Sv: Bomfri sadel!
Det här med bomlösa sadlar diskuteras hett!
Som vi alla med raggsockshästar vet har det ofta dåligt sadelläge och är lite överbyggda bak och är breeeeeda! Vilket betyder rent elände att hitta sadel.
Jag har haft pållan i snart fem år, har provat femtiotolv olika sadlar men inte hittat någon som både jag och pållan gillat. Det närmaste vi kom i bomsadel som vi båda gillade var Griffin Haflinger, men men, den är ju bara 105 grader i x-vid och pållan mäter 112... Håller ju inte.
Ett tag testade jag kompisens Torsion, den gillade pållan men inte jag, tölta och skritta var ok i den men trava, hua!!
Nu har jag köpt mig en Diddi Special, bomlös som ser ut som en vanlig sadel med rejäla "bossor" och en bred kanal under. Har en specialpad under med inlägg och "anti-glid", paden ser ut som ett mycket lyxigt sammetsschabrak.
Diddin sitter man skönt i, den finns med både mockasäte och lädersäte. Jag har lädervarianten. Fästena för stiglädrena sitter som på en vanlig sadel och de är "öppna" så att lädret kan lossna om något skulle hända. Torsion tex har bara en ring man sätter lädrena i, så skulle man fastna i stigbygeln med foten så lossnar inte lädret. Otäckt.
Tilläggas kan ju att jag emellan alla sadelprovningar har ridit min häst barbacka i dessa snart fem år. Hon har inte tagit skada av det alls, inte ond i ryggen elelr något. Och de bästa gångarterna får jag utan sadel.
Sadelmakaren (Christina Allansdotter) sa till mig att människan är den bästa sadeln, därför att:
*skinkorna är mjuka goa bossor
*låren är inte i en fast vinkel utan vidden anpassas efter hästen
*man sitter inte på exakt samma plats under hela ridturen utan
omedvetet flyttar man lite på sig = undviker belastningsskador
*man sitter inte och "bakväger" utan hamnar perfekt på hästen
*Man har ingen bom i sig som är för mycket eller för lite böjd och
därmed trycker på olika punkter på hästens rygg elelr bildar en "bro"
Så har du möjlighet, låna en bomlös och känn efter! Var bor du? Du får gärna testa min, om du bor någonstans hyfsat runt Småland eller så. Jag bor i Jönköping.
Snusmumrik
Puts&Krom