Jolie_Madame

Trådstartare
Funderar lite över deras SM932, dvs spec naturbruk inrikt. nv-häst.

Någon som går/gått där eller bara vet lite mer?
Vad krävs för att komma in?
Hur är skolan och utbildningen?

Plönninge

helt opartiskt :angel: så måste jag säga att plönninge är bäst.
även här kan du läsa naturbruk inrikt. häst och NV.
jag går tredje året, fast jag har visserligen inte NV.

man läser de kärnämnen som gäller för naturbruket, plus ridning. en rolig kurs är traktorkörning! sen har man kurser i foder och hästkunskap med allt vad det innebär som avel, sjukvård, anatom, de olika sporterna osv.

ridanläggningen är modern med två ridhus och en ridbana. skolan äger cirka 70 hästar och det bedrivs även lite avel på skolans välstammade ston.

i ettan riden man cirka en gång per vecka (en halvdag är man då i stallet). sen i tvåan och trean är det 2 gånger som man är nere i stallet.

skolan har cirka 300 elever och sammanhållningen är mycket bra. internatboendet fungerar som man kan förvänta sig.

för att komma in krävs det endast betyg, inget ridtest eller så, då detta är ett hästgymnasium och inget ridgymnasium.

när jag sökte in låg poängen på 150, har jag för mig, men de med längre kommer oftast in, då det faktsikt är en del som hoppar av. de som inte klarar av att vara hemifrån osv.

är det något du undrar över så är det bara att fråga.

GOD JUL
Annelie
:banana:

Re: Plönninge

plöninge ligger i harplinge en bit utanför halmstad. tyvärr kan jag inte deras hemsideadress men det finns säkert nån här som kan skriva ut den.

Svarade just i den andra Bollerup-tråden som ligger här.. LÄs mer där, orkar inte upprepa mig.. :smirk:
Intagningspoängen ligger kring 235 men sen kommer ju reservintaget också.
Utbildningen tycker jag är toppen, trevliga lärare! (Simon, matte och naturvet-lärare, kärlek!! http://www.bollerup.se/no1) :D :D
Jag gick samhäll, en perfekt utbildning för mig. Vad gäller naturvetenskap så är det mycket plugg, hr vän som går den linjen. Men visst, man får ett outstanding behörighet sen!
I ettan har du 2 profildagar i veckan, vilket innebär främst häst men även lite traktorkörning, djurkunskap och data. I tvåan och trean har du antingen 2 dagar varannan vecka eller 1/vecka, det har ändrats mellan årskurserna. Sen har du ju ev specialidrott på kvällstid också. Plus massa häst hela tiden..
Måste bara få göra en jämförelse Bollerup-Plönninge... Bollerup har nio stall och skolan äger 130 välstammade halvblod i alla åldrar.. Plönninge har 1 stall, kan inte erbjuda uppstallning för elevernas hästar och har inte alls samma hästmterial.. :p
Det är upp till dig att välja!
pm:a mig om du undrar mer...

jaaa! bollerup! nu blir jag helt nostalgisk :cry:. det finns inget val jag är så tacksam för att jag gjorde när jag sökte till bollerup. mina bästa vänner är fortfarande de som jag gick med där :). man kan ha massor med åsikter om skolan, men de har trots allt producerat en massa fina hästar, utbildningen som rär häst är skitkul och bäst av allt, rektorn har gått i pension (får man säga så? ja ja, vi drog inte helt jämnt i alla fall). fitidsledarna kan man bli hur störd som helst på, men de är guldklimpar egentligen.

men. det kräver en del självdiciplin att vara hemifrån utan föräldrar som vakar över en. kan ju säga att det blev en hel del festande och avstängningar o s v.

men sammanhållningen är kanoooon! ingen mobbning här inte! inte när jag gick där i alla fall.

säger bara östa dem tog tre roliga år :D vilket jag är glad för att deem gjorde :bump:

Ok, tackar tackar. Ska läsa i den andra tråden :idea:

Tack till alla andra som svarat också, och fler svar mottages tacksamt :bump:

skulle bara passa på att kommentera en grej. det beskrivs av en del som snobbigt (eleverna i a f) och att man inte skulle känna sig välkommen med travare. det där kanske stämmer de första månaderna, när det kommer dit en massa nya som ska "spänna musklerna" och som inte hittat sin plats. men efter ett tag lugnar det ner sig och då blir sammanhållningen kanon! när jag gick där fanns det fjordingar, travare och islänningar lika väl som en som ingick i juniorlandslaget i dressyr!! och visst, det finns de som är snobbiga, rika och bortskämda, men den attityden klarar man sig inte länge på.

jag har i alla fall varken rika eller hästintresserade föräldrar, och någon egen häst har jag aldrig haft. ändå har jag aldrig kunnat känna mig så hemma, så naturlig som på bollerup!

Respect! :bow:
Håller med!
Och jag upplevde inte hellr det där med "man-måste-vara-rik-och-ha-fin-häst-och-massa-prylar", där finns både varmblod, halvblod, islänningar och fjordingar! Det blri vad man gör det till!

Ingen klassförest men Torgny M som mentor. Hade dock inte honom i något ämne.

ååhhhh bollerup låter helt fantastiskt..
haha bara 1 ½ år till gymnasiumet ;)

plönninge ligger som sagt strax norrut om halmstad. deras hemsida är plonninge.mu (ja det ska vara mu och inget nu...)

hemsidan är ny och är under uppbyggnad och den är enligt mig inte speciellt bra för tillfället.

bollerup har kanske fler stallar (varför den mängden skulle spela någon roll??) och utan tvivel fler hästar. plönninge har "bara" 70 st.

men konstigt nog erbjuder plönninge mer tid i stallet än bollerup :devil:
här rider vi nästan alltid 2 dagar i veckan HELA tvåan och trean!

skolan har en mycket hög standard på hästarna, men allt är ju relativt :p

plönninge erbjuder inga stallplatser på stallet. men det finns flera inackoderingsstallar runt om i byn, i olika prisklasser och olika utformningar.

ville bara försvara plönninge mot denna hårda kritik !(hoppas du förstår min ironi) :confused:

jag vet inte hur det ser ut på plönninge men på bollerup gör man mycket mer än bara rider. man mockar också :p. man lär sig köra (enbet, par, tandem och fyrspann), slå på tappskor, utbilda unghästar, veterinärvård, anläggningsskötsel mm mm. dessutom finns det ridning på egen häst som tillval.

bara för att "skryta" lite om att min skola måste va ääännu bättre för här ahr vi fått rida en gång i veckan nu första terminen i ettan trots att det egetligent inte ingår i kursen på det sättet ;)
Plus att vi lärt oss grundläggande sakr i stallet oxå...

Haha... :p
kul..

Menmen...
Är det 235 intagningspoäng till nästa val eller var det så iår??
Min kompis ska nog söka till bollerup nämligen :) :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 275
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 873
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka