Hollister

Trådstartare
(skapar min andra ridgymnasietråd, heheh)

Jag håller på att titta på bollerupsgymnasiet, tycker det verkar jättebra på de flesta sätt med hästar och lärare och hela alltet.
Såg att de också har NV inriktning som man kan läsa, wiho lixom. Är ju bara bra med lite extra behörighet.
Men räknade ihop hur många poäng det blir om man ska ha med allt: 3200!! det är ju lixom 700p för mycket :eek:
För om man inte går alla NV ämnena så får man ju inte tillräcklig behörighet för massa univeritetsämnen och sådär, så det känns ju onödigt att läsa för lite och behöva gå komvux och sådär..
Så min egentliga fråga är; någon som har gått på bollerup, inriktning NV? :)

Läste nånstans också att de ska börja med någon sam-inriktning? Någon som vet?

Vill jättegärna också ha lite övriga erfanheter från gamla bollerupselever även om ni gått andra inriktingar! Vill veta allt :D

Sv: Bollerup!

Tog studenten från Bollerup i våras! Kan verkligen rekommendera skolan! Go for it! :bump:

Angående poäng så är det så Bollerup är. Alla läser över studieplanen, det är tungt, för många. Men 3700 poäng är på Bollerup inte 3700 timmar, som det egentligen ska vara.

Gick Sam-häst, trivdes kanon!!!!! Rekommenderar dej att ta kontakt med Bollerup för mer information. Finns möjlighet till Prao-vecka eller bara ett besök när det finns tid- för dej!
Besök Öppet hus, ger jättemycket. Om du bor i Sthlm med omnejd, besök Gymnasiemässan kring den 24 november, där de har en monter! :)

Jag gick ut våren 2010 och gick NV-häst. Som med allt annat finns det ju för- och nackdelar ;) Jag upplevde att hästdelen och NV-delen var bra, men vissa ämnen kändes ganska "oseriösa" med outbildade lärare etc, hade till exempel svårare samhälle/religionsprov i högstadiet än i trean på bollerup :crazy:

Hoppade av en del NV-ämnen som jag inte orkade läsa, Kemi B och Fysik B, vilket ledde till att jag hade ett väldigt slappt schema och tyckte inte skolan var något större problem.. Men jag har nog ett ganska bra studiehuvud också :p Hästämnena var superroliga, ridningen i ettan kanske inte var superutmanade men i tvåan-trean blev det mycket bättre. Rekommenderar även unghästkursen som är fantastiskt rolig :love: men ganska mycket extra jobb (kvällar, håltimmar etc).

Var nog jobbigast i ettan, tror jag gick alla dagar från åtta till halv fem, och hade ju sen hästen på kvällen. Men var inte alls lika jobbigt schema i trean och tvåan. Men jag vet de som hade helt fullt schema alla år, så kan ju inte svara för dem ;) Jag prioriterade bort språk och en del NV-kurser, men läste alla hästämnen istället!

Kan tillägga att jag läst in Fy B och Kemi B, gjorde det på runt ett halvår (halvfart) på distans, i jämförelse med två år på Bollerup :grin:

Har också gått Bollerup men gick ut 04 så det är en hel del som förändrats men vet att många av mina lärare är kvar. Världens bästa skola, hade 3 fantasiska men tuffa år där. Man får en bra inblick i hur det är att jobba med hästar jämfört med andra skolor. Gick sedan en vuxen utbildning på Vreta och gymnasie eleverna gnällde och tyckte att stalltjänsten var jobbig men kan säga den stalltänsten är rena lekskolan :) Man får vara med och göra det mesta allt ifrån inridning, köra in, rida, köra fyrspann, vara med om fölningar mm mm. Kan verkligen rekommendera Bollerup....

Kratus gick på Bollerup. Hon är på spökrunda med den vuxna delen av stallet, hehe. Ungarna vill tydligen busa med de vuxna med ....

Hon får skriva senare. Men hon gillade det ( hade egen häst med). Och gick NV.

Senast ändrad:

Tog också studenten 04. Läste nv, med kemi och fysik b, lite extra språk, hästkurser, specialidrott och andra valbara kurser. Jag hade ingen häst med mig, men skötte unghästar och lärde mig väldigt mycket. Det blev många poäng och långa dagar, men 3 underbara år. Jag hade ganska lätt för mig, och tyckte när jag började universitet att tiden på bollerup hade varit ganska lätt, även om det var mycket ätt göra då också.

Tänk på att om du tänker ta med dig egen häst så är hagarna små, platta och det finns knappast ett träd i närheten som lyar för vinden.

Tog också studenten 04. Läste nv, med kemi och fysik b, lite extra språk, hästkurser, specialidrott och andra valbara kurser. Jag hade ingen häst med mig, men skötte unghästar och lärde mig väldigt mycket. Det blev många poäng och långa dagar, men 3 underbara år. Jag hade ganska lätt för mig, och tyckte när jag började universitet att tiden på bollerup hade varit ganska lätt, även om det var mycket ätt göra då också.

Jag har också väldigt lätt för mig, så kan ju tänka mig att läsa många kurser :) Läste du så att du fick en NV behörighet till universitetet, vilka kurser var det utom fysik och kemi b ? Hade du all hästkunskap och ridning/körning på schemat? :)

Tänk på att om du tänker ta med dig egen häst så är hagarna små, platta och det finns knappast ett träd i närheten som lyar för vinden.

Det är nackdelen med att ha egen häst med sig. Skolans hästar däremot har stora fina hagar.

*kl*

Jag gick ut -01, gick specialutformat som det hette då. Alltså hästhållning med NV, då fanns inte samhällslinje.
Redan innan jag valde till en enda valbar kurs så hade jag redan mer än de poäng jag behövde som minst. :cool: Valde till en del kurser och några av mina kamrater valde till ännu fler. :eek:
Jag trivdes jättebra och hade 3 helt underbara år där, kan verkligen rekommendera Bollerup. Jag hade liiite problem med skånskan de första veckorna dock... :angel:
Vi hade nog lektioner från 8.10-16.30 varje dag nästan i 3 år, dock kändes det inte som långa dagar, vi hade ju så roligt.
De första veckorna kändes det som att det enda vi gjorde var att äta! Det var ju frukost, lunch med efterrätt, em-fika och kvällsmat. :D

Läste också matte D och biologi B. Hade grundkurserna i häst, och valde unghästutbildning och ridning. Då var det så mycket häst vi kunde välja. Jag hade bollsporter som specialidrott, för ridning skulle man ha egen häst. Det har säkert ändrats sen dess, men då gav det behorighet till de flesta naturvetenskapliga utbildningar, utom civilingenjör. Jag hade redan då sikte på veterinärutbildningen, och valde kurser för att få behörighet till den. Sen valde jag allt som var kul, och passade i schemat :)
Dagarna var helt fulla, och ibland kvällarna med, men kul var det.

Läste också matte D och biologi B. Hade grundkurserna i häst, och valde unghästutbildning och ridning. Då var det så mycket häst vi kunde välja. Jag hade bollsporter som specialidrott, för ridning skulle man ha egen häst. Det har säkert ändrats sen dess, men då gav det behorighet till de flesta naturvetenskapliga utbildningar, utom civilingenjör. Jag hade redan då sikte på veterinärutbildningen, och valde kurser för att få behörighet till den. Sen valde jag allt som var kul, och passade i schemat :)

Så man behöver ingen kemi och fysik för veterinär? :D

Jo, det läste jag ju också. Fysik B och Kemi B krävdes också för de flesta naturvetenskapliga utbildningar. Men om du redan nu har en idé om vad du vill, så kan det vara bra att prata med studievägledaren på din skola om vad du behöver för kurser. Det var ju 7,5 år sedan jag slutade gymnasiet nu, och en hel del har ju ändrats :)

Jag gick också ut -10 och jag läste alla hästämnen, full NV-behörighet plus att jag läste upp till Matte E, tre steg Franska och Engelska C för att få meritpoäng. Totalt 3800p. Hade egen häst som jag red i stort sett varje dag. Visst kunde det vara mycket ibland men jag kan ju inte säga att jag pluggade ihjäl mig precis :p, men har alltid haft lätt för mig.

Rekommenderar verkligen skolan :love:

Jag gick också ut -10 och jag läste alla hästämnen, full NV-behörighet plus att jag läste upp till Matte E, tre steg Franska och Engelska C för att få meritpoäng. Totalt 3800p. Hade egen häst som jag red i stort sett varje dag. Visst kunde det vara mycket ibland men jag kan ju inte säga att jag pluggade ihjäl mig precis :p, men har alltid haft lätt för mig.

Rekommenderar verkligen skolan :love:

Haha så det går alltså ;)
Men du "läste upp", under eller efter gymnasiet? :)

Jag tog studenten för 5 år sen, gick NV på bollerup :love: Jag tror jag läste ca 2800, kunde räkna bort några i slutbetyget... Då hoppade jag av kemi B och läste inte till särskilt många valbara kurser (jag red skolans hästar istället, och hjälpte en hoppryttare som bodde nån mil utanför Bollerup). Sista terminen i trean hade jag inga lektioner fredagar, sovmorgon ett par dagar och på sin höjd halvdag på torsdagen, så utan extrakurserna blir det väldigt slappt i trean ;)

Sam-inriktning har de haft länge, däremot vet jag att de ganska nyligen börjat med hundinriktning, vet inte om det är sam eller NV eller både och! Jord finns ju också, men det kanske inte är så intressant? ;)

Jag trivdes jätte(jättesuper)bra! De flesta lärarna var bra, vi var ute och tävlade serielagstävling i körning, åkte en del till Flyinge på clinics, red unghästar på terrängbanan... Sen blir det en jäkla sammanhållning på skolan, och (när jag gick där iaf) inte alls så mycket tjafs som man kan förvänta sig med så många tjejer på en plats... :D

Inte läste upp så som jag tror du menar, menade bara att jag läste tom Matte E!

Men jag har alltså inte läst in något utanför gymnasiet eller så.

Ja men skulle nog säga att gabbi har extremt lätt för sig också :p

mejlade de för att fråga om sam-programmet, då länken på hemsidan inte funkar. Men d får jag svaret att de inte har nån sam inriktninng :O
men det finns ju folk som gått det??

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 462
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka