Bom-övningar.

S

_Sweetheart_

Kan inte se övningarna på hippson tyvärr.

Vill nu ha alla BRA tips man kan få angående bomövningar!

Sv: Bom-övningar.

vad vill du ha ut av bomövningarna??? kan tipsa om massor men det finns ju övningar för så många syften. (ex, din balans, kondition, vägval, samlingar, m.m m.m)

Här är en liten hoppövning jag snappade upp på någon hästsida (hipp*on?). Bra för att träna snäva svängar, samt för att öva på att byta galopp över hindret.

namnls.jpg

Hoppas att ni förstår min mycket fina paintbild :p

namnlsd.jpg

Den här övningen kan också vara nyttig. Det är alltså vanliga bommar som ligger på marken. Man galopperar på volt och räknar galoppsprång. När man får häng på det kan man medvetet öka volten = fler galoppsrång, samt minska volten = förre galoppsprång. Det må låta enkelt men kan vara lite knepigt att hålla volten jämnstor, och så är den rätt jobbig för hästen (så ställ realistiska krav på dig och din häst, och ta pauser). Nyttig övning!

Simpel men svår övning är att lägg ait tre bommar med 17 meter mellan. Öva på att variera mellan 4 språng upp till 6 språng.

Du kan även lägga ut bommar som ett kors på volten oh träna på att ha hästen mellan hand och skänkel, kunna följa voltspåret och rida på jämna galopp språng hela vägen. När det sedan känns bra kan du börja variera antal språng från ex 3 till 4 osv. Tänk på att inte ändra vägen för att få plats med fler/färre språng utan verkligen ta tillbaka hästen

Tre bommar på serpentinbåge längs medellinjen. Placeras som ett S. Här får du träna på att å ut hästen på bågen för inner skänkel, och mellan bommarna kan du även lägga volter för att verkligen få hästen mjuk och lösgjord.
Lycka till:)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 391
Senast: MalanMjöl
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att få en flexibel häst krävs övningar som både kortar upp och länger hästens steg, enligt A-tränaren Tobias Grönberg. Här tipsar...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka