någon äldre isländsk modell. Nu har hon tyvärr gjort om den med knästöd och grejor så det blir som att sitta på en ardenner när man använder den! Synd tyckte jag för jag trivdes med den som den var men alla har ju inte samma smak och bak...

Tror jag frågat henne någon gång var den kom ifrån men har för mig att hon inte visste svaret.

Anette

Balderum skrev:
Man ska inte gradmäta säger min sadelutprovare bestämt! Istället mäts hästen med en böjlig stålpinne "inlagt" i någon form av slang/plast. Böja frambenen på först ena sidan o sedan andra. Rita av det mått man fått fram på papper, mäta bredd, se på form av rygg, överbyggdhet o annat som påverkar. Vikt noteras på hästen och längd+vikt på ryttaren. Genom att göra så på min häst beställde de hem en sadel som satt helt perfekt. Utbildning och erfarenhet ligger ju ovanpå det.

Jag tjatade att få veta grader flera gånger men får bestämt svar att det inte går att mäta med detta. Så något gradmått av sadelutprovaren har jag inte fått!

Som jag sagt tidigare - mätt på två olika sätt blev hästen 107 grader, på annat sätt 130 grader. På den hemgjorda gradmätaren 115 grader.

Skall man gradmäta skall det finnas EN gradmätare som mäter ALLA hästar och sadlar så vi får ett generellt mått. Jämför med att köpa kläder på postorder - jag har normalt storlek 40 och beställer alltid det. Många gånger får man skicka tillbaka o beställa större. O ändå ska storlekarna vara mer generellt utprovade.

Precis så här har jag känt när jag skall mäta hästen. Systemet verkar så olika använt så jag blev osäker och sedan säger ju sunda förnuftet att ett mått kan ju inte räcka för en sadel. Hästen kan ju variera både här och där i längd och bredd! Skönt att höra att man tänkt i rätt banor.

Postordershoppar också gärna för jag avskyr att ränna i affärer och jag känner igen det du skriver! Standarden följs sas inte!

Anette

hur är det att rida ut i bomlös?
när vi rider ut flera stycken så blir det oftast högt tempo i galoppen.
min häst kan bli lite stark ibland och då känns det bra med bomsadel.
känns det mer osäkert med bomlöst?
rider ibland med barbackapad men skulle nog inte rida ut med andra hästar i något högre tempo med den.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat