Bom avstånd ridning/tömkörning

C

carnon

Jag skulle behöva lite hjälp om hur långt avstånd det ska vara mellan bommar/hinder olika övningar och sånt.

Vill tömköra och rida över bommar och hinder men e inte så bra med det här med avstånd så skulle behöva hjälp :)

Hästen är 159 i mankhöjd ungefär och är lite slarvig med sina ben så vill att han ska börja höja på benen och tänka lite och inte bara släpa på dom.

Alltså övningar och tips + hur långt avstånd angående gångart och sånt skulle vara SUPER :D

Tack tack för svar :idea:

Sv: Bom avstånd ridning/tömkörning

Jag använder inget exakt mått utan "höftar" till fem fotlängder mitt på bommarna, vilket jag har lärt mig och alltid följer. Det brukar vara lagom till en normalstor häst. Kan nämna att mina fötter håller storlek 40-41.

Jag bygger nästan alltid en solfjäder av 4-5 bommar, typiskt i hörnet av ridbanan (gärna innanför så kan man rida/köra utanför).
För en ovan häst, börja med 3 bommar och öka på. Ha dem bara 5-10 cm ovan mark i början, men höj efterhand till ca 20-30 cm.
Solfjädern ger möjlighet att lätt ändra övningen genom att styra innanför mitten eller utanför - allt beroende på om man vill att hästen ska korta eller länga sig.
Gå över i skritt ett par gånger först, driv ut i trav om det går så sista steget är i trav. Kom därefter emot i trav. Halvhalt före, eftergift över cavalettin så att ryggen kan välva sig. Genom att bromsa lite innan första bommen (väl genomförd halvhalt) får man ett bra benlyft och effektiv styrketräning av överlinjen.
För en välutbildad häst kan man korta avståndet något lite och komma emot i samlad trav och på så sätt öva in en passage över bommarna.

Övningen passar uppsuttet lika bra som under tömkörning.
Lycka till!:)

prova med bommarna på olika avstånd så lär du dig snabbt om 1 m mellanrum är kort, bra eller långt för din häst..

en annan grej du kan testa är att mäta upp exakt 100 m längs en rak ridväg, eller nån väg där du brukar kunna trava (ev galoppera) sätt en liten pinne i diket för att markera start och stopp bara..
sedan gör du olika varje gång du rider där, samlad skritt, fri skritt, ökad skritt, samlad trav, arbetstrav, ökad trav osv och skriv upp hur många steg hästen tar varje gång, då får du sen ut ett medelvärde för längden på steget i alla gångarter och tempon och du får dessutom überkoll på de längre avstånden :idea: superbra för när du vill börja hoppa hinder i följd eller med lång anridning :)

Tack för tipset ;)

Men kan du utveckla det där lite med ''höfta'' till fem fotlängder mitt på bommarna ? :)

okej, men det måste väl inte vara exakt hundra meter? =)

tack för tipset (a)

Jag sätter alltså fötterna tå till häl, framför varandra tills jag har fem fotlängder. "Höftning" kallar jag det eftersom jag aldrig behöver eller har använt ett måttband. Detta mätesätt och mått har jag blivit lärd och det funkar super tycker jag.
På en solfjäder stegar jag i centrum av bommarna. Yttre delen av solfjädern följer hörnet på ridbanans krökning, inre delen blir alltså rätt tät.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på övningar för att få lite mer tryck och schwung i traven! Rider och utbildar en ridtravare som kommit en bra bit in i...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna