M

muuhille

har precis tagit mig n en femåring som ja ska rida iordning för försäljning...men kan inte rida den än då den har massa olika "bölder" på kroppen...inte kvarka...trodde d va pga proteinöverskott...men e d nån som vet nåt man kan göra eller hur lång tid d tar för d att försvinna...

Helena

Sv: bölder

Min treåring har oxå fått bölder på hela kroppen, inte så jättemånga men dom finns där.. Börjar som bölder och "blommar sedan ut" då varar dom och ser såriga ut (varet ser nästan ut som kåda eller liknande) efter det så blir dom en aninghårlösa och är fortfarande lite "skorpiga" Veterinären kollade på de för drygt en vecka sen, då var det lite lindrigare, han sa att det var någon typ av hudinfektion och sa att jag skulle börja med att bara göra rent det med en jodopaxlösning och om det blev värre så skulle han skriva ut någon salva.. Ska nog ringa honom nu eftersom det blivit lite värre, så jag får en salva.. Kanske lider din häst av samma? Tyckte iaf att det stämde lite överrens?!

Johanna

Sv: bölder

Hej
Testa om det kan vara proteinöverskott.
Dra ner på havren/krafftetn/kornet och ge bara lite kli + betfor till vitaminerna och mineralerna. Ge sen hästen god tillgång på ett bra hö.
Är det proteinet så visar sig resultat ganska snart.
Lycka till/Lena

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 555
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 642
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 350
Senast: lundsbo
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 508
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka